Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk boligfelt

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine bor i et byggefelt på en liten plass der Telenor nettopp har klart å legge inn ADSL ...

Problemet er at linjene til mine foreldres hus virker å være "ødelagte" av telenor - så vanlig trådet adsl kan ikke tilbys. De var de første som bestillte her oppe allerede aug-2004, linjene og sentralen var oppfradert i nov 2005 . og en nabo som bor 100 meter unna bestiltle og fikk mars 2005. så hvis noen har god greie på telefonsentraler og telefonlinjer så vil jeg gjerne høre noen redgjørelser på hva grunnen kan være at 9 av 11 husstander i feltet får ADSL mens 2 ikke får...

Et annet spørsmål, og egentlig det dette innlegget gjelder er ganske enkelt:

En av naboene (fri sikt) har sagt seg villig til å dele sitt trådløse nettverk - Men for å kunne fange opp signalene så trengs det nok litt utstyr.

Avstanden mellom husene er ca 100 meter og det er fri sikt.

Hva må egentlig anskaffes av utstyr for å kunne motta signal?

veldig takknemlig for linker og priser. og forklaring hvis noen gidder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor noen får ADSL, og andre ikke får, kan være mye.

Du kan sjekke selv her om du har noen begrensninger på linjen: Kapaks

Dersom du PM'er meg telefonnr. ditt, kan jeg sjekke litt nermere (siden jeg har username/pwd til siden ;))

F.eks. kan det være fullt i sentral, det kan være utstyr på linja som ikke tillater ADSL, og det kan være at veien telefonlinja deres tar til sentral går via en utjevningslinje (mao ikke korteste vei til sentralen).

Dersom dere kun skal ha en PC på nett hos dere, trenger naboen deres en trådløs router/AP, og en retningsbestemt antenne. Dere trenger så et trådløst nettverkskort med tilsvarende retningsbestemt antenne.

Dersom dere skal kjøre internt nettverk også, trenger du et accesspoint hos dere. Mer der stopper også mine kunnskaper.. Anyone? :D

Lenke til kommentar

100m fri sikt skal gå fint...

Utstyr; Hos naboen: trådløs nettverksrouter som sender signalene (husk og krypter slik at andre ikke får tilgang til deres nettverk...

hos dere: Trådløst nettverkskort til hver av maskinene (om du får signal der PC'en er plassert) eller router (om dere har flere maskiner) som tar imot signalene fra naboen's router og deler det utover portene på deres router.

Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke kapasiteten og avstand til sentralen her:

http://kapaks.telenor.net/kapaks/index.jsp

100m fri sikt kan gå med standard wlan utstyr. Det vil nok kreve at routeren og trådløs kortet har antenne i vinduskarmen evt utendørs.

Hvis dette ikke er nok kan en antenne med høyere forsterkning brukes.

D-link har gitt gode resultater her. Det enkleste er vel å låne utstyr for utprøving før du kjøper ;)

Lenke til kommentar

Hei.

Grunnene til hvorfor de ikke kan få ADSL vil jeg ikke prøve meg på....

Men hvis naboen allerede har et trådløst nett slik det høres ut som i din tekst, er det et forslag til utstyr som trengs her.

Er det bare en maskin i huset til foreldrene dine som skal ha tilkobling, er det ganske enkelt.

Trenger da et PCI nettverkskort som monteres inn i maskinen, og en ekstern, retningsbestemt antenne for å ta inn signalet fra naboen.

Tar et par eksempler fra www.psdata.no men det finnes flere plasser dette utstyret.

Nettverkskort til maskinen:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=106524

Ekstern antenne:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=101858&mlevel=020800

Kabel lengde må velges slik at antennen kan stå på den veggen som er nærmest naboens hus. Bør ikke være for lang, da tapes all effekt av antennen.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=111712&mlevel=020800 (denne er 3 meter med riktige kontakter.)

Lengre kabler leveres ofte med N-kontakter, og man må da bruke overganger for å koble til på nettverkskortet.

Så hvis den maskinen i dine foreldres hus står på motsatt side av der naboen er, kan det bli et problem.

Da kan man evt. bruke en trådløs boks som har vanlig nettverkstilkobling til maskinen i huset. Da bruker man vanlig nettverkskabel mellom PC og trådløse nettverksboksen, som da plasseres strategisk slik at antennekabel blir kortest mulig.

F.eks. https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17427

En nettbutikk som er ganske rimelig spesiellt på antenner og kabler er www.wlansupply.no

Der får du en 15dBi antenne til rett over 500 kroner.

EDIT:

Hvis den trådløse routeren/access punktet til naboen står gunstig plassert på 'deres' side, kan det kanskje holde med en mindre og rimeligere antenne.

F.eks. denne: http://www.psdata.no/ps.asp?it=108137&mlevel=020800

Settes denne i vinduet deres mot naboen, bør det holde til 100 meter så lenge naboens router ikke står bak mange vegger....

Jeg får inn naboens nettverk svakt med det MSI kortet og medfølgende bordantenne, 50 meter unna på andre siden av huset....

Håper dette var til noe hjelp.

Hilsen Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Grunnen til at alle husene ikke får ADSL er vel at Telenor som vanlig har splittet linja til 2 hus på hver sin frekvens . Dermed kan det ene huset fortsatt ha telefon+adsl mens det andre huset som sitter på samme paret kan absolutt ikke få noen dsl .

Og til den som snakker om 15dBi antenner så tror jeg ikke at man nødvendigvis trenger gå så langt .

Lenke til kommentar

Og til den som snakker om 15dBi antenner så tror jeg ikke at man nødvendigvis trenger gå så langt .

Hei.

Som jeg hadde rettet til i mitt innlegg. så skrev jeg også at man sikkert klarte seg med mindre antenner. 6-8dBi går sikkert helt fint.

Grunnen til at jeg linket til den ene 15 dBi var at den er så billig ;-)

Og hvis naboen har sitt trådløse punkt på motsatt side av huset, det kommer en skikkelig regnbyge og du bare MÅ få lastet ned en driver, er det kjipt hvis antennesignalet ligger i grenseland og forsvinner...

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...