Gå til innhold

Forbud mot støy 1. pinsedag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel kansje ikkje for mye forlangt at folk ikkje arbeider med støyende ting på en off. helligdag. Eg tar meg ikkje nær av at folk arbeider med støyende ting, men vet at det er mangen som gjør det derfor arbeider eg ikkje med slike ting på røde dager.

Siden du er i mot blandig av relegion og samfunn så har du ingenting i mot og si fra deg juleferie, påskeferie , kr.himmelfart og pinse?

Er en grunn til at desse dagene er røde dager, mangen bryr seg sikkert ikkje om det, men det er ganske mangen som gjør det. Går vel an og respektere de og legge fra seg hiltien 4-5 dager i året?

Lenke til kommentar

Dette med å respektere slike ting har jeg ingen problemer med. Religion har jo en betydelig påvirkning på samfunnet vårt uansett, ref. eksempelet som Hypsilofodonten tar opp med fridager som følge av dette. Heldigvis, synes jeg, har religionen mindre og mindre innflytelse i samfunnet for folk flest.

EDIT: Nå har vel de fleste nabolag normer for hva som er akseptert på helligdager, søndager inkludert. Vi har for eksempel en felles regel om at det ikke skal høyttrykksspyles på lørdager og søndager med fint vær.

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar
Er vel kansje ikkje for mye forlangt at folk ikkje arbeider med støyende ting på en off. helligdag. Eg tar meg ikkje nær av at folk arbeider med støyende ting, men vet at det er mangen som gjør det derfor arbeider eg ikkje med slike ting på røde dager.

Siden du er i mot blandig av relegion og samfunn så har du ingenting i mot og si fra deg juleferie, påskeferie , kr.himmelfart og pinse?

Er en grunn til at desse dagene er røde dager, mangen bryr seg sikkert ikkje om det, men det er ganske mangen som gjør det. Går vel an og respektere de og legge fra seg hiltien 4-5 dager i året?

Okei, vil ikke dra det så langt at jeg ikke får ferie :p Men hadde ikke trengt å være en lov mot å støye litt. Bare litt rein høflighet. Jeg har ikke noe imot å være stille i en dag, men å lage en lov utav det er å kanskje dra det litt langt

Lenke til kommentar
Siden du er i mot blandig av relegion og samfunn så har du ingenting i mot og si fra deg juleferie [...]?

Julen er ikke opprinnelig en kristen høytid. Blant de jeg kjenner er dessuten nyttårsaften mer feiret enn selve julen. For øvrig ville ikke jeg, som ateist, hatt noe imot å fjerne religiøse helligdager. I stedet for påskeferie kunne vi satt inn en ukes ferie i vill feiring over at hestehoven har begynt å blomstre, eller liknende.

Med andre ord synes jeg vi burde ha disse feriene / "høytidene": Sommerferie, høstferie, jule-/nyttårsferie, vinterferie, vårferie og 17. mai. Minus halvparten for de av oss som ikke lenger går på skolen, vel å merke...

Lenke til kommentar

Har i utgangspunktet ikke noe imot at det bør herske ro på diverse dager. Det som er så latterlig ironiske med det hele er at det er som regel kirkene selv som står for all støy og larm på disse helligdagene. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Norge er, tross alt, et kristent land, med en statskirke og offentlige helligdager. Jeg har ikke noe problem med å akseptere dette.

Ikke jeg heller, selv om jeg ikke er spesielt kristen av meg. :)

Bedre med noen ekstra fridager i ny og ned enn i stedet for å jobbe. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...