Bjarnez Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Kom nettopp hjem fra ferie og fant ut at fadern hadde bestilt seg en IBM harddisk (120gxp serien) og en Aopen 40x brenner. dette frustrerte meg en del siden det skal stå i en av pcene hjemme hos meg. er det verdt frakta å returnere??? eller beholde??? Lenke til kommentar
dudsi Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Hva er feil på de?? du nevner ingenting om hvorfor du vil sende de tilbake. PS! er ikke det opp til far din å avgjøre om han vil beholde de??...forsto det slik at de var hans :wink: [ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-07-14 01:09 ] Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Kan ikke si noe om Aopen-brenneren, men kan bare snakke fint om IBM-disker. Har akkurat nå 5 IBM-disker (2 SCSI + 3 ATAPI). Den elste er ca. 5-6 år gammel. En noe eldre 8 GB IBM-disk ble byttet ut med en 80 GB 120GXP for 2-3 uker siden. Ikke på grunn av feil, trengte bare mer plass. Har ikke hatt noen feil på diskene. Jeg har "hørt" at IBM hadde problem med kvaliteten på 75GXP-serien. Jeg leste tidligere i sommer en test der det stod at IBM hadde en feilrate på ca. 0,5%, mens de andre diskmerkene lå på ca. 1%. Jeg vet det vil komme mange etter dette innlegget som vil legge frem dårlige erfaringer med IBM-disker, men vennligst hold dere til personlige erfaringer og ikke "noe dere har hørt" eller "onkelen til kompisen til en kollega". Er ikke særlig relevant. OBS. Må bare legge til at jeg jobber ikke for IBM, eller selger IBM-utstyr. :wink:) [ Denne Melding var redigert av: sofTest på 2002-07-14 01:45 ] Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 sofTest Har 4 ibm 46.1 disker og har aldri hatt noen problemer til nå, Men eg aner ikke hvor lenge en hd skal funke, De er 20 måner nå. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. juli 2002 Del Skrevet 14. juli 2002 Quote: Den 2002-07-14 01:53, Kjetil Lura skrev:sofTestHar 4 ibm 46.1 disker og har aldri hatt noen problemer til nå, Men eg aner ikke hvor lenge en hd skal funke, De er 20 måner nå. IBM har 3 års garanti på Deskstar (ATAPI) disker og 5 år på Ultrastar (SCSI) disker. Det er vel ingen regel om hvor lenge en disk fungerer. Hadde en 80 MB MFM-disk som fungerte i 10 år. Mulig den fungerer enda, men jeg ble lei av å vedlikeholde den gamle 286-maskinen (arvet fra meg) til foreldrene mine, og kjøpe en "hot" 150 Mhz pentium istedefor. :wink: Disker er jo mekanisk/elektriske innretninger, så de blir jo slitne etter hvert. Mekaniske sjokk mens disken er i gang er jo heller ikke særlig bra for levetiden. Det ble tidligere oppgitt MTBF (medium time before failure) på disker. Kan ikke finne dette hos IBM nå. Selv ville jeg finne mindre kritiske oppgaver til en disk eldre enn 7-8 år. Er man bekymret for IBM-disker kan man kjøre Drive Fitness Test eller en løpende overvåkning av diskene med SMART Defender. Begge deler kan lastes ned fra http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm. Les selvfølgelig dokumentasjonen først! Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 14. juli 2002 Del Skrevet 14. juli 2002 Og ennå er det ingen som har svart personen, ikke vend dette til en om IBM er bra eller ikke diskusjon.. er flust av slike hvis man bare søker litt. (har skrevet mine erfaringer om IBM) Er veldig lite ekspert på porto å lignende. Så jeg håper noen andre vil svare, ville bare bemerke avsporingen. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. juli 2002 Del Skrevet 14. juli 2002 Quote: Den 2002-07-14 03:30, Squeegie skrev:Er veldig lite ekspert på porto å lignende. Så jeg håper noen andre vil svare, ville bare bemerke avsporingen. Jeg oppfattet Bjarnez spørsmål som at han lurte på om Aopen CD-brenneren og IBM HD'en var noe han skulle beholde, avhengig av andres erfaringer med tingene. Det jo varer for 1500-2000 kroner (avhengig av størrelse på HD), så det kan umulig være et spørsmål om 100 kroner i porto? Eller hva sier du Bjarnez? Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 14. juli 2002 Del Skrevet 14. juli 2002 Jeg hadde en ibm 75gxp som akkurat tok kvelden. Leste en eller annen plass på nettet at ibm 120gxp diskene ikke er anbefalt og kjøre i mer enn maks 8 timer per dag. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 14. juli 2002 Del Skrevet 14. juli 2002 Behold IBM disken, det ville ivertfall jeg ha gjort. Aopen brenneren er helt grei den også, men jeg er litt usikker på hvordan den takler forskjellige kopibeskyttelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå