Gå til innhold

Er nazismen høyreekstrem?


Anbefalte innlegg

Jeg tror du heller er fanatisk om å støtte alt som ligger til høyre for Høyre, og derfor forsøker å skyve alt gruff på høyresiden vekk og si at "neineinei! det var venstresiden som gjorde det! Se! De er sosialister, så dermed så er de onde!" :roll:

Jeg svarte bare på din kommentar om "ekstremt høyreorienterte", når faktum er at nazisme er det motsatte.

 

Men som underholdningsverdi så er det bra. Faktisk bedre enn de som påstår at "neineinei! Sovjet hadde ingenting whatsoever med kommunisme å gjøre!" - de har faktisk et (lite) poeng. Det har ikke du.

Selvsagt har jeg et poeng. Med mindre du kan komme med saklige motargumenter mot det faktum at nazismen er en kollektivistisk ideologi så har du tapt diskusjonen.

 

Kan jo starte med "fordi de konkurerte". Vel. Dersom en stor anndel av befolkningen støttet sosialistene (i alle sine varianter), var medlem i partiene, hadde venner som var medlem i partiene - er det da en lur måte å skaffe seg venner på blandt disse folkene å takasere dem mest mulig, samtidig som man allierer seg med "fienden"?

Hitler var ute etter makt, ikke venner.

 

Og dersom de var sosialister, hvorfor skulle de konservative ønske å alliere seg med dem, istedet for f.eks. de langt mer moderate sosialdemokratene (som riktignok var sosialister)?

6176146[/snapback]

Hvorfor ikke? Hvis de kunne vinne på det så pleier det å være grunn nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten som en politisk Energizer bunny, du prick. You never stop chanting. ;)

 

Høyreekstremisme av ulike valører

 

Høyreekstremisme er en fellesbetegnelse på en rekke organisasjoner og ideologisk tankegods som spriker sterkt og som også varierer i styrke over tid og fra land til land. Mange som faller inn under denne merkelappen, tar sterk avstand fra begrepet og hevder at de verken er "høyre" eller "ekstreme". Imidlertid er det vanskelig å finne mer dekkende begreper; og i mange sammenhenger vil det være nyttig å operere med ett felles begrep. Typiske "høyretrekk" ved en rekke av de høyreekstreme organisasjonene er at de gjerne legger vekt på (men i varierende grad):

 

Cand. polit. Hans Morten Haugen har vært tilknyttet Norsk Utenrikspolitisk Institutt der han skrev hovedoppgave om høyreekstremisme.

 

(PS; Uthevingen gjorde jeg bare fordi det føltes passende til situasjonen.) :p

Lenke til kommentar
Nesten som en politisk Energizer bunny, du prick. You never stop chanting.  ;)

Og du har ingen saklige argumenter, og tyr derfor til personangrep og forsøk på latterliggjøring.

 

Du kan klippe og lime til du blir blå i trynet, men dette er bare et triks for at du skal slippe å svare på følgende:

 

Sitatet ditt er irrelevant. Det er fortsatt en kollektivistisk ideologi, altså venstresidepolitikk.

 

(PS; Uthevingen gjorde jeg bare fordi det føltes passende til situasjonen.)  :p

6177185[/snapback]

Hva mener du med det? Er dette nok et personangrep fra en desperat gutt som vet at han har tapt diskusjonen?

Lenke til kommentar

Nok et personangrep fra en desperat gutt!?

 

Heh. Mistenker at jeg hadde blekk i penna, lenge før deg. ;)

 

Jeg var bare interessert i å høre hva du har å si til at mennesker med langt større kompetanse enn deg på dette feltet sier at nazismen er høyreekstrem. Det er for øvrig den fjerde linken jeg kommer med, uten at du har så vidt ymtet utpå med noe annet enn hva du selv mener du vet.

 

Kom igjen nå, pricks, la oss få høre. :)

Lenke til kommentar

Nazisme og fascisme blir ofte omtalt som "ekstremt" sentrum. Men for å ikke ødelegge tråden så anbefaler jeg trådstarter å lese den gamle Det Beste-serien om 2. VK om vanlige folk sine uvanlige opplevelser ogbragder under krigen. Husker ikke helt hva bøkene het.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Jeg var bare interessert i å høre hva du har å si til at mennesker med langt større kompetanse enn deg på dette feltet sier at nazismen er høyreekstrem.

Hvis de ikke kan begrunne dette så er påstandene deres verdiløse.

 

Jeg venter fortsatt på at du forklarer for meg hvordan nazismen ikke kan høre til på venstresiden når den er kollektivistisk snarere enn individualistisk, altså venstresidepolitikk.

Lenke til kommentar
Jeg var bare interessert i å høre hva du har å si til at mennesker med langt større kompetanse enn deg på dette feltet sier at nazismen er høyreekstrem.

Hvis de ikke kan begrunne dette så er påstandene deres verdiløse.

 

Jeg venter fortsatt på at du forklarer for meg hvordan nazismen ikke kan høre til på venstresiden når den er kollektivistisk snarere enn individualistisk, altså venstresidepolitikk.

6184503[/snapback]

 

Jeg ber deg ikke om å ta vårt ord på at nazismen er høyreorientert. Jeg ber deg bare se hva folk med langt større kompetanse enn deg innenfor feltet sier. Hvis du bare hadde trykket deg inn på den siste lenken jeg kom med å lest hva som faktisk står der, så hadde du lagt merke til at Hans Morten Haugen er inne på hva som gjør nazismen høyreekstrem. Du kan jo samtidig spørre deg hva som ville skjedd hvis du hadde levert inn en litteraturoppgave i statsvitenskap på universitetet hvor det hadde stått at nazismen er venstreorientert, punktum, og at den har lite eller ingenting å gjøre med det politiske høyre.

 

Det hadde ikke blitt mange A-er på deg, for å si det slik. :)

 

edit; skrivefeil

Endret av reverto
Lenke til kommentar

Istedenfor å prøve å snakke deg bort fra spørsmålet mitt, så kan du kanskje forklare nøyaktig hvordan du får det til at en kollektivistisk ideologi er på høyresiden, når kollektivisme er venstresidepolitikk.

 

Hvis du ikke klarer å svare på dette, så kan du like gjerne la være å svare, fordi du da tydeligvis er mer opptatt av å unngå diskusjonen enn å komme med noe av substans.

Lenke til kommentar
Istedenfor å prøve å snakke deg bort fra spørsmålet mitt, så kan du kanskje forklare nøyaktig hvordan du får det til at en kollektivistisk ideologi er på høyresiden, når kollektivisme er venstresidepolitikk.

 

Hvis du ikke klarer å svare på dette, så kan du like gjerne la være å svare, fordi du da tydeligvis er mer opptatt av å unngå diskusjonen enn å komme med noe av substans.

6184744[/snapback]

 

Først: Du har ikke vist hvordan nazismen var kollektivistisk. Jeg sier at du tar feil her, men du har ikke vist det.

 

Så: La oss annta et den er kollektivistisk. Ja, det er et (mulig) element i sosialisme, men så vidt jeg vet, så har det viktigste elementet noe med omfordeling å gjøre, da fra de som "har" til de som "ikke har" med det formål å oppnå en bedre balanse. Kan du vise at nazismen hadde dette elementet? Det jeg har lest av historie har heller fortalt meg at de tråkket de fleste "ikke har" ned i søla, og når det var gått noen år, så omfordelte de resursene fra de som "ikke har" til de som "har".

Lenke til kommentar
Først: Du har ikke vist hvordan nazismen var kollektivistisk. Jeg sier at du tar feil her, men du har ikke vist det.

Folket skulle ensrettet. Staten detaljstyrte livene til folk. Altså: Fravær av individualisme. Kollektivisme.

 

Så: La oss annta et den er kollektivistisk. Ja, det er et (mulig) element i sosialisme, men så vidt jeg vet, så har det viktigste elementet noe med omfordeling å gjøre, da fra de som "har" til de som "ikke har" med det formål å oppnå en bedre balanse.

Altså sier du at det viktigste elementet er kollektivisme.

 

Kan du vise at nazismen hadde dette elementet? Det jeg har lest av historie har heller fortalt meg at de tråkket de fleste "ikke har" ned i søla, og når det var gått noen år, så omfordelte de resursene fra de som "ikke har" til de som "har".

6185013[/snapback]

Blomstret ikke Tyskland under nazistene?

Lenke til kommentar
Istedenfor å prøve å snakke deg bort fra spørsmålet mitt, så kan du kanskje forklare nøyaktig hvordan du får det til at en kollektivistisk ideologi er på høyresiden, når kollektivisme er venstresidepolitikk.

 

Hvis du ikke klarer å svare på dette, så kan du like gjerne la være å svare, fordi du da tydeligvis er mer opptatt av å unngå diskusjonen enn å komme med noe av substans.

6184744[/snapback]

 

Først: Du har ikke vist hvordan nazismen var kollektivistisk. Jeg sier at du tar feil her, men du har ikke vist det.

6185013[/snapback]

I nasjonalsosialismen ofrer man seg for det store fellesskapet - nasjonaliteten, folkeslaget eller rasen - og lyser seg i det, i tillegg til staten. I vanlig sosialisme (SV) spiller det første punktet bare mindre grad, men ofrer seg fremdeles for det store fellesskapet, staten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...