kentrygve Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Lurte på om det er noe som har en løsning på hvordan jeg kan løse det "lille" problemet mitt. Har tenkt å bestille meg en 12mbit linje fra Nextgentel og dele "litt" med naboen. Problemet er at jeg kun vil gi naboen 2mbit og beholde 10mbit selv ettersom han skal bare betale en brøkdel av de kostnadene jeg har. Har en trådløs router fra LinkSys WRT54G. Om jeg hadde delt linja via kabel vet jeg det hadde gått fint (ville brukt feks. netlimiter), men ettersom jeg skal dele linja trådløst vet jeg ikke hvordan jeg kan få senka hastigheten hans til 2mbit. Noen som kan hjelpe meg...please.. Takknemlig for alle tips jeg kan få. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Du kan jo tenke på å strekke kabel, legge den i en hageslange så varer det i mange år. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) Det løser du med ny firmware til WRT54Gen. Enten du bruker kabel eller tråløst.men kabel er det beste.. Du bare legger inn hvor mye han skal ha opp/ned Bare legg inn WRT54G.Sveasoft.Firmware.Alchemy_6rc5_by_TheIndividual.zip http://wrt54g.thermoman.de/ QoS The QoS screen allows control of the bandwidth allocation to different Services, Netmasks, MAC addresses, and the four LAN ports. QoS is divided into four bandwidth classes called Premium, Express, Standard, and Bulk. Unclassified services will use the Standard bandwidth class. In order to use bandwidth management (QoS) you must enter bandwidth values for your Uplink and Downlink. These are generally 80% to 90% of your maximum bandwidth. You must also choose whether to apply bandwidth limits to the WAN device or the LAN & wireless LAN device. (The LAN and wireless LAN ports are bonded internally into a single virtual device). Bandwidth classification based on the four categories will be enabled first on the hardware ports, then on MAC addresses, then Netmasks, and finally Services. For example, if you enable classification based on a MAC address, this will override both Netmask and Service classifications. The LAN port based classification will work together with MAC, Netmask, and Service classifications, however, and will not override them. Premium The top bandwidth class. By default handshaking and icmp packets fall into this class. This class should be used sparingly. Occasionally VoIP service may be placed in this class so that voice receives top priority. Express The Express class is for interactive applications that require bandwidth above standard services so that interactive apps run smoothly. Standard All services that are not specifically classed will fall under the Standard class. Bulk The bulk class is only allocated bandwidth when the remaining classes are idle. Use this class for P2P services and downloading services like FTP. Check all the values and click Save Settings to save your settings. Click the Cancel Changes button to cancel your unsaved changes. Endret 15. mai 2005 av taz Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Hvis du blir enig med han om at han bruker netlimiter eller tilsvarende program, kan han tildeles 2Mbit og sin andel upload. Lenke til kommentar
kentrygve Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 Takk for svar... Har lagt inn softwaren, men lurer på om jeg legger begrensninger i QoS på Uplink og Downlink, skal jeg krysse av for WAN eller Lan & wLAN?? Og vil ikke hastigheten inn til meg selv også bli begrenset da?? eller kanskje ikke for jeg bruker jo kabel selv er dette riktig tenkt? Jeg må vel legge inn MAC adressen til det trådløse kortet til naben også? Lenke til kommentar
kentrygve Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 Hvis du blir enig med han om at han bruker netlimiter eller tilsvarende program, kan han tildeles 2Mbit og sin andel upload. Tja, men hvor lett er ikke det for han å øke den hastigheten uten at jeg merker det... Bedre hvis jeg kan kontrollere det fra min side.. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 du setter den på wLAN og LAN og skriver inn MAC adressen hans. Da vil begrensningen du skriver inn bli på hans mac-adresse. Så det funker helt fint helt til han bytter nettverkskort.. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Er ikke helt sikker på hvordan det fungere,men det er bare å prøve seg frem.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå