TaZ Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 http://www.markusleonhardt.de/oelrechner.html Lenke til kommentar
Porsta Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Hehe, det så stilig ut det det Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Nokon som føler for å oversetje eit samandrag? Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Er ikke noen her på forumet som har tenkt på og prøve detta da? Kunne jo blitt en kul worklogg, er vel litt enklere og få sponsorer til et sånt prosjekt da det er litt anderledes en de fleste andre prosjekter Lenke til kommentar
Pels Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Nokon som føler for å oversetje eit samandrag? han skriver at olje ikke leder strøm, derfor bruker han det. Vifter er også innebygd for å få sirkulasjon. Før han satte alt i olje ble alt renset med trykkluft. Pcen er ikke noe spesielt, bare min gamle desktop maskin, den ejg bruker til dags dato. intel celeron 550MHz 192 MB Ram 30GB hdd så skildrer han hvorfor han gjorde det: Han kjedet seg, og ideen oppstod etter et par øl med kompisene. Så sjekket han @ internett og så at han ikke var den første og at alt funket bra. Så han bare prøvde det selv for å sjekke. Og se her: det funker Fordeler med dett er at pcen ikke lager én lyd (unntatt disken som bråker), derfor jobber jeg mye i det rommet siden det er så stiller der. Viften lot jeg være inne, da sirkulerer oljen bedre. Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Greit at det er stille, men blir det ikke svært varmt der etterhvert? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) Er jo ikke overkill datamaskin heller. Siste delen: Jeg har tenkt å lage en side over fordeler og bakdeler med erfaringer og en detaljert byggeplan, men jeg har exam osv. Oljen har vært inne i ett år allerede, jeg har altså ikke skiftet. Det lukter litt underlig hver gang jeg åpnet lokket. Som sakt funker det uten prblemer siden ett år, men jeg har hørt at kondensatorer (elkos) "dør" eller går istykker pga. oljen. Et tips til, jeg skal sette pcen under bordet så slipper jeg at oljen kommer ut av musen og slikt. Endret 15. mai 2005 av Pels Lenke til kommentar
MagE Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 kult. leder olje varme bra da? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Ikke på langt nær så godt som vann, som er det desidert beste kjølemediet i væskekjølte sammenheng. Men om maskinen ikke er for "sinna", så fungerer nok olje helt fint! Det lyner jo ikke akkurat rundt en gammel Celeron 550... Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Jeg har en følelse av at man slipper å smøre viftene i den PCen den på en god stund Bare lurte litt, stinker det ikke ganske mye av den PCen der? Det kan da ikke akkurat lukte så veldig godt... Lenke til kommentar
Pels Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Jeg har en følelse av at man slipper å smøre viftene i den PCen den på en god stund Bare lurte litt, stinker det ikke ganske mye av den PCen der? Det kan da ikke akkurat lukte så veldig godt... Jepp, han skriver at det oser hver gang han åpner lokket. Lenke til kommentar
Zer0z Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 haha nice men hva med fuktighet? og liker CPUEn at det ligger et lag med olje rundt den ? Lenke til kommentar
ahoo Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Komme kje noko fuktighet til CPU`en pga det er jo olje rundt heile den...og så lenge olja er rein.Så skal ikkje den lede strøm.. Lenke til kommentar
MiNdNuMb Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) har også vært inne på denne ideen, men har ikke tatt skrittet fullt ut. det finnes alternativer til vegetabilsk olje, disse er: Transformatorolje: Har bedre varmeledningsevne og flytegenskaper enn veg. olje Appelsinolje: veldig gode varmeledningsevner, men krever kjemikalier tilsatt for ikke å råtne, og ikke ta til seg fuktighet, og ikke danne en form for syre når oljen reagere med vann. ellers finnes det noen svinedyre greier som er nesten like bra som vann som jeg ikke husker navnet på, men de utvikler giftige gasser om de utsettes for høye temperaturer, så de er ikke å anbefale i tilfelle brann. man kan gjøre et eksperiment for å sjekke varmeledningsevnen/varmekapasiteten til olje i forhold til vann: sett et glass med vann og et glass med olje i kjøleskapet, la stå en time, ta ut glassene og stikke en finger i hvert glass. du merker da at oljen nesten ikke kjennes kald ut i det hele tatt, mens vannet føles veldig kaldt. problemet er gjerne å skaffe til veie disse mediene. jeg vet at det er noen som selger appelsinolje i usa, og at det finnes noe som heter fulmar transformer oil, som man kan kjøpe fra england, men det selges i veldig store kvanta, så med mindre det finnes noen importører/produsenter i norge blir det litt kronglete. Best sjanse er det vel for å oppdrive transformatorolje her til lands, men hvem som selger det har jeg ikke aning om. Endret 18. mai 2005 av MiNdNuMb Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) Eller kanskje ikke.. Endret 22. mai 2005 av christer-R Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 dette så veldig grisete ut ok.no laget jo noe slikt for en tid tilbake. http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15416 Lenke til kommentar
StepOw Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 dette så veldig grisete ut ok.no laget jo noe slikt for en tid tilbake. http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15416 Stili den oljepcn Det ok gjorde var jo helt rått Men blir vell noe litt annet Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) Vanlig hydraulikk olje funker og fint. Feks.Tellus 32 brukes på elektronikken på ROV Koster ca 4-500 kr for 20 Liter Endret 22. mai 2005 av taz Lenke til kommentar
pichashu Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 for oversettelse av siden. http://babelfish.altavista.com/ funker greit nok, blir litt rar engelsk av det men bedre enn tysk Lenke til kommentar
roony1974 Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Oljekjøling med transformator-olje er ikke å anbefale på grunn av giftigheten. En jeg kjenner brukte det en stund i sin pc og han ble syk + hyperalergisk for oljen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå