Wolverin Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Jeg har et Abit AV8 hovedkort jeg kjøpte fra netshop for ca 3 uker siden. Nå i helgen var første mulighet for meg til å bygge pcen, og jeg skred til verket med stor glede og entusiasme. endelig skulle jeg få en pc som ikke lagget på noe, og som virkelig guffet unna. CPU er en 3500+ Winchester boxed. Opsettet er som følger. Zip midi tower kabinett Mist 430 W psu Abit AV8 3rd Eye hovedkort. AMD 64 3500+ Winchester boxed CPU TwinMos 2x256MB DDR PC3200 ram Samsung 120GB 8 mb c. SATA disk Seagate 160GB 8 mb c. PATA disk (kjører med en Abit omkobler til SATA kontakter). Nec 2500A DVD brenner Plextor 40x cd brenner Samsung 16x DVD rom Sapphire Radeon X800 XT Platinum Edition Skjermkort Maskinen starter og fungerer helt fint, så blir det en restart, og da blir skjermen sort. Når jeg så slår av strømmen og slår på igjen, så starter hovedkortet opp, og går så langt at minne telles opp, så slår maskinen av strømmen. Så starter den igjen etter 3-5 sekunder, for så å slå seg av igjen etter noen få sekunder. Slik står den. Jeg har strippet ned oppsettet slik at det kun er 1 ram brikke, CPU, hovedkort og skjermkort som står i, likevel blir det slik. Jeg har også forsøk å byttet skjermkort og likevel blir det slik.. Jeg forsøkte så å byttet psu til en Q-tec 400W uten at det hjalp noe. Lette på nettet, og fant denne linken til folk med samme kortet:Link jeg er så plaget med kortet og er så lei nå etter flere dagers feilsøking og plaging. Har oppgradert til siste bios versjon, 20. Det hjalp ikke en dritt det heller. Er det noen som har et slikt kort her? Noen som får det til å fungere? Sliter også med at Raid oppsettet kommer og går. Diskene eksisterer plutselig ikke i oppsettet, noe jeg finner veldig merkelig. råd og tips tas i mot med åpne armer. Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Har hørt at du trenger veldig kraftig PSU for det der. Prøv å koble ut noen ledninger og rist kraftig. Men som linken din også sier, det er mange som har problemer med det kortet der, så jeg ville anbefalt å bytte. Endret 16. mai 2005 av Hurley Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Men som linken din også sier, det er mange som har problemer med det kortet der, så jeg ville anbefalt å bytte. Å si noe slikt er jo tøv. Det er neppe noe mer feil på AV8 enn det er på andre kort. For eksempel er det fullt av folk her på HW forumet som plages med MSI K8N NEO2,vil det si at man bare skal la være å kjøpe det? Nok om det... Til Trådstarter: Jeg har både Abit AV8-3RD EYE og MSI K8N Neo2 Platinum (se i profilen min).Jeg er knallfornøyd med AV8. Det har vært stabilt som fjell fra første dag. Kan si med en gang at psu'en din er ikke for liten.Jeg har brukt en Antec 380watter tidligere uten noen problemer. Jeg tror det er TwinMos rammen din som er problemet. Prøv med en annen ram er mitt råd. Du kan også prøve å sette "DRAM Command Rate" til 2T i bios. Edit: Søk litt rundt i XtremeSystems forumet. Eller i Abit forumet. Kanskje du finner noen tips der. Jeg bruker forresten disse rambrikkene på mitt AV8. Endret 16. mai 2005 av Morten K Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 Men som linken din også sier, det er mange som har problemer med det kortet der, så jeg ville anbefalt å bytte. Å si noe slikt er jo tøv. Det er neppe noe mer feil på AV8 enn det er på andre kort. For eksempel er det fullt av folk her på HW forumet som plages med MSI K8N NEO2,vil det si at man bare skal la være å kjøpe det? Nok om det... Til Trådstarter: Jeg har både Abit AV8-3RD EYE og MSI K8N Neo2 Platinum (se i profilen min).Jeg er knallfornøyd med AV8. Det har vært stabilt som fjell fra første dag. Kan si med en gang at psu'en din er ikke for liten.Jeg har brukt en Antec 380watter tidligere uten noen problemer. Jeg tror det er TwinMos rammen din som er problemet. Prøv med en annen ram er mitt råd. Du kan også prøve å sette "DRAM Command Rate" til 2T i bios. Edit: Søk litt rundt i XtremeSystems forumet. Eller i Abit forumet. Kanskje du finner noen tips der. Jeg bruker forresten disse rambrikkene på mitt AV8. Heisann. Jeg har forsøkt med 2 andre ram typer nå. En no-name brikke kjøpt på netshop. PC3200 512mb. Og har også testet ned en kingston 512 mb PC3200 brikke kjøpt på multicom om jeg ikke husker feil. Får samme feilene nå, og det er svært vanskelig å komme seg inn i bios når maskinen ikke kommer seg lengre enn til å blaffe på skjermen før strømmen kuttes igjen. Er sykt ustabilt her. Jeg har forsøkt nå i snart en time på å komme meg inn i bios, men den vil bare ikke slippe meg inn. Når det gjelder TwinMos på kortet, så ser jeg at det er andre som har TwinMos på det og ikke har noen problemer. se på produkt anmeldelsene her. Forstår ikke hvorfor hovedkortet er så forferdelig ustabilt, er verre nå enn det var. For tidligere kom jeg meg både inn i bios og jeg fikk til og med se raid oppsettet. Der den ikke finner diskene mine. Tror det er en feil på hovedkortet her jeg. Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Men som linken din også sier, det er mange som har problemer med det kortet der, så jeg ville anbefalt å bytte. Å si noe slikt er jo tøv. Det er neppe noe mer feil på AV8 enn det er på andre kort. For eksempel er det fullt av folk her på HW forumet som plages med MSI K8N NEO2,vil det si at man bare skal la være å kjøpe det? Nok om det... Ehh...jo? Hvordan vil du ellers forklare at 100 stykker har samme problem: http://forum.abit-usa.com/showthread.php?t...=av8+winchester ? Og det er nok ikke bare de 100 der som har problemer med det kortet. Enkelte kort har større feilprosent enn andre, eller de har rett og slett masse kompabilitets-problemer. Jeg har ikke kjennskap til MSI sitt kort, men det er sikkert ikke det beste det heller. Ingen har klaget på mitt ikke navngitte ASUS kort her på forumet iallefall. Ville jeg latt være å kjøpe et kort som mange har problemer med? Ja...men nok om det... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) De linkene som det refereres til er i stor grad "noob whiner"-tråder. Legg merke til hvor mange som refererer til ATX 4-pin kontakten.. om den bør kobles til.. og de som lykkelig skriver at problemet forsvant ved å koble den til.. Slike folk bør holde seg til XP/Socket-A.. Det er korrekt at Abit AV8-3rd Eye neppe er det beste kortet.. da tenker jeg på kompatibilitet.. og klokking.. Har ett slik kort i ett S939-system.. og det funker da greit nok..for meg.. Det jeg har funnet ut.. er at det er *usedvanlig* kresent på minne... kun corsair Twinx har fungert tilfredstillende i mitt kort.. Det er også vært problem med visse strømforsyninger... Jeg har pt. en OSZ 450watter, men hadde til å begynne med en FS Bluestorm 350watter som også fungerte bra.. På Abit's forum forteller mange om problem med Enermax? (Finner ikke tråden i farten). At visse PSU'er selv med nok watt ikke fungerer.. er *ikke* noe godt tegn for å si det sånn.. Svært merkelig spør du meg.. Når det gjelder Bios.. så er ver.20 ment for kommende/nye Venice.. må *ikke* brukes med Winchester.. Ver.17 er den versjonen jeg har funnet fungerer best/minst dårlig... Dette HK *har* issues.. men de er mest relatert til de av oss som vil klokke langt. Til det er kortet overhodet ikke egnet... Det er også ting som tyder på at Bios-versjonene/chipset (Via K8T800 Pro) ikke er på høyden med tanke på håndtering av minnekontroller. Bortsett fra det er jeg fornøyd med kortet, men det kan trolig tilskrives min "fetisj" for LCD-skjermer med blinkende tall (uGuru-klokka)... Edit..til trådstarter: Legg inn Bios ver.17.. og så *kobler du fra* alt av CD, DVD, HD..etc.. til du *kun* har evt. *en* DVD (for install-CD/DVD).. og *en* HD (helst IDE) som du skal boote fra/installere OS på. Bruk kun en brikke (single channel) for å evt. eliminere for mange samtidige problemer.. Du har definitivt ikke ett A4-oppsett med det kortet eller noe annet S939-kort. Dette er *eneste* måten for å finne ut hva som er kompatibilitets-probleme(t/ene). Du kan *ikke* "stappe" PC'n fullt av hardware.. og så prøve ut diverse "billig-brikker"/ulike BIos-versjoner "i tåka".. og håpe på "Guds Hånd" løser problemene dine.. Her må du være systematisk.. og da starter du med *minst mulig* hardware installert.. Endret 16. mai 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 De linkene som det refereres til er i stor grad "noob whiner"-tråder.Legg merke til hvor mange som refererer til ATX 4-pin kontakten.. om den bør kobles til.. og de som lykkelig skriver at problemet forsvant ved å koble den til.. Slike folk bør holde seg til XP/Socket-A.. Det er korrekt at Abit AV8-3rd Eye neppe er det beste kortet.. da tenker jeg på kompatibilitet.. og klokking.. Har ett slik kort i ett S939-system.. og det funker da greit nok..for meg.. Det jeg har funnet ut.. er at det er *usedvanlig* kresent på minne... kun corsair Twinx har fungert tilfredstillende i mitt kort.. Det er også vært problem med visse strømforsyninger... Jeg har pt. en OSZ 450watter, men hadde til å begynne med en FS Bluestorm 350watter som også fungerte bra.. På Abit's forum forteller mange om problem med Enermax? (Finner ikke tråden i farten). At visse PSU'er selv med nok watt ikke fungerer.. er *ikke* noe godt tegn for å si det sånn.. Svært merkelig spør du meg.. Når det gjelder Bios.. så er ver.20 ment for kommende/nye Venice.. må *ikke* brukes med Winchester.. Ver.17 er den versjonen jeg har funnet fungerer best/minst dårlig... Dette HK *har* issues.. men de er mest relatert til de av oss som vil klokke langt. Til det er kortet overhodet ikke egnet... Det er også ting som tyder på at Bios-versjonene/chipset (Via K8T800 Pro) ikke er på høyden med tanke på håndtering av minnekontroller. Bortsett fra det er jeg fornøyd med kortet, men det kan trolig tilskrives min "fetisj" for LCD-skjermer med blinkende tall (uGuru-klokka)... Edit..til trådstarter: Legg inn Bios ver.17.. og så *kobler du fra* alt av CD, DVD, HD..etc.. til du *kun* har evt. *en* DVD (for install-CD/DVD).. og *en* HD (helst IDE) som du skal boote fra/installere OS på. Bruk kun en brikke (single channel) for å evt. eliminere for mange samtidige problemer.. Du har definitivt ikke ett A4-oppsett med det kortet eller noe annet S939-kort. Dette er *eneste* måten for å finne ut hva som er kompatibilitets-probleme(t/ene). Du kan *ikke* "stappe" PC'n fullt av hardware.. og så prøve ut diverse "billig-brikker"/ulike BIos-versjoner "i tåka".. og håpe på "Guds Hånd" løser problemene dine.. Her må du være systematisk.. og da starter du med *minst mulig* hardware installert.. Hei igjen. Jeg la inn bios versjon 17 (samme som kortet ble levert med). Kjørte så inn en enkelt TwinMos brikke på 256 mb. Nappet ut alt av harddisker, cd enheter og byttet ut skjermkort med et enkelt TNT2 kort fra GainWard. PSU er fremdeles en Mist. Systemet får akkurat samme problem som sist. Starter opp, slår av strømmen, venter i noen få sekunder, slår på strøm igjen, kutter strøm igjen, venter osv osv osv. Intervallene er så små at jeg rekker ikke å slå av med strømbryteren, må kutte med PSU (1 til 0 på bryteren). Forsøker så med en Kingston brikke, og kun en av dem. Samme resultatet. Snakket med en kompis på telefonen, og kjørte til han og lånte en Corsair brikke av han. Han er gamer, og har brikker av den eksklusive typen. To brikker ble ca 2000 spenn sa han. Smekket inn brikken, og startet opp, da kom jeg ikke til å starte engang. Ble bare et "klikk" også lyset inne i kabinettet. Guru led raser med enormt masse forskjellig, så er umulig å lese av. Nappet ut brikken, og flyttet rundt på den. Ble ikke noe bedre. Satte inn Kingston igjen, og da blir den slik at den kutter strøm og styrer på. Byttet PSU til en Q-tec 650Watt, også lånt av min gamer kompis. Samme resultatet, så det er i alle fall strøm nok da. Jeg ble lei av å plages med dette, så jeg har nå søkt angrerett. Skal kjøpe et annet hovedkort, og se om det kanskje står mer i stil med mine "billige" deler. Gjør det ikke det, så blir det angrerett igjen, og jeg setter meg på sidelinjen til 939 blir utviklet med gode og stabile hovedkort. Har en kamerat som har en Winchester 3500+ CPU og TwinMos brikker, og det kjører som bare det. Det kortet er et Epox kort. Har også hørt mye bra om Asus kort, så blir vel et av dem da tenker jeg. Jeg vil bruke tid på å nyte pcen og ytelsen jeg forhåpentligvis skal få, ikke sitte med kabinettet åpent og forsøke å få et hovedkort som ikke samarbeider til å starte normalt en eneste gang for meg. Det gidder jeg rett og slett ikke. Har bygget mange hundre pcer, på socket A og socket 468, og har aldri sett noe så sykt ustabilt som dette kortet. Noe er ikke som det bør være. Om det er min kompetanse, eller om det er hovedkortet, det skal jeg la være usagt, men forenelige er de to tydeligvis ikke. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 En ting jeg lurer litt på, står det noe på esken din om at den støtter Winchester? Det står det på min, virker som om det er en senere revisjon med støtte for winchester i orden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Hei igjen. Jeg la inn bios versjon 17 (samme som kortet ble levert med). Kjørte så inn en enkelt TwinMos brikke på 256 mb. Nappet ut alt av harddisker, cd enheter og byttet ut skjermkort med et enkelt TNT2 kort fra GainWard. <snip> Bra jobba Wolwerin. Det er nå rimelig klart at du har fått ett mandagskort ja... Skjønner forøvrig din frustrasjon, men husk.. det finnes nok av andre alternativer når det gjelder HK for S939. Jeg tror det er lurt å holde seg unna Via for å si det sånn.. selv om jeg har ett selv. Mitt AV8-3rd Eye fungerer ihvertfall greit vil jeg si.. men jeg velger å ikke være etterpåklok.. får å si det sånn.. Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 Bra jobba Wolwerin. Det er nå rimelig klart at du har fått ett mandagskort ja... Skjønner forøvrig din frustrasjon, men husk.. det finnes nok av andre alternativer når det gjelder HK for S939. Jeg tror det er lurt å holde seg unna Via for å si det sånn.. selv om jeg har ett selv. Mitt AV8-3rd Eye fungerer ihvertfall greit vil jeg si.. men jeg velger å ikke være etterpåklok.. får å si det sånn.. Jeg blir nok å gå for et Epox med Nvidia 3 chipset på tror jeg. Har sniffet rundt på nettet uten å finne noe galt med det kortet, noe jeg fant med en gang jeg lettet på AV8 kortet. Ja, er nok et mandagskort, men er likevel svært irriterende. Kortet heter Epox EP-9NDA3+. Link til komplett.no Tror du dette kortet vil klare å kjøre eller er det mye negativt skrevet om dette også? Lenke til kommentar
guran1942 Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Kan ikke skjønne annet enn at du har fått et mandags kort, kjører selv AV8, amd3500(newcastle)@2700(luftkjølt),ocz 3200pl.edt.rev2,chieftech360wpsu. Fjellstøtt,kjempe fornøyd.Klokker greit så lenge fsb er under 250. En tanke som streifet meg: Du har sikkert prøvd det meste,men maskina slår seg av på cpu temp rundt 84grader,er vifta til cpu montert riktig?For mye kjøle pasta? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Kortet heter Epox EP-9NDA3+. Link til komplett.no Tror du dette kortet vil klare å kjøre eller er det mye negativt skrevet om dette også? Her er en link til test.. Som du ser fikk Abit AV8 god kritikk der, men ble slått av MSI K8N Neo2. Har forøvrig meget god erfaring med S754-versjonen av K8N fra MSI. Rett og slett ett "kongekort" (skal forøvrig teste ut NF8 fra Abit ila. uka). Har ikke hørt noe negativt om det kortet du linker til.. Dersom du (som meg) googler litt etter "+test +<din-kandidat-her>" så får du ett visst inntrykk om du er iferd med å gjøre ett godt valg. Ett kjapt søk.. og bl.a. denne testen dukker opp. To sum it up, the Epox is a mixed bag right now. It is full of potential with outstanding overclocking capabilities. The 9NDA3+ performance is competitive with any 939 board that we have tested - as long as you run just 2 DIMMs. However, the immature BIOS makes performance with 4 DIMMs a problem. We also find the freezes on reboot very annoying. Consider the Epox 9NDA+ to be a Socket 939 board with lots of potential and a few warts. We are confident that Epox can fix the problems with BIOS updates, but for now, the warts prevent our waxing enthusiastic over the 9NDA3+. The Epox is a decent 939 choice now if you will only run 2 DIMMs and you can deal with the annoying reboot problems. Once the BIOS has matured, the Epox will likely move to be among the better 939 boards that you can buy, but it just isn't there yet. Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Kan ikke skjønne annet enn at du har fått et mandags kort, kjører selv AV8, amd3500(newcastle)@2700(luftkjølt),ocz 3200pl.edt.rev2,chieftech360wpsu. Fjellstøtt,kjempe fornøyd.Klokker greit så lenge fsb er under 250. En tanke som streifet meg: Du har sikkert prøvd det meste,men maskina slår seg av på cpu temp rundt 84grader,er vifta til cpu montert riktig?For mye kjøle pasta? CPU temp har aldri vært høyere enn 37 grader. CPU viften er montert rett vei. Tror nok det er et mandagskort ja. Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Har ikke hørt noe negativt om det kortet du linker til..Dersom du (som meg) googler litt etter "+test +<din-kandidat-her>" så får du ett visst inntrykk om du er iferd med å gjøre ett godt valg. Ett kjapt søk.. og bl.a. denne testen dukker opp. Ja, jeg googler selv også. Har også forsøkt med med +problem +epox +(kortnavn) Har ikke funnet annet enn noen som slet med Crusial ram på den, der det var å endre volt fra 2,7 til 2,8 for å få det stabilt. Er likevel ikke sikkert jeg finner alt snadder på nettet, så er kjekt å spørre om noen andre også har lett og få et intrykk av hva dem synes. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Er likevel ikke sikkert jeg finner alt snadder på nettet, så er kjekt å spørre om noen andre også har lett og få et intrykk av hva dem synes. Epox ser ut som et meget bra kort det.Eneste er layouten,den ser helt håpløs ut synes jeg. Hvis du har en stor kjøler på skjermkortet ditt,så blir det trangt å komme til SATA kontaktene. ATX kontakten ligger også dumt plassert. Jeg kan ikke annet enn å anbefale MSI K8N NEO2 Platinum. Jeg har hatt dette kortet i 1 uke nå og har ikke støtt på et eneste problem enda. Du finner en del negative ting om NEO2 hvis du Googler litt,men jeg tror at mye av grunnen til det er at dette er et ekstremt populært kort som det er solgt veldig mange av. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 En ting jeg lurer litt på, står det noe på esken din om at den støtter Winchester? Det står det på min, virker som om det er en senere revisjon med støtte for winchester i orden. I quote myself. Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Trådstarter: Du sier at den kutter strømmen.. mener du at sikringen går ? hadde samme poblemet selv med et annet HK... grunnen? jeg hadde en defekt PSU, som slo ut strømmen hele tiden. det var en TAGAn 480W.. så fikk jeg en MIST 500W og alt løste seg.. Sikker på at det ikke er PSU'en din som er defekt, slik som min var ? EDIT: har forresten en AV8 3rd-eye som ligger i hyllen klar til montering selv. venter bare på min 3800+ Endret 17. mai 2005 av *Magnus* Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Sikker på at det ikke er PSU'en din som er defekt, slik som min var ? Han har jo prøvd med 2 andre psu'er. Endret 17. mai 2005 av Morten K Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Sikker på at det ikke er PSU'en din som er defekt, slik som min var ? Han har jo prøvd med 2 andre psu'er. oh.. så ikke det Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 En ting jeg lurer litt på, står det noe på esken din om at den støtter Winchester? Det står det på min, virker som om det er en senere revisjon med støtte for winchester i orden. I quote myself. Det står ikke Winchester på esken nei. Men det står støtte for 90nm CPU, og butikken jeg kjøpte det fra sa at Winchester CPU på 3500+ skulle være full støtte for. De sendte meg følgende link over støttede Winchester CPU'er på det hovedkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå