Gå til innhold

olje kjøling av pc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å dekke hovedkortet og alle komponentene med epoxy. (viktig å dekke alt). Så bruker man kjøleribber på alt som trenger god kjøling.

Deretter senker man hele PCn som er dekket med epoksy ned i akvariumet sitt og sørger for god vannsirkulasjon mot kjøleribbene.

Eventuelt kan man kjøle ned vannet i akvariumet med en radiator, men dersom pc'n ikke er overklokket eller veldig kraftig vil det sikkert ikke trengs.

Det hadde sikkert også vært mulig å ha noen litt hardføre fisk nedi der og.

Noen som har lyst å prøve? (på eget ansvar, helst med en gammel PC). Kunne blitt konge. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bruke vann? Rent vann leder strøm svæært dårlig. Du kan kaste ei bøtte springvann i sikringsskapet uten at det skjer noe.

ja, destilert vann leder strømm svært dårligt. Men i en pcn er det ikke store mengden strømm som skal til bare så det er sagt! Så det er nokk neppe en god idè.

Lenke til kommentar

Finnes jo tilsetningsstoffer til vann som gjør at det ikke leder vann i det hele tatt, og dette er det flere som har prøvd.

Det med å dekke alt med lim vil ikke fungere. I såfall må alt sammen kobles til en eller annen form for kjøleribbe. Omtrendt alt i PCen genererer varme.

Lenke til kommentar
Finnes jo tilsetningsstoffer til vann som gjør at det ikke leder vann i det hele tatt, og dette er det flere som har prøvd.

Det med å dekke alt med lim vil ikke fungere. I såfall må alt sammen kobles til en eller annen form for kjøleribbe. Omtrendt alt i PCen genererer varme.

Det eneste vannet jeg har hørt om som ikke leder strøm i det heletatt kostet (en stund siden nå) 5000kr literen

Lenke til kommentar
Olje er faktisk et veldig bra kjøle "medium", med tanke på absolutt alle høyspenningstrafoer i Norge er olje kjølt!

Dersom man skal kjøle ned dingser som gjerne er flere hundre grader ville jeg nok ikke brukt vann. Jeg kan tenke meg til at det er derfor olje brukes. Det er vel dessuten en annen type olje..

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bruke vann? Rent vann leder strøm svæært dårlig. Du kan kaste ei bøtte springvann i sikringsskapet uten at det skjer noe.

ja, destilert vann leder strømm svært dårligt. Men i en pcn er det ikke store mengden strømm som skal til bare så det er sagt! Så det er nokk neppe en god idè.

Og en annen ting er at vannet etter et par dager ikke vil være særlig rent lengre. Når støv fra luften rundt og partikler fra kompontene i maskinen havner i vannet vil ledeevnen gradvis gå oppover.

Lenke til kommentar

Folkens, glem i alle fall vann som et direkte kjølemedium.

Nesten uansett hvor rent det måtte være, så vil det i denne sammenheng kunne lede strøm.

Husk på, at enkelte av komponentene på hovedkortet i mange sammenheng reagerer på spenninger helt ned på millivolt-nivå. Da blir selv rent vann en trussel...

Olje kan nok fungere, men de varmeledende egenskapene til denne i forhold til vann, er vesentlig dårligere.

"Vannet" til 5000,- pr liter som er nevnt tidligere i tråden, omtales forøvrig som Fluorinért, og er en svært lettfordampende væske. Altså ikke noe å putte oppi en åpen beholder.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk en gammel AMD duron @800 mhz som kanskje kan brukes til et slikt prosjekt... Men jeg har aldig vært involvert i et slikt prosjekt (les: det eneste jeg har gjort er mekke hull til vindu og litt andre casemods). Og jeg må nok ha en sponsor, da jeg ikke vil bruke allt av de få pengene jeg har til noe slikt, men en del kan jeg avse.

Jeg kan tenke meg at den lokale datasjappa ville være interresert i å være sponsor av en spillserver med oljekjøling;)

Og hva trenger jeg bortsett fra olje, data og en beholder til driten? Må beholderen være helt tett oppå og? Ifølge min iq vil det ikke være nødvendig, ettersom olje er meget lett, derfor vil støv og slikt bare flyte oppå(?). Forsto jeg dere rett hvis han hadde brukt vanlige vifter til og få sirkulasjon?

Jeg skal se om jeg finner flere slike prosjekter, og så legger jeg linker her...

edit:

Link: http://www.museumofhoaxes.com/hoax/weblog/comments/3153/

Link: http://forums.majorgeeks.com/showthread.ph...4298#post584298

Endret av conrap
Lenke til kommentar

Jeg og en venn driver på med oljekjøling av en PSU, mosfet og oljen skal kjøles av en selvlagd aluminium blokk, resten av komponentene skal kjøles av olje. Alle komponentene skal være oppi strømforsyningens's kabinett.

Vi har til nå lagd aluminiumblokken, loddet av mosfet og skjært ut plexibiter til og dekke til de største hullene. I morgen tror jeg vi skal feste plexien og tette de små hullene med silikon.

Målet er en vifteløs PC, vi har også lagd en vifteløs PSU tidlige, men kondensatorene ble overopphetet, det var også brennemerker rundt noen av mosfet'ene.

Bilder kommer om det blir en suksess :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hmm.. Har dere kjøpt den på en dagligvare? Bare vanlig matolje da? eller soyaolje, eller er det det samme?;)

*Er klar over at dette er litt BUMP, men denne er lovlig :) *

Regner med at vi får kjøpt matolje i butikken ja ;) Skal lage det litt likt tyskeren's prosjekt. Grunnen til at jeg ikke har gidd lyd fra meg er fordi vennen min dro på ferie i noen uker, han kom tilbake i går. Jeg regner med og få bygget litt i morgen/ i helgen. Men garanterer ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...