Gå til innhold

OS på sata2-disk med sata-1 controller?

Anbefalte innlegg

Jeg var sikker på at grensesnittet på en sata-1 og sata-2 disk var identisk untatt overføringhastighet, men...

Kjøpte meg en 160 GB Hitachi sata-2 og ville installere XP på denne etter å brukt den som lagringsdisk ei uke på et MSI K8N neo2 plat. som hadde OS på en 120 GB Hitachi sata-1.

Vel, startet opp XP-CD'en med begge diskene i for å slette det gamle OS'et(for å unngå konflikt med to OS) og slettet alle partisjoner på begge og opprettet en C-partisjon på sata-2 på 15 GB, (ikke quick-format), lastet inn filer og den re-bootet, men da den skulle starte selve installasjonen fikk jeg : "init. failure cannot proceed".

Vel, huket av sata-1-disken og startet opp med ny prosedyre, men nei, samme melding. Har to DVD-drev og alle 4 enheter dukket opp i BIOS.

Så byttet jeg over til sata-1 disken og da virket installasjonen.

Så: Kan en ikke installere OS på en sata-2 disk med sata-1 controller?? Eller er det noe annet jeg gjør feil? :hmm:

Noen som vet? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problem løst, det ble konflikt med to optiske drev, huket av NEC'en og brukte Plextoren. :thumbup: så løste det seg.

Rart igrunnen. :hmm:

Bare at nå er OS-disken disk1 og lagerdisk disk0, sikker bare til å bytte port/satakablene til 3-->4 og 4--->3. Ikke det at det gjør noe utenom at den stopper i første boot-bilde av og til og må da "ctrl-alt-del" og da booter den som den skal.

Skal prøve å skifte kablene på sata-portene. Men i bootsekvens-setup'en står OS-disken som nr 1 og lagerdisken som nr. 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...