Gå til innhold

er dette kjøpsloven om pc?

Anbefalte innlegg

Hvorfor ta alle sorgene på forskudd?

Du har ikke høye tanker om folka på mamoz data,tror du virkelig det er en gjeng uduglige tullinger som skal fixe pcen di???

Lever den inn og så kan du klage her vist dem ikke fixa det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  jeg har hatt problemer med pc'en fra dag 1! de sa at jeg ikke hadde angrerett, siden jeg kjøpte over disk på en nettbutikk(mamoz data) (som suger btw)

Jeg greier enda ikke helt å se hvordan du bestilte denne maskinen. Den setningen sa meg veldig lite egentlig.

Dersom det er riktig at rammen ikke funker, så er det per def. en mangel ved produktet og skal utbedres. Innenfor garanti/reklamasjonsperioden skal dette skje uten kostand for kjøper. Dog med mindre det ikke eksisterer noe mangel, eller det er kjøpers feil.

Lenke til kommentar
*masse tekst*

Du har garanti, du...

jada, men ingen vits i å prøve å bruke garantien når man har det vanskelig å bevise at jeg har problemer! som sagt i teksten(vis noen gidder å lese den, og kanskje noen kan hjelpe meg) så kan restartinga skje etter 1-2t med spilling, elr 1-2 dager med spilling! mens bråket av pc'en(cpu viften, tror jeg) kommer utrolig rart, av noen spill, som f.eks WOW, PoP2 og sånne store spill, men skjer ikke til doom3:P:Psom krever mer...

Lenke til kommentar
*masse tekst*

Du har garanti, du...

jada, men ingen vits i å prøve å bruke garantien når man har det vanskelig å bevise at jeg har problemer! som sagt i teksten(vis noen gidder å lese den, og kanskje noen kan hjelpe meg) så kan restartinga skje etter 1-2t med spilling, elr 1-2 dager med spilling! mens bråket av pc'en(cpu viften, tror jeg) kommer utrolig rart, av noen spill, som f.eks WOW, PoP2 og sånne store spill, men skjer ikke til doom3:P:Psom krever mer...

og leser du det jeg har skrevet så har jeg sagt at de første 6mndene så fremgår det som minstekrav at mangel legges til grunnen som feil fra dag en, med mindre man kan bevise dette IKKE er tilfelle.

dette jf. forbrukerkjøpsloven §18

Lenke til kommentar

Surt å blåse 11000,- på en gamer-pc som man ikke får spilt på. Prøv et program som heter memtest, det finner feil på ram. La det stå på over natta. Prøv også prime95, det avslører fort om det er noe feil på prosessoren, eller kjøleløsninga til den.

Lenke til kommentar
Surt å blåse 11000,- på en gamer-pc som man ikke får spilt på. Prøv et program som heter memtest, det finner feil på ram. La det stå på over natta. Prøv også prime95, det avslører fort om det er noe feil på prosessoren, eller kjøleløsninga til den.

han har prøvd memtest...det har han skrevet

Lenke til kommentar

faan asså! det er enkelt å greit så å si, at pc'en er det nå galt med! jeg vil bare vite om det er muligheter for å få tilbake pengene vis jeg ikke får bevist at det er problemer med pc'en skikkeli(som faktisk at det er noe galt, det er jeg garantert sikker på)det blir vasnkelig å bevise det, for da må de sette seg ned, og spille en liten stund, og vis de gjør det, så kan det være at problemene ikke oppstår på den tid heller, og da har ikke jeg noe å si....

Jeg bestillte pc'en på mamoz data(som suger)som er en nettbutikk, men har butikk i trondheim, så jeg bestillte i butikken, og kjøpte der. Men jeg fikk problemer med pc'en med en gang, og jeg ville bruke angreretten min, men de sa at jeg ikke hadde noen angrerett vis jeg handlet over disk(i butikken)

Endret av santana89
Lenke til kommentar

Bli tørr bak øra før du utbasunerer ting og tang. Det som får PCn din til å klikke er nok pri 1. I avanserte alternativer i systemalternativer så kan du slå av at den starter på nytt etter blåskriften. Der står det som regel hva som forårsaker feilen. sjekk ut hva som kødder der. Antageligvis driver. Å drive å sutre om å få heve kjøpet med en gang noe er galt er bare tull. Derfor har vi Garanti for at leverandør kan rette opp feil som skyldes feil på produktet. Snakk med Mamoz og forklar hva som skjer, hvordan det oppstår. Ha en saklig diskusjon. Hvis du er en idiot på telefonen eller butikkdisken så vil du bli behandlet som en idiot fortjener å bli behandlet.

Lenke til kommentar
faan asså! det er enkelt å greit så å si, at pc'en er det nå galt med! jeg vil bare vite om det er muligheter for å få tilbake pengene vis jeg ikke får bevist at det er problemer med pc'en skikkeli(som faktisk at det er noe galt, det er jeg garantert sikker på)det blir vasnkelig å bevise det, for da må de sette seg ned, og spille en liten stund, og vis de gjør det, så kan det være at problemene ikke oppstår på den tid heller, og da har ikke jeg noe å si....

Jeg bestillte pc'en på mamoz data(som suger)som er en nettbutikk, men har butikk i trondheim, så jeg bestillte i butikken, og kjøpte der. Men jeg fikk problemer med pc'en med en gang, og jeg ville bruke angreretten min, men de sa at jeg ikke hadde noen angrerett vis jeg handlet over disk(i butikken)

leser du hva folk skriver til deg egentlig?

1. Kjøper du en vare over disk så har du ingen angrerett. Den som har sagt dette til deg, burde sjekke angrettsloven bedre.

2. jeg har sagt til deg 3 ganger nå at du ikke har bevisbyrden. På ungdomsspråket betyr dette at du ikke trenger å dokumentere feilene. Du skal bare oppgi problemene og la dem prøve utbedring. Dog er dette et periodisk problem, og det burde du oppgi til dem. Samt i hvilke tilfeller osv dette skjer.

Lenke til kommentar

ahhh....da forsto jeg litt bedre! periodisk, hmmm....dette kan skje når som helst! det kan ta timer, elr dager. Men det virker som det skjer annen vær dag....! flere sier at rammen kan være skadet pga. restarting, og i sammenheng med bråket, så kan vifta til cpu gått til h*****e....men den går rundt som den skal helt fint. Når man tenker på feilmeldinger(min minnste bekymring) så er vell det bare windows? jeg kan nevne opp feilmeldingene: Generic host process win32 service have encounted a error and needs to close, dette skjer da jeg slår av pc'en viser det seg fra loggen, siden det står tidspunkt dette skjedde. kan det være noe med at harddisk ikke blir slått av rett? andre feilmelding: Windows have recovered after a serious error, dette skjedde for første gang etter at ett av spillene ble restartet, og jeg sendte inn error raport til microsoft, og no komer den hele tiden(vær gang jeg starter pc'en)jaja.....

Lenke til kommentar

Lever maskin inn til service og få de til å se på den.

Om den bråker utover det vanlige vil de oppdage det.

Videre er det ikke nødvendig å ta sorgene på forskudd. Mest sannsynlig klarer de datakyndige og finne feil på hardware.

NB. De fleste blue screens skyldes driver feil, så om du har lagt inn noen fancy drivere til skjermkortet eller andre enheter kan det være det er de som gjør at du får blue screen. Men som forklarte tidligere har du mulighet til å sjekke dette selv.

Og om dette er årsaken til at maskin starter på nytt er det jo faktisk du som har installert noe som gjør at maskin ikke fungerer. Om det er tilfelle.

Videre kan det jo nevnes siden noen nevner § i forburkerkjøpsloven hytt og pine at det finnes en avtalelov som sikrer at sure kunder ikke kan heve hvis mangelen ikke skyldes noe som er er forårsaket av selger eller som selger burde vært vitende om.

Angrerett gjelder postordekjøp. Har du kjøpt over disk har du ingen angrerett etter loven.

Endret av Doleo
Lenke til kommentar
Videre kan det jo nevnes siden noen nevner § i forburkerkjøpsloven hytt og pine at det finnes en avtalelov som sikrer at sure kunder ikke kan heve hvis mangelen ikke skyldes noe som er er forårsaket av selger eller som selger burde vært vitende om.

vis meg denne paragarfen er du snill, For jeg sitter med lovsamlingen foran meg, og den nevner ikke det du snakker om.

Men det du sier kan dog tolkes dithen at dersom selger ikke var klar over at produktet hadde en feil, så mister kunden sine rettigheter til feks. heving? joa, dette var en rar logikk syns jeg

Lenke til kommentar

lest dette fra en artikkel fra dinside.no:Kjøpsloven gir deg flere mulige framgangsmåter når gjenstanden din har en mangel. Du kan blant annet kreve reparasjon, omlevering, prisavslag, heving av kjøpet, eller erstatning.

Gjelder mine problemer mangel?

1. Da jeg f.eks sitter å spiller doom3, PoP2 elr brothers in arms, og kanskje mellom 15min-2t så blir plutselig dataen(sjermen) blå, og det kommer opp en masse skrift som jeg ikke rekker å lese, før pc'en faktisk restartes! dette synes jeg er helt uakseptabelt, siden dette er en gamers edition og rammen skal holde til de fleste spill. Som dere sier så kan faktisk rammen(minnet) være defektet! Noen sier at rammen er ødelagt, andre sier grafikk kort, mens andre har løst problemet med å skyfte strømforskyning! jeg har lest litt rundt og har funnet noen nettsier som sier litt om dette problemet, og denne har egentlig overbevist meg: http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-767.php

Her er det en som har samme problemet og har løst det med å skyfte ram brikkene ut med nye, elr skyftet slott i hovedkortet! Jeg tror egentlig ikke at hovedkortet kan være skadet(slottene av minntet da), så da gjennstår at rammen er sikkert defektet! kanskje der kan lese denne nettsiden, og tenke litt på om det kan være noe annet.

2. Her har jeg problemer med at pc'en høres ut som en flymaskin da jeg har spillt i 1 time! det står forran kabinettet når speed: f.eks er over 4700power begynner den å høres ut som en oppvaskmaskin! jeg har prøvd å skrudd strømforskyneren på fullt, med å skru opp hastigheten bak pc'en, og den lager samma lyden+ litt extra da bråket begynner! jeg har skudd den ned, og samme skjer. Når bråket er, så tror jeg at strømforskyneren lager mest, men også at sideviften lager noe til gnistre(rastle) lyder da dette skjer! Men mens jeg hører ved kabinettet, godt etter, så hører jeg at det kan være cpu viften som har skylden!

3. Noen ganger, og da pc’en har blitt restartet etter spill, så kommer det en feilmld: windows er gjennopprettet etter en alvorlig feil. Denne feilmld sier at det er noe med device drivere(elr noe) som har med drivere å gjøre. En annen feilmelding er at iexplorer ikke kunne bli lest pga. Minnet ikke kunne bli lest. Dette har jo sikkert noe i sammenheng med nmr 1. å gjøre. Jeg har tatt screenshots av alle feilmeldingene jeg har hatt, og de ligger på skrivebordet.

Det jeg tenker da, siden dette skjer kanskje etter 1-2 timer med spilling(begge problemene) og det skjer ikke til noen annet, er at dere kommer ikke til å sette dere ned og begynne å spille, så hvordan skal dere komme i bunns i dette?dere kan jo kjøre en memtest86 og skjekke om det er noe med rammen, elr at det kan være noe med grafikk kort(tror ikke det) elr at pc'en blir overhetet. men det skal den jo ikke bli, siden det faktisk er 4 vifter på pc'en! temperaturen på pc'en når jeg spiller er mellom 33-37 grader! og det er jo normalt?! jeg kjøpte pc'en for å spille, siden den da heter gamers edition, så skal den jo takle de siste spillene, og de spillene som kommer iallefall 1 år i framtiden! Jeg blir veldig frustrert og utav meg pga. dette, siden jeg da har betalt 11000kr for en pc!

Konklusjon da er jo at, for nmr 1. er at rammen, grafikk kort eller PSU(strømforskyning)er ødelagt)

2. sidevifte eller PSU(strømforskyning), har gått i stykker.

3. Software elr drivere til mobo elr grafikk kort(elr selveste grafikk kort er skadet)

Lenke til kommentar

tja, den feilmeldingen din ligner veldig på hva som står når sasser eller msblaster lager trøbbel da. når du spille ri fullskjerm vil du ikke se noe særlig til den og det nedtellingsvinduet før shutdown. det er ikke det som skjer hos deg da?

du har vel firewall og antivirus?

en ting til. du hadde ikke lagt inn drivere skriver du, men du har formatert. det betyr vel at du ikke har lagt inn hovedkortdrivere, lydkortdrivere, skjermkortdrivere osv osv?

for du skrev jo at du ikke hadde lagt inn noen drivere selv og slikt forsvinner jo når man formaterer.

mvh

nutcase

Endret av nutcase
Lenke til kommentar

Viser til lov om kjøp, av 13 mai 1988.

Hjemmel: avtl. §36 for selgers rett til avhjelp. Samt avtl. § 39 om rett til heving.

For at heving skal skje må det foreligge et vesentlig kontraktsbrudd. At en pc lager mer støy enn normalt er muligens et kontraktsbrudd avhening av de opplysninger selger har gitt kjøper. Det vil dog ikke medføre vesentlighet da det er allment kjent at pcer produserer støy samt at det varierer hvor mye støy de produserer.

Har pcen dårlig ram slik som han har fått beskjed om har selger rett til avhjelp etter §36 som nevnt ovenfor.

For at det skal være rett til hevning stilles det langt strengere krav.

Henviser til avtl. §30, for oppklaring om ansvarsgrunnlag.

Lite interessant å diskutere en fiktiv situasjon.

Lever inn pcen og la de reparere den..

Endret av Doleo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...