Innos Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) Jeg vurderer da å kjøpe denne skjermen, men hvis det er en annen skjerm der som er et bedre kjøp si ifra. Har spurt litt i en annen tråd, men jeg tok litt av og ville ikke stjele tråden til han andre. Jeg bare tar utrag fra der. Har en del spørsmål angående hvordan kjøpe fra jmdata eller qxl. Det sto på posten det kosta ca 200 kroner å sende. Men hvordan fungerer det egentlig, skal jeg bare kjøpe den for samme pris hos qxl, eller kjøpe den fra deres nettsted? Hvordan gjør jeg egentlig da? Vi sender mail med navn, adresse osv -> de sender oss totale sum og kontonummer -> vi betaler -> vi får varen på postkontoret. Er vel egentlig bedre å kjøpe på qxl, for da er jeg garantert jeg får varen. Men tenk hvis de plutselig skal ha 500 frakt, og dermed 300 for å bære skjermen ut i bilen, og til postkontoret elns? Er litt usikker, aldri kjøpt på qxl, eller brukte ting over nett. Vurderer også eizo f77s, det er mange som har kjøpt den av de, og det sto den hadde et av de beste bilderørene, men den var ikke flat, det var ikke den andre helt heller, men nesten. Har dette mye å si egentlig? Den eizo skjermen kosta jo mye mer ny. Kan ingenting om crt skjermer, jeg begynt å være intrisert i hw for ca 2 år siden, og da ikke i skjermer, og da kunne jeg ingenting, så jeg kan ikke mye om disse modellene. Håper noen gidder å ta seg tid til å lese gjenom, og gi meg et svar på mine mange spørsmål. Mange tusen takk til vedkommende! Hvis vi noen gang møtes på lan eller noe kan du sikker få noe greier som et takk. edit: Leste det var 19.8" viewing image, er ikke det litt lite? Leste også at bildekvaliteten ble mye bedre med bnc kontak, er det sånn vanlig kontakt det? Hvor kjøper man de? Passer de til vanlige skjermkort? Sitter virkelig fast her, det er disse jeg vurderer nå: 1 2(Den er ikke på auksjon men de har den) 3 Det er satt i rekkefølgen jeg vurderer dem, altså mest sannsynlig sony, så eizo ganske sannsynlig, og kansje også nokia. Siden ingen har svart og jeg må kjøpe innen i dag så ble det sony 500ps, gleder meg til neste uke, håper å få den da, dumt folk skal feire 17. mai. edit: Tilbudet var uke 20 og vi er i uke 19, lol. Pointet med det da? Hva er tilbudet denne uka da? Endret 15. mai 2005 av hba Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Lest litt om de 3 skjermene, de virker ganske like sånn rent spesifikasjonsmessig.Personlig ville jeg aldri gått for en "nesten" flat skjerm, men det er nå meg! Har 2xEizo selv, og er meget fornøyd med det. Det du også kan notere deg, er at Sony bruker Trinitron bilderør. Det vil si at du får 2 så vidt skimtbare streker som går over skjermen din ved 1/3 og 2/3 av skjermen. Dette p.g.a. måten trinitron skjermene er bygget opp. Trinitron har somregel veldig klart bilde. Eizo F77 skjermene bruker som bokstaven sier et Flattron rør. Dette mangler disse stripene, men har somregel litt mindre skarpt bilde. Dette bør ikke være noe stort problem. dit: Leste det var 19.8" viewing image, er ikke det litt lite? Det er vanlig med CRT-skjermer at du mister ca. 1 tomme fra hvor stort bilderøret er til hva du får utnyttet av det til skjermbildet. Leste også at bildekvaliteten ble mye bedre med bnc kontak BNC-kontakter er kontakter som ligner på de du har på antennekabelen som går til TVen din. En CRT-skjerm bruker 5 av disse. En for hver av grunnfargene rød, grønn og blå + horisontal og vertikal sync. Elektrisk er disse identiske med signalene som går over kabler med vanlige skjermkontakter. Eneste måten du evt. kunne fått bedre kvalitet, er hvis skjermkortet ditt også støttet BNC, så kablene kunne gått separat. Du kan bruke en overgang for å bruke BNC på det vanlige skjermkortet ditt. Dersom skjermen har denne mulighet skal du få kabelen fra jmdata, da de sier at de leverer med alle kabler. Tilbudet var uke 20 og vi er i uke 19, lol. Pointet med det da? Hva er tilbudet denne uka da? Fordi neste virkedag er i uke 20? Håper dette hjalp! Lenke til kommentar
Innos Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Dette hjalp endel ja, tror jeg går for sony da, pga flatt bilderør og bedre bildekvalitet. Men de strekene, kan det bli et problem tror du? Er det tykke streker som jeg ikke kan se gjenom, eller er det tynne som man ikke legger merke til? Har en 19" crt skjerm, den har masse streker som går gjenom hele bildet, det var ganske iriterende, men du merker det egentlig mest når du røver det. Det er ikke sånn at bildet forsvinner der, bare at skjermen på en måte er delt opp. Så da sender jeg bare inn e-post med adresse, hvilken skjerm jeg skal ha og sånt, så sender han kontonummer g vi betaler, eller skal han dra penger fra oss? Er bare 13 så forstår ikke helt det med visa og sånt. Mamma som skal betale, men hun vet ike hvordan dette foregår over net. edit: Da har vi sendt mail til jmdata om at vi er intrisert i å kjøpe sony 500ps. *glede seg* edit2: Ble litt usiker nå, forsto ikke helt din post, anbefalte du eizo eller sony skjermen? Hva er galt med nesten flatt bilderør? Er det dårlig? Skjermen skal brukes til spill, synes også det er litt gøy å leke meg i photoshop, men primært spill altså. Endret 16. mai 2005 av hba Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Men de strekene, kan det bli et problem tror du? Er det tykke streker som jeg ikke kan se gjenom, eller er det tynne som man ikke legger merke til? Neida, det er veldig tynne streker, trolig vil du etter kun kort tid ikke legge merke til dem en gang Anngående hvordan du skal ordne med betaling av skjermen må du nesten spørre jmdata om. Ble litt usiker nå, forsto ikke helt din post, anbefalte du eizo eller sony skjermen? Hva er galt med nesten flatt bilderør? Er det dårlig? Som sagt er de to skjermene veldig like, så egentlig er det ett fett. Sony har veldig bra bildekvalitet, så du gjør et godt kjøp med den! Hva er galt med nesten flatt bilderør? Er det dårlig? Det vil jo si nettop dette, at det er en liten kurve i bilderøret, men trolig er dette bare en vanesak. Helt flatt rør vil trolig gi deg et mer naturlig bilde, men prisen er somregel deretter også. På spill vil det nok ha mindst å si at det er litt krumt! Lenke til kommentar
Innos Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Så det er da bedre med ikke flatt bilderør er det det du mener? Eller har eizo skjermen helt flatt bilderør? Eller en av de andre skjermene hos jmdata, eller annen plass som er billig? Skal jo ikke vare i all evighet, og har jo begrenset meg penger, så kan ikke bruke så veldig mye penger, en 21" crt er ekstremt upraktisk på lan, så når lcd, eller hva som en er når en kan slå en crt og ikke kosta så ekstremt mye. Endret 16. mai 2005 av hba Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Eizo og Sony skjermen har begge Trinitron bilderør mener jeg, så bildet vil mer eller mindre være akuratt det samme edit: det har dere lite med Endret 17. mai 2005 av gullf1sk Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Så det er da bedre med ikke flatt bilderør er det det du mener? Det er selvsagt bedre med et flatt bilderør, siden bildet blir mer maturlig. Du vil jo selvsagt helt fint klare å bruke en nesten flat skjerm. Vi har jo fint klart å se på krumme TV-skjermermer i alle år! Så vidt jeg kan se har ingen av de skjermene du har nevnt helt flatt rør. Eizo og Sony skjermen har begge Trinitron bilderør mener jeg, så bildet vil mer eller mindre være akuratt det samme Nei! F-serien til Eizo har Flattron rør, T-serien har Trinitron rør. Har en av begge typene her, så burde vide det! Lenke til kommentar
Innos Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 Bare sånn helt enkelt nå, hvilken av crt skjermene til jmdata.as gir mest for pengene, hvilken ville du valgt? Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Av de 21" skjermene de har, ville jeg ha gått for en av de 2 du har plukka ut. Det er nok de beste skjermene. Personlig har jeg disse 2: http://www.eizo.com/support/discontinued/crt/f931.asp http://www.eizo.com/support/discontinued/crt/t766.asp Personlig ville jeg nok ikke kjøpt en skjerm som var krum, men siden de er "nesten flate", så klarer du trolig å leve med det.. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Bare en sånn på slutten, håper på raskt svar da jeg får den neste uke hvis jeg betaler i dag eller i morgen. Siden du sier du aldri ville kjøpt en krum skjerm, og de to jeg har plukka ut er best. Så lurte jeg på om eizo skjermen også er flat? For da kan det godt være jeg tar den. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Både sony og eizo skjermen du har pluka ut er "nesten flate" som dem sier! Lenke til kommentar
Innos Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Det var noe galt med 500ps, så jeg ble tilbudt en 21” Nokia 445ZA M/Høyttalere (TCO99) – 1600x1200 v/85Hz, denne nevnte du ikke noe om når du sa hvilke sm var bra, så denne skal jeg ikke ha, har tenkt å spørre om å få en annen. Da tenkte jeg først Eizo F77S, men så så jeg at de hadde 2 nye skjermer til auksjon, disse virket veldig gode i forhold til de andre. Det er selfølgelig ikke sikkert jeg får det, men man vet jo aldri. Tenkte jeg kunne spørre om jeg bare kunne betale mellomlegget fra nokia skjermen til den skjermen jeg velger. Skjermene jeg tenkte på var Eizo F930 eller Dell P1110, det er sony sitt bilderør på den siste da. Siden den eizo skjermen har nesten samme navn så din, lurte jeg på om den hadde helt flatt bilderør, dell skjermen virket jo også bra, men bortsett fra helt flatt bilderør hadde eizo mye bedre specs, så hvis den også er helt flatt bilderør er sikkert den bedre. Btw hva er egentlig dot pitch? Hvor store pixlene er elns? Håper det går at jeg kan få en av de hvis jeg betaler mellomlegg. Håper du kan svare på mine spørsmål, håper det ikke er for frekt at hvis noen kan dette, at de svarer! Dere hjelper meg mye, jeg blir veldig takknemlig! Endret 26. mai 2005 av Innos Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Den eizo skjermen der er forgjengen til den jeg har. Forskjellen er at min har flatt bilderør, og F930 er nesten flatt. Av disse to ville jeg nok gått for DELL-en. Den har helt flatt bilderør. Den har ikke like bra refreshrateegenskaper som Eizoen, men det veies opp av at den er helt flat, samt at det er trinitronrør i den. Endret 26. mai 2005 av Elgvenn2 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Uten å gå i for mye detaljer, så kan man si at dot pitch gir en indikasjon på avstanden mellom forsfor-pixlene på skjermen. Lavere dot pitch vil dermed være direkte proporsjonal med den maksimale oppløsningen det er mulig å få på skjermen. (dette er noe forenklet, les link for mer nøyaktig teknisk beskrivelse) Generellt sett er lavere dot pitch alltid bedre, da lavere = skarpere. CRT TV'er for eksempel har veldig høy dot pitch, som gjør at alt flyter litt over i hverandre, noe som gjør det nesten umulig å lese tekst på en CRT TV. Av samme grunn er det derfor bra å ha så lite som mulig på en PC monitor =) Mer om dot pitch i detaljer her: http://computer.howstuffworks.com/question401.htm -Stigma Endret 26. mai 2005 av Stigma Lenke til kommentar
Innos Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Begynner å lure litt jeg, når jeg først skal bruke så mye penger for en skjerm, om jeg bare skal ta en flatskjerm? Går ofte på lan, og da er det nok mye slit å bare den med seg. Men så er den mye større og bedre da. Blir sikkert crt, er liksom noe jeg ikke liker med lcd, synes bildet er litt merkelig, men så har jeg ikke testa en lcd til 5000++ da. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) En CRT gir deg veldig bra bilde for pengene i dag. Klart, drar du mye på LAN, lønner det seg trolig å ha en liten CRT eller LCD-skjerm i bakhånd. Var på TG med 19" CRT-skjermen min ett år. Aldri igjen for å si det sånn. Endret 29. mai 2005 av Elgvenn2 Lenke til kommentar
Innos Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Jeg kunne få den flate dell skjermen for et mellomlegg på 800 kr, dette er totalt 1899 inkl frakt osv. Skal jeg ta det eller kal jeg spør om å få pengene tilbake? Er jo veldig mye mer penger enn jeg hadde planlagt, og dette er på ingen måte billigere enn en lcd skjerm. Var egentlig litt av meningen, skulle være billigere og bedre enn lcd. Vurderer å kjøpe Denne, eller denne. Den er jo mye dyrere, men den er ny, og har visst mye bedre bilder, og dot pitch på 0.2! Eller tror jeg venter til de eller andre på qxl o.l får et bedre tilbud, var litt mye pemnger det. Endret 1. juni 2005 av Innos Lenke til kommentar
Hanrek Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 jeg har dell 21 tommern.. Kjempe fornøyd! den er helt konge om du skal ha den! Lenke til kommentar
Innos Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Ok, nå står det mellom denne 19 tommeren og 'denne 21 tommeren, er virkelig prisforskjellen verdt 2", 0.02 dot pitch og litt dårligere hz? Er jo under halv pris, og sikkert mye mindre frakt. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Da var dell p1110 bestilt!!! Skal også ha nytt kabinett, mus og musematte, lykkerus! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå