eikelari Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Hei, Noen med fast ip fra Lyse som kan hjelpe meg med hvilken ip som skal brukes til gateway. Har satt det opp i dag meg samme ip som jeg brukte med dynamisk ip fra Lyse, men denne er ikke i samme ip rang som den fast ip'en jeg skal bruke. Etter at jeg oppgraderte firmware for routeren min (Dlink DI-624) - så nekter denne meg å bruke gateway'en jeg har brukt tidligere. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Heisann, og velkommen Snakker du om fast ip adresse ut på nettet nå? I så tilfelle så skal du vel ikke bruke en samme adressen internt, da den adressen er noe Lyse setter opp for deg. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 jeg forstod ikke helt hva du sa,men han forklare litt enkelt om lyse og fast ip... vanligvis så har du en hjemmesentral/router som deler ut interne iper til dinse lan pcer,men denne hjemmesentral/router får en ip av en router som står i gaten deres,og du har derfor ingen mulighet for NAT eller lignene,noe lyse sansynligvis har gjort med vile,så visst du skal ha fast ip,så gjør du følgene. bestill det fra de,åpne mailen du får fra de med all info om ipen din og hva du skal skrive inn,skriv det inn i routeren din visst du vil at alle pcene skal ha det,eller inn i en bestemt pc visst du vil at den kun skal ha det... info om hvordan du gjør det nermere tror jeg står på hjemmesiden til lyse... dette er sansynligtivs ikke noe av det du spurte om men for alle med lyse så er det nyttigt å vite... Lenke til kommentar
kRYTEC Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Heisann! HVIS du har kjøpt fast ip fra Lyse, og vet hva denne er så skal du bruke følgende oppsett: Detfault Gateway: den faste ip'en din minus 1 Subnet mask: 255.255.255.240 DNS1: 213.167.96.50 DNS2: 213.167.96.34 Lenke til kommentar
melsom Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Selv om man har fått fast ip så får man den fortsatt fra DHCP server. Lenke til kommentar
kRYTEC Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Nei det stemmer ikke. Det er kun for det nye nettet (metro 2) til Lyse som kjører vlan trunking som deler ut faste ip'er via dhcp. På det gamle nettet (metro 1 / uten vlan) må du sette alt manuellt! Lenke til kommentar
melsom Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Da er jeg en heldig kunde på metro 2 da Lenke til kommentar
eikelari Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Hei, Beklager uklarheter i spørsmåls stillingen !! Var informasjonen fra kRYTEC jeg var ute etter; Detfault Gateway: den faste ip'en din minus 1 Subnet mask: 255.255.255.240 DNS1: 213.167.96.50 DNS2: 213.167.96.34 Det var ikke informasjon om dette i mailen jeg mottok fra Lyse i forb. med at jeg fikk fast IP. Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå