Gå til innhold

Nvidia og pipelines på 6800 serien

Anbefalte innlegg

Har ett rart spørsmål.

Har lest at flere nevner at Nvidias 6800 serie er samme brikke, men at LE og NU kortene har slått av noen pipelines, slik at ytelsen blir mindre.

Det kan jo ikke være alt som er forskjellen på de kortene. Det må da være lureri med prisen hvis man kan produsere en GPU med 16 pipelines, og selge den til 4-5000,- og oppover, og samtidig bruke den samme GPUen, bare ved å slå av halvparten av dem, så koster den 25-3500,-.

Det må være mer som skiller de enn pipelines og klokke hastighet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de skjernene som blir solgt som 6800nu og 6800le er kjerner med defekte pipelines, dette er for og få utnyttet delvis defekte kjerner.

det er kun antall pipelines og klokkehastighet som skiller alle kortene i 6800 serien i fra hverandre, 6600 serien derimot er en helt annen kjerne.

Lenke til kommentar

Det kommer av at hvis produksjonsteknikken er "for" god og det blir produsert for mange kjerner der alle pipelines funker, så klarer man ikke å selge alle. Markedet for så dyre brikker er ikke stort. Derfor kutter man et par pipelines og selger det som et billigere kort.

Akkurat som prosessorprodusenter. De lager i utgangspunktet alle prosessorene for at de skal gå ca like fort. Etterhvert som teknologien bedres og yieldsene blir bedre, blir "alle" CPU de produserer like raske. Derfor må de underklokke endel for å kunne selge de som billigere versjoner. Bare se på Venice kjernen for Athlon 64. mange av de kan kjøre på rundt 2,8GHz uten noe særlig stress, selv om de originalt selges som 1,8GHz, 2,0GHz eller 2,2GHz CPU-er. :yes:

Lenke til kommentar
men hvis kjernene er ødelagte hvorfor har det seg at endel NU og LE lar seg åpne alle pipes og VS, og alt funker fint? :)

For da kan det hende at den ikke klarer klokkehastighetene som GT/Ultra skal ha. Tar jeg ikke feil, så klokket et softmodda LE/NU dårligere når du har åpnet pipes.

Lenke til kommentar

Jeg mener det da er lureri hvis det kun er å åpne pipelines (og bytte kjøler) så har du ett like bra kort som en som koster 1500,-+ dyrere. De kunne da ha solgt de dyreste mye billigere siden produksjons kostnaden er like for alle kortene (tenker da ikke ddr1 vs gddr3 minne). Det vil si i at de lar folk som kjøper de dyreste kortene må betale for mye ekstra. Mens de som kjøper billigere får (hvis de er flinke) samma ytelse.

Lenke til kommentar
Jeg mener det da er lureri hvis det kun er å åpne pipelines (og bytte kjøler) så har du ett like bra kort som en som koster 1500,-+ dyrere. De kunne da ha solgt de dyreste mye billigere siden produksjons kostnaden er like for alle kortene (tenker da ikke ddr1 vs gddr3 minne). Det vil si i at de lar folk som kjøper de dyreste kortene må betale for mye ekstra. Mens de som kjøper billigere får (hvis de er flinke) samma ytelse.

nei, lureri er det ikkje. Eit 6800LE kan lett nå hastigheitane til 6800 og meir. Men det vil aldri nå eit GT/Ultra i ytelse. Det er også forskjel på kjernen til eit Ultra kort og LE kort,

ikkje berre pipelines men klokkefrekvensen som er ein del høgre på Ultrakortet.

Endret av Zernick
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
det er ikke snakk om lureri, bare og få utnyttet hele produksjonen som til slutt gir oss forbrukere billigere produkter.

helt riktig sub!!!

jeg hadde et 6800 kort som jeg fant meget billig

åpnet noen pipelines og kortet ble nydelig.

vær bare glad for at det testes og selges i forskjellige revisjoner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...