Gå til innhold

er dette kjøpsloven om pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Andre enn meg som synes det er rart at vedkommende er meir opptatt av å heve kjøpet enn å få makina fiksa?? :hmm:

 

Ut fra feilmeldingen virker det som msblaster eller noe liknande, ellers er det mest truleg at det er problem med driverer eller windows, og ikkje hardware-relatert......

Lenke til kommentar

bråket og restartinga har med hardware å gjøre. grunnen til at jeg vil heve kjøpet, er at jeg vet de ikke kommer til å greie å løse problemene. jo, kanskje dette med bråket, men ike med restartinga, og det er jo det viktigste, siden dette er en gamers edition og er beregnet til gaming:(

Lenke til kommentar

Her er det bekreftet. Du er dum. Du kan ikke anta ting før de har prøvd. Antakalser er alle feilers mor!

Du får ikke noe sympati når det eneste du kan er å hakke i plata om det samme om og om igjen. Send inn PC å se hvordan det blir.

Lenke til kommentar
Viser til lov om kjøp, av 13 mai 1988.

 

Hjemmel: avtl. §36 for selgers rett til avhjelp. Samt avtl. § 39 om rett til heving.

 

For at heving skal skje må det foreligge et vesentlig kontraktsbrudd. At en pc lager mer støy enn normalt er muligens et kontraktsbrudd avhening av de opplysninger selger har gitt kjøper. Det vil dog ikke medføre vesentlighet da det er allment kjent at pcer produserer støy samt at det varierer hvor mye støy de produserer.

Har pcen dårlig ram slik som han har fått beskjed om har selger rett til avhjelp etter §36 som nevnt ovenfor.

 

For at det skal være rett til hevning stilles det langt strengere krav.

Henviser til avtl. §30, for oppklaring om ansvarsgrunnlag.

 

Lite interessant å diskutere en fiktiv situasjon.

Lever inn pcen og la de reparere den..

er du morsom nå eller?

 

1. Forbrukerkjøpsloven gjelder i denne saken, ikke kjøpsloven av 1988. Det er ca 14 år mellom når de lovene kom og VELDIG stor forskjell i hvilken part som skal sees lettest på. Her så tolker du loven i butikkens favør, i forbrukerkjøpsloven er det som regel hensynet til den mindre kompetente part nemlig forbrukeren (i fleste tilfeller)

 

2. Avtaleloven gjelder ikke i forbrukerkjøpsloven når det kommer til hva som defineres som en mangel

 

3. hvorfor viser du forresten til kjøpsloven, men skriver henvisnger som kommer fra 3. kapitel i avtaleloven "Om ugyldige viljeserklæringer"?

 

og så til siste; forhandler kan ikke vise til denne loven overhode...lurer du på hvorfor så se §1 om lovens virkeområde.

 

så undres jeg da; §30 sitat

Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

står ikke noe som skal tilsi at selger er fritatt om han IKKE visste om manglen når han solgte varen...

 

 

  bråket og restartinga har med hardware å gjøre. grunnen til at jeg vil heve kjøpet, er at jeg vet de ikke kommer til å greie å løse problemene. jo, kanskje dette med bråket, men ike med restartinga, og det er jo det viktigste, siden dette er en gamers edition og er beregnet til gaming:(

 

La nå butikken få se på feilene, så ser vi hva som skjer. Og for 5.gang du har ikke bevisbyrden her, slik som andre prøver å få det til å være

Lenke til kommentar
hmm....jeg har tenkt på det, men restartinga av pc'en skjer på 1 nanosekund! blue screen of death kommer opp 1 nanosec, så restartes pc'en! da må jeg la kamera stå på hele tiden!?

Ikke for å være frekk, men du leser ikke heller hva som blir skrevet.

 

Se godt på bildet her om hva du må gjøre for å stoppe maskina når den klikker så den ikke rebooter med en gang (Fint for å finne ut hva som gjør at den klikker)

 

rebootsysfeil.jpg

Lenke til kommentar

Kan ikke folk bare gi f-- i å hjelpe denne karn før han svarer på spm.

 

Har du lagt inn nyeste drivere? (Altså laste ned fra nettet)

Har du Antivirus og Firewall?

Har du fikset slik at du ser blåskjerm?

Endret av Amriden
Lenke til kommentar

Jeg kan prøve å bidra litt på det rent juridiske da det tydligvis er litt feiltolkninger her.

 

Først vil jeg kommentere dette utsagnet:

Viser til lov om kjøp, av 13 mai 1988.

*masse lovsitat*

 

Den loven som du siterer fra, Kjøpsloven (kjl.), er ikke den korrekte i dette tilfellet. Når det er en privatperson som kjøper fra en bedrift er det Forbrukerkjøptsloven (Fkjl.) som skal legges til grunn. Forskjellen er at Fkjl. gir kjøper mye bedre rettigheter da man ser for seg at det er en svak part som kjøper fra en sterkere part.

 

Om angrerett må man lese dette:

§ 1. Virkeområde

   Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

 

§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

     a) salg fra salgsautomater og automatiserte forretningslokaler

 

Dette vil si at du kun har ubetingen angrerett når selger oppsøker deg utenfor sitt faste salgssted, eller når du handler over postordre, internett, ol. Du kan derfor ikke støtte deg på angrerettloven når du kjøper fra butikkens faste utsalgssted.

 

 

Ser det er snakk om 6 måneder. Der er nok dette som er tenkt på da;

§ 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel

       Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.

       Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

       Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side. Det samme gjelder dersom selgeren ved garanti eller på annen måte har påtatt seg ansvar for at tingen vil ha angitte egenskaper eller være egnet til vanlig bruk eller en særlig bruksmåte i et tidsrom etter leveringen. En garanti er rettslig bindende for garantigiveren på de vilkår som er fastsatt i garantierklæringen og i tilknyttet reklame.

 

Her står det at alle mangler som viser seg innen 6 måneder fra når kjøper overtar risikoen over tingen selv om ikke kjøper finner mangelen med en gang. Også selv om ikke selgeren var klar over mangelen på salgstidspunktet.

 

Om det er en mangel i dette tilfellet skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke vil påstå at jeg har nok info om saken. Det kan dere selv gjøre dere opp en mening om ut fra definisjonene i Fkjl;

 

§ 15. Tingens egenskaper

       Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

       Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til 

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper 

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering 

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell 

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen 

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning 

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. 

 

 

§ 16. Mangel

       Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet 

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet 

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. 

       Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

       Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

       Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

 

 

Forutsatt at det foreligger en mangel har du disse rettighetene;

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

 

       Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 

c) kreve prisavslag etter § 31 

d) kreve heving etter § 32 

e) kreve erstatning etter § 33. 

 

       Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

       For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.

 

Anbefaler at du går på www.lovdata.no å leser de paragrafene som §26, a,b,c,d og e henviser til. De forklarer nærmere hvilke rettigheter du har ved de bestemte valgene.

 

For enhelhetsskyld, direktelink Forbrukerkjøpsloven (lov om forbrukerkjøp av 21. Juni 2002 Nr. 34)

 

Til slutt vil jeg bare si at Forbrukerkjøpsloven bare er et minimum av rettigheter, og dersom du ved kjøpet har fått noen ekstra garantier så vil disse også være en god ide å lese grundig gjennom.

 

Lykke til.

 

Mvh.

Valentino

 

EDIT: brukte litt lang tid på å svare og ser nå at cristian86 har gitt et godt svar allerede.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...