Gå til innhold

Pagefile

Anbefalte innlegg

Æsj nå fikk jeg plutselig en pagefile på 1,2gb i rotsystemet på c:

åffer kommer den fila der og åffer får ikke jeg sletta den? står bare access denied når jeg prøver! !"#¤% irriterende når jeg har dårlig me diskplass her!

jeg kjører stygge fæle ekle winxp 5.1 build 2600

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pagefilen brukes av XP som midlertidig/virtuellt minne så den blir nok ikke borte helt. Men om du gjenstarter maskinen så vil den nok bli mindre. :smile:

Du kan også selv bestemme at den skal være mindre da. Da høyreklikker du bare på "min datamaskin" velger "egenskaper" går til arfanen som det står "avansert" på og velger "egenskaper" under "Maskinytelse"(er det øverste valget på siden der det står noe om minnebuk og virtuellt minne) er velger du arkfanen med "avansert" og klikker på "egenskaper" der igjen.

Håper det her var til hjelp, er litt tidlig på morgenen nå. :smile:

Lenke til kommentar

Du vil etterhvert merke at du trenger det virtuelle minnet. :smile: Det er nemlig der programmene ligges etterhvert som du åpner dem. Det virtuelle minnet brukes også til andre ting som trenger å "lagres" etterhvert. Derfor vil enkelte også sette av en egen partisjon som brukes bare av det virtuelle minnet til Windows. Dette gjør at det slipper å "konkurrere" med andre programmer om plassen på harddisken og vil også bli raskere...

Det minnet du har i RAM derimot brukes helst til de øyeblikkelige utregningene som Hovedprosessoren, AGP kortet, programmer o.s.v. trenger.

Lenke til kommentar

Hehe:) Hvis du setter av en egen partisjon til pagefilen tar det jo fortsatt like mye hardisk plass som om du har det på en annen partisjon da:) Konkurer likemye om plassen.

Det du må gjøre er å sette pagefilen din til 1.5 ganger fysisk minne minimum og 1.5 ganger fysisk minne maximum. Da tar pagefilen din fastplass og du lærer å regne med den. Pcen din bruker heller ikke verdifulle klokkesykler på å rekalkulere størrelsen på pagefilene hele tiden, slik den gjør om du lar windows bestemme størrelsen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-15 07:10, talisar skrev:

Hehe:) Hvis du setter av en egen partisjon til pagefilen tar det jo fortsatt like mye hardisk plass som om du har det på en annen partisjon da:) Konkurer likemye om plassen.

Det du må gjøre er å sette pagefilen din til 1.5 ganger fysisk minne minimum og 1.5 ganger fysisk minne maximum. Da tar pagefilen din fastplass og du lærer å regne med den. Pcen din bruker heller ikke verdifulle klokkesykler på å rekalkulere størrelsen på pagefilene hele tiden, slik den gjør om du lar windows bestemme størrelsen.

Pagefilen konkurrerer ikke om plassen eller ressursene om den har en egen partisjon, og er det god nok plass der så vil ikke pagefilen trenge noe mer enn den plassen den er blitt tildelt. Den bruker mest ressurser når den må gjøre seg større enn det man har satt den til, så om man setter den høyt nok så vil man ikke merke det når den virkelig trenger plass. Men selvfølgelig vil du jo ikke kunne bruke den plassen du har satt av i den partisjonen til noe annet. :smile:

Å regne ut størrelsen på pagefilen på den måten som du viser her er litt begrenset. For om man har 128 MB RAM så vil man ofte trenge langt mer plass i det virtuelle minnet enn 192 MB. Og hvis man eventuellt har 2 Gigabyte RAM så blir den faste pagefilen på 3 Gigabyte, litt i største laget for de fleste. Størrelsen på pagefilen varierer jo ut fra hva man gjør på maskinen. Er nettopp derfor enkelte programmer som f.eks.Photoshop har sine egne instillinger for denne typen funksjoner. Det er også derfor MS gjorde slik at man kunne ha denne filen på mer enn bare en partisjon.

Men om noen vil ha et absolutt tall så er en maks pagefilestørrelse på ca. 1000 - 2000 MB god nok plass til de fleste og for det meste. Og et minimum på 384 MB er jo egentlig ikke all verden for et OS som XP. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Erad skrev:

Æsj nå fikk jeg plutselig en pagefile på 1,2gb i rotsystemet på c:

I System->Advanced->Performance (iaf i W2K) så kan du sette pagefilestøerlsen. Jeg har 512MB ram og 256MB pagefile. Den har aldri grodd.

Quote:

åffer kommer den fila der og åffer får ikke jeg sletta den? står bare access denied når jeg prøver! !"#¤% irriterende når jeg har dårlig me diskplass her!

Endre max/min i nevnte plass. Da vil, dersom et program prøver allokere mer enn fysisk RAM + pagefile RAM, få beskjed om at det ikke går. De fleste programmer assert'er på det (les: de feiler), men med mindre du kjører noen vanvittig tunge programmer skal dette aldri skje. Skjer det er det noe feil.

Quote:

jeg kjører stygge fæle ekle winxp 5.1 build 2600

Kjør noe annet :smile:

Quote:

robinei skrev:

kanskje p.g.a. pagefile?

Der lagres ting som for øyeblikket ikke er i bruk.

Ting som ikke er i bruk... tja- det lagres der dersom windows ikke har nok tilgjengelig fysisk minne. Enkelte ting ser ut til å lagres der uansett - hos meg er nå (256MiB pagefile) 5% i bruk. Dersom jeg starter Opera+Outlook+Perfmon+Photoshop+Illustrator+Premiere+5 andre mindre programmer, så brukes.. 5% pagefile fremdeles - som forventet.

Quote:

robinei skrev:

Raskere å laste fra pagefile til minne når du trenger det igjen enn å laste på nytt.

Å laste noe fra pagefile *er* å laste det "på nytt" -> fra disk. Dessuten er ikke (med visse unntak jeg tror fryktelig få windows programmer benytter seg av) "å laste på nytt" noe alternativ overhodet. Programmer i windows har fysisk+swap RAM tilgjengelig - hva som ligger hvor vet de ingenting om.

Quote:

Bugs_Bergen skrev:

Masse svada man stort sett kan se bort i fra.

Quote:

talisar skrev:

1.5 fysisk minne er overkill på en PC med 512MiB RAM, med mindre man kjører noen *SVÆRT* tunge programmer. Når ting begynner swappes, så går ting *tregt*. Da er det best å kjøpe mere RAM.

Mht "bruk av klokkesykler", så tviler jeg *VELDIG* sterkt på at det er noen forskjell på en statisk og dynamisk swapfil.

Quote:

Bugs_bergen skrev mer:

Pagefilen konkurrerer ikke om plassen eller ressursene om den har en egen partisjon, og er det god nok plass der så vil ikke pagefilen trenge noe mer enn den plassen den er blitt tildelt.

Fortell meg nøyaktig: Hva er forskjellen på å ha swap'en på en egen partisjon, hvis størrelse er f.eks på 512MB (og pagefiler har max/min på denne størrelsen), i forhold til det å ha den på en hvilken som helst annen partisjon, hvor max/min størrelsen er den samme. (Gitt at filen ikke er fragmentert noen av plassene)? Venter spent på svar...

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom å sette opp det virtuelle minnet på C:/ disken med en fast minimum/maksimum og å bruke en egen diskpartisjon til den, er at etter hvert vil den "Faste" pagefilen bli _ganske fragmentert_ pga at man også lagrer andre ting på samme diskpartisjonen. For selv om man har satt den til et fast minimum så vil _alltid_ pagefilen variere i størrelse på disken, og andre ting vil alltid bli lagret på de delene som OS'et oppfatter som ledig plass. Men om man legger den på en egen partisjon så vil den alltid ha samme plassen på harddisken og vil derfor ikke bli fragmentert og selvfølgelig reagere den da raskere.

Og uansett hva vi måtte mene selv her så er størrelsen på pagefilen avhengig av hva man selv trenger og bruker på maskinen, så å diskutere det videre er totalt ufruktbart. Men MS tommelregel er å ha 1,5 ganger størrelse på pagefilen som minimum, så vil det fungere med mindre for noen mens andre trenger mer.

Dere kan sikkert finne mye både for og imot det som har blitt diskutert her i denne tråden (og andre) men jeg råder dere til å lese det her:

http://www.microsoft.com/technet/treeview/...t_perf_mgmt.asp

(Og gjerne gjøre et søk på en hvilken som helt søkemotor om dere føler for det)

Og så gjøre dere opp deres egen mening om deres eget behov.

Eller man kan bare la det være og la Windows ta seg av hele greia, som OS'et normalt vil gjøre om man ikke føler for å tweake/endre på det... :smile:

Med dette anser jeg diskusjonen her som avsluttet fra mitt hold. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Bugs_Bergen skrev (2002-07-15 20:39):

Forskjellen mellom å sette opp det virtuelle minnet på C:/ disken med en fast minimum/maksimum og å bruke en egen diskpartisjon til den, er at etter hvert vil den "Faste" pagefilen bli _ganske fragmentert_ pga at man også lagrer andre ting på samme diskpartisjonen.

Jeg har nå tillat windows å resize pagefilen mellom 256MB minimum, og 1GB maximum i snart ett år på samme W2K installasjonen. Pagefilen er overhodet ikke fragmentert (ètt fragment).

På HD'ed med pagefilen er det 112205 filer akkurat nå, og antallet og mengden ledig plass er alt annet enn særlig konstant - pagefilen har med andre ord svært gode forutsetninger for å bli fragmentert.

Quote:

For selv om man har satt den til et fast minimum så vil _alltid_ pagefilen variere i størrelse på disken, og andre ting vil alltid bli lagret på de delene som OS'et oppfatter som ledig plass.

Alltid, eh? Stemmer svært dårlig med min erfaring - som sagt, samme W2K installasjon i snart ett år, og pagefilen er ikke fragmentert.

Quote:

Men om man legger den på en egen partisjon så vil den alltid ha samme plassen på harddisken og vil derfor ikke bli fragmentert og selvfølgelig reagere den da raskere.

Stemmer - egen partisjon garanterer at den ikke blir fragmentert. Ser ingen grunn til å ha en hel egen partisjon for det dog.

Lenke til kommentar

Heisann

Jeg har laget en egen partisjon for pagefile (1,5 GB) ..da slipper jeg å defragge så j.... ofte.

Vil ikke annbefale å ha denne "filen" på samme partisjon som OS'et. Blir denne partisjonen sterkt fragmentert, går dette ut over systemets ytelse..

Har du ikke plass til en pageingfile.. så må ny HD stå øverst på handlelisten.. eller kanskje ønskelisten? :smile:

Det er nå min mening da.. men så har jeg en egen partisjon for temporary-internetfiles også da :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

cd32 skrev (2002-07-16 00:22):

Jeg har laget en egen partisjon for pagefile (1,5 GB) ..da slipper jeg å defragge så j.... ofte.

Jaha, du må defragge oftere hvis pagefilen er på samme partisjon? Hvorfor.

Quote:

Vil ikke annbefale å ha denne "filen" på samme partisjon som OS'et. Blir denne partisjonen sterkt fragmentert, går dette ut over systemets ytelse..

Ja, det går ut over systemets ytelse dersom filene som brukes av OS'et *ER* fragmentert. En fil som ikke er fragmentert forblir ikke-fragmentert, så fremt ikke den endrer størrelse.

Det har dog ingenting med pagefilen å gjøre at den disken blir fragmentert.

Lenke til kommentar

Quote:

Når jeg defragmenterte C: før, når pagingfilen lå der, var den _FRAGMENTERT_

Dette har kanskje noe med at den ikke var satt til en fast størrelse å gjøre..

Quote:

Ja, det går ut over systemets ytelse dersom filene som brukes av OS'et *ER* fragmentert. En fil som ikke er fragmentert forblir ikke-fragmentert, så fremt ikke den endrer størrelse.

Page'n _VAR_ fragmentert..

Mitt motto er " BARE OS på C: "

[ Denne Melding var redigert av: cd32 på 2002-07-17 21:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:

cd32 skrev (2002-07-17 21:19):

Quote:

Når jeg defragmenterte C: før, når pagingfilen lå der, var den _FRAGMENTERT_

Dette har kanskje noe med at den ikke var satt til en fast størrelse å gjøre..

Quote:

Page'n _VAR_ fragmentert..

Mitt motto er " BARE OS på C: "

[ Denne Melding var redigert av: cd32 på 2002-07-17 21:21 ]

Pagefilen din kan bli fragmentert i det du oppretter den, eller når den blir større. (Dersom størrelsen reduserer igjen, forsvinner fragmentering.)

Uansett, http://www.sysinternals.com har en pagefile ++ defragger. Kjekk sak.

Bjørn

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...