Gå til innhold

Ny PC, budsjett ~18 høvdinger - trenger veiledning

Anbefalte innlegg

"1. Utkast"

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte 2090.00,-

Arctic Cooling Freezer 64 CPU-Kjøler Socket 754/939/940 295.00,-

Cooler Master Centurion Kabinett Sort Aluminium 595.00,-

Fortron/Source Strømforsyning ATX rev2 350W 120mm, 24pin,SATA 449.00,-

Creative SB Audigy 2 ZS, Bulk PCI Lydkort,THX,7.1,24-bit/192KHz 499.00,-

Keytronic Multimedia Tastatur, Sort/Sølv, PS/2 155.00,-

Logitech MX518 Optical Mouse, USB, PS/2 445.00,-

Logitech Z-2300 Høyttalere 2.1 THX 2 Satelitter og Subwoofer, 200 W RMS 1295.00,-

MSI K8N NEO2 Platinum, nForce3 250Ultra, Socket-939, SATA, GbLAN, ATX, AGP8X 1165.00,-

NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 449.00,-

PowerColor Radeon X800XT PE 256MB GDDR3 AGP8X, ATI X800XT PE, Retail 3895.00,-

Samsung 19" CRT Syncmaster 997MB TCO03 DynaFlat, Silver 1995.00,-

Samsung DVD-spiller IDE 16x/48x Bulk Sort 295.00,-

Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ 2 stk. 1750.00,-

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern 149.00,-

Sunsway/ST Lab PCI Fast Ethernet Adapter 10/100 (Realtek chip) 75.00,- :ermm:

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 64M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) 2 stk. 1758.00,-

Sum: 17354.00

Ja, nå har det vært konfirmasjon, og har derfor tenkt å anskaffe meg ny pc. Jeg har et budsjett på cirka 17.700 kr. Er ute etter en pc med god ytelse som kan oppgraderes i flere år. LCD skjerm er uaktuelt.

Så, hva synes dere?

Noen innspill? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

får ondt i hjertet når jeg ser folk som kjøper crt skjermer nå i 2005, men men. ditt valg. selv om jeg ikke klarer og forså hvrfor.

du vil ha en fremtidsretta pc som er godt egna til oppradering, da ville jeg ikke valgt et nforce3 hovedkort med agp. da mister du muligheten til og oppgradere til et pci-e skjermkort i fremtiden uten og måtte bytte hovedkort. velg et nforce4 hovedkort med pci-e dette f.eks er jo billig og bra. eller visst du har lyst på mulighetene for sli i fremtiden så er jo dette et fint alternativ. når det gjelder skjermkort så kan du jo vurdere dette

og når du førsta skal bruke så mye penger så ville jeg vurdert og kjøpe en litt kraftigere psu bare så du er sikker på at den holder noen år fremover.

Lenke til kommentar

hehe budsjett på ca. 17700.. underlig tall.. tilfeldigvis akkurat hva du fikk?

Trenger du floppy? CRT skjerm...? Kjøp LCD på eBay, sparer mange tusen!

Ville nok ikke valgt AGP nei.. PCIe er tingen.

Trenger du eget lydkort? De fleste hovedkort kommer med flerkanals kort nå... Mulig du føler kanskje du trenger det, men husk at du skal ha høytalere som klarer å utnytte dette kortet også... Kjenner ikke til det høytalersettet du har...

Lenke til kommentar
Trenger du eget lydkort? De fleste hovedkort kommer med flerkanals kort nå... Mulig du føler kanskje du trenger det, men husk at du skal ha høytalere som klarer å utnytte dette kortet også... Kjenner ikke til det høytalersettet du har...

Jeg har samme lydkort og forrige utgave av høyttalersettet, logitech z-2200, jeg merket enorm forskjell på lyden. så jeg anbefaler alle som har råd til og oppgradere lydkortet fra det integrerte ja. :)

men ellers så stemmer jeg imot gammel teknologi som agp, floppy og crt. får en fin fin 17" lcd for 2000,- (og 17" lcd tilsvarer 19" crt i bildeflate) men regner med trådstarter har bestemt seg for crt.. så han får no bare kose seg med hodepinen fra crt flimringa! :wee:

Lenke til kommentar

Så 17"LCD er ikke helt ulikt 19"CRT? Da skal jeg heller vurdere det. Men prisen kan bli et problem. De "gode" lcd'ene pleier ofte å være litt dyre.

hehe budsjett på ca. 17700.. underlig tall.. tilfeldigvis akkurat hva du fikk?

Ja, faktisk så var det det jeg fikk :tease:

når det gjelder skjermkort så kan du jo vurdere dette

Jeg sverger til Ati er jeg redd. Noen Ati kort som kan brukes? helst et i X800-serien

edit: hva med dette: MSI Radeon X800XL 512MB GDDR3 ViVo PCI-Express, RX800XL-VT2D512E, Retail?

512 mb er fristende.

også meget aktuelt: Sapphire Radeon X850XT 256MB GDDR3 PCI-Express, DVI-I,Tv-Out, Retail

Endret av Patch
Lenke til kommentar

Ser jo greit ut det der. Angående CRT eller ikke, vil bare si at CRT er minst like bra som LCD. Så lenge du kjøper en skjerm som kan kjøre på min. 85hz i den oppløsningen du foretrekker, eks. 1280*1024 på 19", vil du ikke ha noen problemer med hodepine(egen erfaring ihvertfall). En annen ting er at du aldri vil ha ghosting. Du ser selv, holder meg fremdeles til CRT, men det kommer en del gode LCDer etterhvert. Prisene står fremdeles ikke i forhold til ytelsen. Min anbefaling er; har du plass, kjøp CRT.

Wollis :D

Lenke til kommentar

eneste grunnen jeg ser til og kjøpe crt er visst man er på et veldig stramt budsjett og ikke har råd til en skjerm til 2000,-

har man 2000,- eller mer og bruke ville jeg klart valgt en lcd. jeg kommer aldri til og gå tilbake til crt nå som jeg har fått opplevd gleden med lcd.

Lenke til kommentar
Jeg har samme lydkort og forrige utgave av høyttalersettet, logitech z-2200, jeg merket enorm forskjell på lyden. så jeg anbefaler alle som har råd til og oppgradere lydkortet fra det integrerte ja. :)

Kanskje jeg blir nødt til å vurdere et lydkort selv da... :hmm:

Lenke til kommentar

Kanskje jeg blir nødt til å vurdere et lydkort selv da... :hmm:

ja har du råd og setter pris på god lyd så vil jeg anbefale deg det. jeg merket at lyden ble mye mer behagelig og høre på samt at bassen ble strammere og mer kontrollert.

har testa det mest til musikklytting og litt film, men forskjellen i spill skal visst være enda større i slike kort som det creative kortet der da.

edit: og ja den største forskjellen merker man jo i bakgrunnstøyn som blir betraktelig redusert! :)

Endret av phax
Lenke til kommentar

Naja, sikkert delte meninger der. Jeg ville heller sagt, kjøp deg en 3200+ og klokk den sammens med et godt HK. Om du er ati fan så definitivt kjøp deg pci-e, ettersom ati lanserer alle nye modeller i pci-e først. Gå gjerne for et x800xl kort (rundt juletider kommer mye omtalte R520 i butikkene i norge, så spar litt penger :p )

God ram som du kan klokke på er viktig. LCD vil du garantert ikke angre på, jeg veit jeg selv ikke gjorde det. For min del spilte kabinett en stor rolle, og er (allerede) på randen til å kjøpe et nytt et her. God kjøling er viktig, så ikke glem ev. vifter du vil ha med.

God strømforsyning er også viktig!!

Du trenger som regel ikke kjøpe extra nettverkskort når du kjøper s939, fordi de allerede har det. Samme med lydkort, men det suger da (for min del hvertfall).

Og Zalman CU7000 er nok den beste luftbaserte cpukjøleren vi vanlige får idag.

Mvh Daniel

Lenke til kommentar
Når du skal bruke såpass på ny maskin ville jeg ventet på cpu med flere kjerner og kuttet ned på andre ting. Du har sikker noe utstyr fra før som fortsatt kan brukes!

ja la oss vente oss til døde med og kjøpe pc.

hvorfor sier folk sånn her hele tida? det er jo ikke verre en at han oppgraderer cpu'n når X2 prosessorne kommer.

vil jo ta et års tid sikkert før de er nede i akseptabel pris uansett så..

nei vent du så kan vi andre godte oss med pc'n vårs sålenge. :wee:

Lenke til kommentar
God ram som du kan klokke på er viktig.

God kjøling er viktig, så ikke glem ev. vifter du vil ha med.

God strømforsyning er også viktig!!

Du trenger som regel ikke kjøpe extra nettverkskort når du kjøper s939, fordi de allerede har det.

Og Zalman CU7000 er nok den beste luftbaserte cpukjøleren vi vanlige får idag.

Og for oss som ikke overklokker da? ikke alle trenger svindyr ram, heller mye billig ram en lite dyr ram sier nå jeg.

God kjøling er viktig ja, men de to viftene som sitter i det kabinettet kjøler bra nok i massevis, samme gjør den cpu kjøler'n han har satt opp.

god strømforsyning er viktig ja, og den han har satt opp holder nok, men ville brukt et par lapper ekstra når man likevel har såstort budsjett.

nettverkskort trengs egentlig ikke nei, det som er integrert i hovedkortet er nok bedre en det han har satt opp også.

og til sist Thermalright XP120 med en grom vifte etter behov er nok den beste luftbaserte cpukjøleren vi vanlige får idag. :wee:

Lenke til kommentar

:!: morsomt innlegg..

OT:

ja, man trenger ikke svindyr ram, jeg vet det. Har selv kjøpt det og angra sånn halvveis i etterkant. Fant ut det var temmelig meningsløst ettersom jeg ikke hadde HK til OC. Uansett om han skal spare inn og klokke litt opp så går det sikkert greit med billigere ram, sier ikke det, men han kan også kjøpe seg dyere og skvise det som er ut av cpu'en sin.

Om strømforsyninga holder i antall W er meg likegyldig, sikter heller ikke inn på det. Og den derimot leverer stabile spenninger og "orntli" W er mer viktig. (F/S er bedre enn Qtec med enkle ord... :p ) Dette er hvertfall viktig om man har planlagt å klokke.

Delte meninger tydeligvis om kjøleren også. Spiller egentlig ikke så stor rolle, begge veier rundt en kg og er av kobber. End of story.

Mvh Daniel

Lenke til kommentar

-Kjøp PCI-express HK og skjermkort.

-Dropp floppy og nettverkskort (MSI K8N NEO2 har intigrert GB nettverk)

-Kjøp LCD. Hvis det står på penger, kan du vente med lydkort til senere og kjøpe

en god LCD nå. Du kan også vente med CPU-kjøler, siden det følger en vifte med CPUen (BOXED).

-Hvis du har plass kjøper du heller "Bitspower Silent Storm CPU-Kjøler 120mm", bedre, mindre støy og 50kr dyrere. (samme som Zalman CU7700, bare billigere)

-Trenger du både DVD-spiller og DVD-brenner? Du kan spare penger på å bare kjøpe DVD-brenner, siden den kan spille\brenne både CD og DVD.

Når du skal brenne en CD\DVD, lager du ISO-fil av det du skal brenne, og brenner filen ut på en ny CD\DVD.

Ved mindre du brenner unaturlig mange CDer burde dette gå bra.

-1750kr var dyrt for 200gb, men hvis du vil betale nesten det dobbelte for å få S-ATA2 er det greit. Vet ikke om HK du har valgt støtter S-ATA2 engang.

EDIT: Ser at det ble mye rot. Men er trøtt, går å legger meg. :sleep:

Endret av bensinkanna
Lenke til kommentar

-Hvis du har plass kjøper du heller "Bitspower Silent Storm CPU-Kjøler 120mm", bedre, stillere og 50kr dyrere. (samme som Zalman CU7700, bare billigere)

-1750kr var dyrt for 200gb, men hvis du vil betale nesten det dobbelte for å få S-ATA2 er det greit. Vet ikke om HK du har valgt støtter S-ATA2 engang.

Er den mer stille? trodde det var omvendt jeg, har den selv og endte opp med og modde den og bytte vifte ettersom jeg syntes den durte for mye. men den kjøler sinnsykt bra det gjør den.

les litt nøyere så ser du at han har satt opp 2stk harddisker, derfor dobbelpris. ;)

de diskene der er gode og rimelige de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...