Gå til innhold

Bygge "jordskjelvsubwoofer". Tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tåler forsterkeren impedansen? Vanlige stueforsterkere tåler ikke mindre enn 4 eller 8 Ohm, 2x2Ohm parallellkoblet gir 1 Ohm til slutt (riktignok kan du seriekoble spolene og da få 4 Ohm).

 

Jordskjelv-sub på billigste måte?

Jeg har en monoforsterker på 1500 Watt i bilen, sammen en 120-liters basskasse med to billige Lightning-subber i. Jeg tok med dette inn i ett forsamlingslokale der vi hadde rigget en improvisert kinosal med prosjektør, dvd-spiller, og ett stue-surroundanlegg. Forsterkeren koblet vi til ett bilbatteri, og koblet line-in-kontakten til en forforsterket subwoofer-utgang på surroundforsterkeren, og satte en lader på bilbatteriet.

 

Jordskjelveffekten var umiddelbar, selv om dette var ett stort bygg med opptil 20 cm murvegger og gulv kunne man kjenne vibrasjonene langt utenfor det aktuelle rommet. Gode bilforsterkere tåler 1 eller 0,5 Ohm impedans, og bruker man litt mer påkostede basselementer enn det jeg har tror jeg du må langt over i ett flertall antall femsifrede kroner for å finne stue-subber som matcher denne oppsatsen.

 

Riktignok, ettersom anlegget trekker langt mer strøm enn laderen leverer, vil anlegget praktisk sett være batteridrevet. Men da vi tok med anlegget inn, klarte vi fint å holde det gående sju timer i strekk uten å merke forskjell, er sikker på at 10-12 timer med konstant jordskjelv ikke skal by på problemer.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Om det kun er lydtrykk og jordskjelv en er ute etter så kan en ikke trå mye feil med en Soundstream XXX 15" og en monsterforsterker fra f.eks Crown da dette ikke vil spille pent men derimot sykt høyt!

Et annet alternativ er selvsagt SPLX 15" og en mer "moderat" forsterker på ~1kW.

Vil nok ikke spille allverden pent det heller, men gudbedre for et lydtrykk du vil få.

Ellers kan du jo forespørre folk som kan det med å lage hornkonstruksjoner.

Ikke av ekstremtypen som støpes ned i gulvet, men en smule mindre selvsagt. TL f. eks...

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Skal du ha ekstrem dypbass er det et par ting som gjelder; horn (basshorn med så lav nedre grensefrekvens blir gjerne enorme i hornmunningen. Bare se på Royal Device-monsteret) eller ekstrem slaglengde hjulpet av like mye membranareal.

 

Noen koselige elementer:

 

JBL 2242H

 

Adire Audio Tumult

 

 

Aurasound NS18-992-4A

 

+Stryke, TC Sounds, Precicion Devices, Beyma, ++++++

Lenke til kommentar

En smule dårlig følsomhet på 12" Adire og Aura elementene, er vel mer ment for godlyd en jordskjelv, men vil nok tro at disse også kan få vinduene til å klirre.

Aura er saker, men det koster da også kanskje mer enn det smaker.

JBL'en med sin følsomhet på 100 db samt effekttålelighet på 600W vil nok mest sannsynlig spille mye høyere.

Går en opp til 18" blir det ganske brutalt uansett, hehe :D

Lenke til kommentar

Her er det en skala å forholde seg til. Tiden en kan utsettes for ulike lydtrykk før hørselen tar skade varierer eksponensielt med lydtrykket. Ikke overraskende egentlig mhp hvordan db skalaen er oppbygd.

Når det gjelder ren bass så er nok dette avhengig av hvilken frekvens som spilles.

Uansett tror jeg kroppen sier fra når det er nok ved lavere frekvenser, du vil føle ubehag og kvalme. Enkelte har sågar spydd.

Sitter du i en bil som spiller ~145 db så blir du ikke lenge der før du vet at det er på tide å gå.

Et eksperiment utført av Mythbusters avkreftet myten om "Brown Note" - en frekvens som får folk til å drite på seg ved høyt lydtrykk. -Heldigvis, hehehe :D

Lenke til kommentar

Jeg tror nok også et JBL-element ev noe slag kunne vært veien å gå ja. Med 800VA-trafoen fra Elfa (regner med det er den?) vil ZAP`en gi ca. 200W ut, og derved kan vi utelukke elementer med lav følsomhet.

 

Men du spesifiserer ikke hva du mener med jordskjelvbass. Dersom du mener den tradisjonelle CW-bassen, snakker vi mer om en stor pondus i området 50-80 hz. Mener du frekvensene fra 50 hz og ned blir det straks mer krevende (og gjerne like mye dyrere).

 

Det kan jo også være bra å huske på at Redbook-formatet kun spesifiserer et frekvensområde ned til 20 hz, så å sette seg 7 hz som mål blir urealistisk. Å nå helt ned til 20 hz med tilfredsstillende lydtrykk er krevende nok i seg selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...