stoffix Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 ja, som topic sier, så er det to ting jeg lurer på, det første, er hva som er forskjellen på krysset og ikke krysset TP kabel, har nylig fått meg switch, og fant ut på den ubehagelige måten at jeg trenger en krysset kabel, men msn virket jo.. det andre gjelder nettverks kort... pr. i dag, så bruker jeg et PCI nettverks kort, men jeg har muligheten til å bruke et integrert nettverkskort (i HK) er det noe å tjene på å bruke PCI kort, jeg inbiller iallefall meg selv det... Mvh. Kristoffer Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) I en rett TP-kabel, går lederene til samme posisjon i begge ender av kabelen. 1 par brukes til sending av data, og 1 par brukes til mottak. Der sending foregår fra den ene enden, må nødvendigvis mottakbiten være i andre enden og omvendt. Når du så kobler deg til en hub/switch/whatever, så vil utstyret være hardwired mot at på port sånn og sånn skal jeg motta, på port sånn og sånn skal jeg sende. Derimot, hvis du skal koble en hub til hub eller switch til switch (f.eks), så vil sending-paret havne på sending i andre enden og motsatt, dette går jo selvsagt til skogs, og du får ingen kobling. Derfor trenger du en krysset kabel, der sending/mottak paret er byttet om i ene enden! Det er verdt og merke seg at en del nettverkskort/switcher/huber (osv), spessielt av nyere fabrikat, automatisk detekterer hvor sending/mottak foregår. Disse kan da automatisk ordne kryssingen for deg, selv med en ukrysset kabel! P.S. Det at 1 par brukes til sending og mottak er riktig i 10/100mbit ethernet. Dersom et er 1000mbit, brukes 2 par til sending og 2 til mottak, mao alle 8 lederene! Endret 16. mai 2005 av Elgvenn2 Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Alt 1000BASE-T-utstyr skal hvertfall autodetecte slikt. Så med 1000BASE-T så vil krysset kabel være historie. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 ok, takk for informasjonen men hva med nettverkskort, lønner deg seg å bruke et pci kort eller går det like bra eller bedre med å bruke et som er integrert i HK? Lenke til kommentar
Doleo Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Er lenge siden jeg har lest noe om nettverkskontrollere, så kan ikke si at det jeg sier nå er 100% riktig. Det avhengenger både av hvilket pci kort du har og hvilken kontroller du har på HK. Et godt pci nettverkskort bruker minimalt av cpu, 3com har tidligere vært dyktige på dette. Har du et billig pci kort acctron eller noe i den dur så bruker det mer av cpu. Uten å være sikker så regner jeg med at de nye nettverkskontrollere som er på HK er så bra at de bruker minimalt av cpu. Så med mindre du har et godt pci kort er det kanskje best å bruke den integrerte kontrolleren. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Doloe har rett. Det er også stort sett den samme chipdesignen som brukes for integrasjon på hovedkort og som brukes i chip standalone kort. Så forskjellen er nok liten eller ingen! Endret 16. mai 2005 av Elgvenn2 Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 ok... takk, da vet jeg det.. da begynner jeg bre å bruke det integrerte neste gang jeg åpner pc'n.. (gidder ikke å ha 2 nettverksporter i windows samtidig.. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Les og bli klok: http://www.incentre.net/incentre/frame/ethernet.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå