Gå til innhold

Bygge "jordskjelvsubwoofer". Tips?


Anbefalte innlegg

Etter å ha fått tilslag på en enebolig og bosituasjonen min kommer til å endre seg drastisk lurer jeg på om jeg skal feire kjøpet med en gammel drøm, en skikkelig jordskjelv-bass.

 

Forsterker har jeg for formålet, det er en DIY (do it yourself) Zappulse med 800 VA trafo og 100 000 (10 x 10000) mikrofarad kondensatorbank.

 

Har en JBL P1200 liggende, men vet ikke om jeg vil bli fornøyd med resultatet hvis jeg bare bruker den.

 

Vært mye på sidene til eltek, og fått med meg at Sammi har noen elementer som ikke er så verst. Erfaringer? Har også tenkt på en løsning med XLS.

 

Noen som har tips til elementer som spiller høyt men samtidig med god kvalitet er vel egentlig spørsmålet.

 

Kan dette være noe? Dobbeltspole med 2+2 ohm skulle vel passe bra for å få utnyttet forsterkeren i hvert fall.

 

PS: Har ikke lyst på PA.

Endret av morcan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det elementet jeg linker til er visst en høyttaler for bil. Vært i kontakt med eltek, men de promoterer såklart sine egne produkter og det finnes jo masse andre merker.

 

Noen tips til gode elementer? Fått tips om Sonicraft og TC-sound basser hittil, begger 12".

Lenke til kommentar

Ja, det hadde blitt en skikkelig jordskjelvbass... burde kanskje hatt mer enn 120 dB for å få et ekte jordskjelv, men det hadde nok ristet godt, det der. Kjenner det nok i mellomgulvet ;)

 

230dB @ 2Hz = Ødelegge bygninger, broer, etc? :p

Skal litt til, da.. vil nok kreve at du bygger et vannkraftverk også :p

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Hadde vært moro å kunne kommet skikkelig dypt. Forsterkeren skal klare helt ned til DC.

Er det ikke slik at ved 6 - 7 HZ så blir man kvalm og uvel av å være i nærheten? En tidligere elektronikklærer jeg hadde mente dette var en fin måte å bli kvitt plagsomme gjester.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at ved 6 - 7 HZ så blir man kvalm og uvel av å være i nærheten? En tidligere elektronikklærer jeg hadde mente dette var en fin måte å bli kvitt plagsomme gjester.

Dette fenomenet ble testet på i en Mythbusters episode. Husker ikke helt hva de kom frem til, men du kan lese mer her.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at ved 6 - 7 HZ så blir man kvalm og  uvel av å være i nærheten? En tidligere elektronikklærer jeg hadde mente dette var en fin måte å bli kvitt plagsomme gjester.

Dette fenomenet ble testet på i en Mythbusters episode. Husker ikke helt hva de kom frem til, men du kan lese mer her.

di konkluderte med at det ikke fines ;)

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at ved 6 - 7 HZ så blir man kvalm og  uvel av å være i nærheten? En tidligere elektronikklærer jeg hadde mente dette var en fin måte å bli kvitt plagsomme gjester.

Dette fenomenet ble testet på i en Mythbusters episode. Husker ikke helt hva de kom frem til, men du kan lese mer her.

di konkluderte med at det ikke fines ;)

Husker jeg ikke helt feil opplevde de som sto et lite stykke fra subene ubehag etter en liten stund, men ikke Adam, som stod midt mellom dem.

Lenke til kommentar
Det elementet jeg linker til er visst en høyttaler for bil. Vært i kontakt med eltek, men de promoterer såklart sine egne produkter og det finnes jo masse andre merker.

 

Noen tips til gode elementer? Fått tips om Sonicraft og TC-sound basser hittil,  begger 12".

Bil elementer kan fint brukes hjemme med rett kasse. F.eks dynaBel DY9615

Elementene til TC-Sound er vel det beste/ mest ekstreme som er å få tak i, da TC3 15" 2704

Lenke til kommentar

Amerikanske Cervin Vega har jo spisskompetanse på jordskjelv. Cervin Vega stod for eget mobilt lydanlegg under premieren til filmen Earthquake - det hører også med til historien at Cervin Vega i etterkant ble saksøkt for å ha ødelagt kinosaler rundt om i statene med høyttaleranlegget. Jeg leste en plass at Cervin Vega's Stroker 18 tommer tåler 220 volt rett i elementet. Ikke å anbefale men det tåler iallefall såpass... Fant bare denne linken foreløpig:

 

http://www.cerwinvega.com/products/mobilea.../stroker18.html

Lenke til kommentar

Var inne på Eltek og snakket med Øyvind. Hadde med et datablad på et element jeg har fra før, og han mente det absolutt var verdt å prøve før jeg inversterte i nytt.

 

Bassene fra TC har jeg hørt mye ros om før også og skal sjekke ut de nærmere. Var også inne på tanken om et DY9615. Eltek-Øyvind mente dette elementet blir litt for grovt til hjemmebruk, med litt for mye støy i opphenget. Dette elementet hadde vært supert til Zappulsen med sine 2x2 Ohm. Dette gjelder nok helt sikkert Stroker'n også. Er ikke tilhenger av CV selv om de spiller høyt. CV spiller ikke spesielt pent i mine ører.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...