Gå til innhold

Er nazismen høyreekstrem?

Anbefalte innlegg

Mr. Hitler ser ikke så venstrevridd ut der. Jeg stoler faktisk mer på politicalcompass.org enn debattanter på et forum. :)

Politiske debatter handler ikke om hvem som mener hva, men om hva og hvorfor man mener det. Den som har rett, er ikke den som etter en eller annens mening har størst kredibilitet, men den som best argumenterer for sitt standpunkt. Dersom du leser gjennom de 14 sidene i denne debatten, vil du se at de av oss som hevder at nasjonalsosialismen ikke hører hjemme på høyresiden, har et godt grunnlag for dette.

Jeg ser for øvrig ikke hvorfor skaperne av Political Compass-nettstedet skal være så mye til å stole på i denne forbindelse. Jeg eller hvilken som helst annen debattant i dette forumet kunne enkelt laget et tilsvarende nettsted, noe som da, ut fra ditt eget argument, ville øke min troverdighet kraftig. Slikt henger rett og slett ikke på greip. Det er imidlertid et veldig stort problem i norsk politisk debatt at det fokuseres på personen bak argumentet heller enn argumentet som sådan. Norsk politisk debatt er i sin helhet preget av dårlig tenkning og tankefeil. Dette gjelder både fagfolk, politikere og lekmenn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nasjonalsosialisme blir vell sosialisme så lenge det heter nettop dette. Litt det samme som å si at Kommunisme ikke er kommunisme hvis den praktiseres feil i ett land.

Det er jo et definisjonsspørsmål. Om hva folk kaller kommunisme eller sosialisme ikke faller innenfor rammene for hva som regnes å være kommunisme eller sosialisme, er det ikke lenger å regne for det, selv om folk feilaktig kaller det for det.

Begrepet nasjonanlsosialisme tilsier jo at det er noe i tillegg til begrepet sosialisme som gjør at det ikke lenger er å regne som bare sosialisme. At det involverer deler av sosialisme kan fremdeles bety at det er vidt forskjellig med at andre ideologier spiller inn under selve begrepet nasjonalsosialisme.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Som sagt, den har elementer av sosialisme, som høy skatt og kollektivisme i seg, men andre elementer fra andre ideologier som står i strid med andre deler av sosialismen. Det trenger ikke å være et naturlig utspring av sosialismen heller for å ta noen få prinsipper fra den av den grunn.

Ikke tolk begrepet ut av egen oppfatning, slå heller opp dens betydning i ordbok eller leksikon og bruk begrepet i henhold til populær betydning.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

det du sier høres forsovet fornuftig ut så skal gi meg her :)

En ting jeg lurer på når man sier høyreekstrem som jeg føler jeg aldri har fått noe godt svar på er om når man sier høyreekstrem, mener man da en ekstremist på høyresiden eller en som er ekstremt langt til høyre? Vil jo nesten anta det første da nazistene uansett ikke virker veldig langt til høyre men noen synspunkter der?

Lenke til kommentar

Vel det er et begrep brukt i hytt og pine, og det er mange som mener ikke er beskrivende for nynazister, da fordi nazisme er forkortelse for nasjonalsosialisme og at sosialistiske trekk i ideologien ikke passer i betegnelsen "høyreekstreme". Bruken bunner kanskje i at noen høyrepartier er de som stiller seg som motstandere av innvandring i disse tider og at da et mer ekstremt standpunkt rundt den form for politikk blir regnet for å være "mer til høyre" da venstresiden virker mer mottagelige for innvandring i dagens politiske miljø. Det er ikke rart det blir forvirring og konflikt om begreper i den situasjonen "høyreekstrem" befinner seg i, så det beste for alle er vel å bruke mer spesifikke begreper som nynazister, rasister, o.l. i beskivelse for en aksjonsgruppe e.l. istedet for å bruke en så bred børste som "høyreekstremisme" kan sees å være da det innefatter ofte en stor anndel politiske synspunkt og motsettende holdninger alt etter hvor og hvordan det blir brukt.

Norsk Wikipedia har forøvrig en grei artikkel om forskjellige betydninger, og de forståelige kritikkene begrepet har fått av forskjellige sider av saken.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...