Gå til innhold

beste film regissør,..,

star-wars

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Edgar Wright (Spaced, Shaun of the Dead, Hot Fuzz)

Kevin Smith (Clerks, Clerks II, Dogma, Mallrats)

Coen brothers (Raising Arizona, Fargo, The Big Lebowski, O Brother, Where Art Thou?, No Country for Old Men)

Tim Burton (Batman, Batman Returns, Mars Attacks!, Edward Scissorhands, Big Fish, Sweeney Todd)

Robert Rodriguez (Sin City, Desperado, Once Upon a Time in Mexico, From Dusk Till Dawn, The Faculty)

Michael Mann (Collateral, Heat, Ali, The Insider)

John McTiernan (Die Hard, Die Hard: With a Vengeance, Predator, Last Action Hero, The 13th Warrior)

Lenke til kommentar

Min store favoritt for øybelikket er Terrence Malick. Med en utrolig fascinerende, solid og fortryllende stil, et rett og slett latterlig bra grep om filmhåndtverket, har han skapt fire store mesterverk. 4 av 4 mulige, vel og merke.

Det er kanskje først og fremst Malicks vinkling av natur som er essensielt i filmene hans. Naturen har alltid en rolle i filmene hans. En annen ting er hans rolige, poetiske fortellerstil. Til tross for at Badlands handler om et ungt par med en haug av mord på samvittigheten, er filmen utrolig rolig, vakker, den tar sin tid. Reflekterende og behagelig film om to seriemordere, ja takk!

Han står også bak to av tidenes beste filmer, Days of Heaven og The New World. Disse filmenes enestående kvalitet har mye med Malicks stil å gjøre. Det er også interessant å se utviklingen av hans stil, hvor post-hiatus filmene hans er mye mer markante og tydeligere i stilen.

Så har man The Thin Red Line, som er en fabelaktig krigsfilm. Jeg ble veldig overasket over dens eksplosive krigsscener, som bare viser Malicks tak på dette mediumet.

Visuelt sett er hver av hans filmer helt nydelige. Malick og hans cinematografer samarbeider så bra, og får til et så magisk resultat, at enhver frame i hans filmer kan henges opp på veggen. Det er bare helt utrolig hvor mye Malick får ut av celluloid.

Fabelaktig regissør. Kan ikke vente til Tree of Life, som forhåpentligvis kommer 2009 :)

Lenke til kommentar

Er egentlig utrolig mange andre jeg kan ramse opp, men nå nevner jeg disse fem, ettersom de har laget flere av mine absolutt favorittfilmer. :)

David Cronenberg: En må nesten like Cronenberg sin stil, for i det hele tatt å like ham. Men det gjør nå jeg. Cronenberg er da en allsidig mann, og har med sitt kreative innblikk klart å lage utrolige filmer fra sitt eget syn eller fra gode romaner. Videodrome, The Fly og Naked Lunch er blant annet filmer som står på topplisten min.

David Lynch: Mysterienes mann. Ingen er som Lynch, og det vet de fleste. Fra en av mine absolutte favorittfilmer Eraserhead, til de relativt nye Mulholland Drive og Inland Empire, og ikke til å glemme Twin Peaks, blir det alltid krevd stor oppmerksomhet gjennom filmens varighet, og etter første screening, har man likevel lyst å se filmen igjen, pga. dens store innhold, og problemet med å forstå det hele. Og dette liker jeg. Det blir som en krimgåte en må løse selv, og når en tror en har funnet løsningen, starter debatten med vennene.

John Carpenter: De siste årene har karrieren gått litt i nedoverbakke. Escape from L.A, Vampires og Ghost of mars var ikke særlig spektakulære. Men karrieren hans består av noen enorme tittler, som Halloween, The Thing, Escape from New York og ikke til å glemme en av mine absolutte favoritter, The Fog.

Paul Verhoven: Rart valg vil nok mange mene. Men for meg er filmer som Starship troopers, Total recall og Robocop tidløse og geniale, og noen av de beste sci-fi-actionfilmene noensinne laget. Riktignok har jeg ikke rukket å sett altfor mye av hans tidligere nederlandske filmer (men et par) og mange av disse ser også ut til å være meget lovende.

Kevin Smith: Alt fra denne mannen er hysterisk morsomt, og filmene er aldri til å bli lei av. Fra storfilmen Jay and silent Bob strikes back, til den første Clerks filmen og standupen: An evening with Kevin Smith. Alt er ufattelig bra.

Endret av SgtKabukiman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...