Gå til innhold

beste film regissør,..,

star-wars

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kubrick er ikke en regissør jeg på i forbindelse med kommersialisme. Og i og med at han og filmene hans gang på gang blir hausset opp som "tidenes beste", og det av kritikere og vitere, kan man heller ikke si at han ikke er anerkjent blant de "oppvokste" film-geekene. Og målgruppen hans var definivt ikke ungdomsskoleelever.

Men jeg har vært borti mange elitister som påstår at de har lite til overs for Kubrick, men det virker som regel bare å være fordi han er populær, og fordi han også slår an hos de yngre og uutdannede.

Lenke til kommentar

Kubrick leverer vertfall varene, det er jo sikkert og vist. Men om han er den beste? Neppe. Den best regisserte filmen ever (i min mening) er Jesse James, film nr 2 av den forholdsvis ferske Andrew Dominik, en mann vi bør holde øyene åpne for i fremtiden.

En annen klassiker som bør nevnes er Sergio Leone, som lager filmer med ekstremt gode skuespillerprestasjoner over hele linja, og har en veldig god særegen stil hvor han legger inn veldig mye closeups og ansiktsutsnitt. Kun en mann som Leone kunne ha regissert skuespillerne til å vise frem alle disse forskjellige følelsene, ansiktene og øynene vi ser i hans fimer.

Lenke til kommentar

Nei vet du hva, nå fikk jeg lyst til å se GBU eller For A Few Dollars More, etter å ha lest det.

Er så hjertens enig, Leones regi i closeups og ansiktsutsnitt er så utrolig bra.

Og med en starring i GBU med Eli Wallach, Lee Van Cleef og Clint, er det den perfekte Good, Bad og Ugly.

Lenke til kommentar

Har lenge tenkt på å se den :( Skulle kjøpe den en gang, men var mest i mafiahumøret den dagen, og pengene gikk for Miller's Crossing, som visstnok i følge coveret var "Beste Mafiafilm etter Gudfaren". Noe jeg ikke er enig i.

OUATIW skal sees veldig snart. Er veldig kåt på den.

Lenke til kommentar
Kubrick er ikke en regissør jeg på i forbindelse med kommersialisme. Og i og med at han og filmene hans gang på gang blir hausset opp som "tidenes beste", og det av kritikere og vitere, kan man heller ikke si at han ikke er anerkjent blant de "oppvokste" film-geekene. Og målgruppen hans var definivt ikke ungdomsskoleelever.

Men jeg har vært borti mange elitister som påstår at de har lite til overs for Kubrick, men det virker som regel bare å være fordi han er populær, og fordi han også slår an hos de yngre og uutdannede.

Pfft. At disse elitistene ikke liker Kubrick, kan da ikke være fordi han er populær? I så fall kan man ikke like film. Jeg kan godt se at folk kan mislike Kubrick, da filmene hans kan oppfattes som kalde. Ikke at jeg syntes det, han leverte jo enestående kvalitet i hver film han lagde. Jeg er uenig i at han er tidenes beste som nesten alle sier, kanskje han er bittelitt oppskrytt. Han har laget tre mesterverk; A Clockwork Orange, 2001: A Space Odyssey og The Killing. Resten er fra fabelaktig filmer til gode filmer. Han virker som alles første filmhelt, og det er lett å velge ham. Jeg syntes det er et nærmest kjedelig valg, da jeg tror det finnes utallige flere regissører som tiltaler en bedre en Kubrick. Det gjelder jo å finne sin stil som man liker, og da er perfektsjonerte filmer noe upersonlig syntes jeg ^__^ Men for all del, en av verdens beste regissører er jeg enig i!

Mine favoritter er i første grad Béla Tarr, Terrence Malick, nevnte Kubrick, Ingmar Bergman og Andrei Tarkovsky. Ser frem til å se filmer av mer obskure regissører, og andre store kjente navn jeg enda ikke har fått sett så mye av (Wong Kar-Wai for eksempel).

Lenke til kommentar
Pfft. At disse elitistene ikke liker Kubrick, kan da ikke være fordi han er populær? I så fall kan man ikke like film. Jeg kan godt se at folk kan mislike Kubrick, da filmene hans kan oppfattes som kalde. Ikke at jeg syntes det, han leverte jo enestående kvalitet i hver film han lagde. Jeg er uenig i at han er tidenes beste som nesten alle sier, kanskje han er bittelitt oppskrytt. Han har laget tre mesterverk; A Clockwork Orange, 2001: A Space Odyssey og The Killing. Resten er fra fabelaktig filmer til gode filmer. Han virker som alles første filmhelt, og det er lett å velge ham. Jeg syntes det er et nærmest kjedelig valg, da jeg tror det finnes utallige flere regissører som tiltaler en bedre en Kubrick. Det gjelder jo å finne sin stil som man liker, og da er perfektsjonerte filmer noe upersonlig syntes jeg ^__^ Men for all del, en av verdens beste regissører er jeg enig i!

Alle som blir så hyllet som han er bittelitt oppskrytt. Det er grenser for hvor mye en person kan leve opp til.

"Han virker som alles første filmhelt, og det er lett å velge ham. Jeg syntes det er et nærmest kjedelig valg"

Tror du ikke at de finnes elitister som tenker akkurat dette, og hever seg dermed over de som liker Kubrick? Det er selvfølgelig en spesiell type jeg snakker om her, den typen som ikke bryr seg så mye om selve filmene, men det å bli oppfattet som spesiell og intelektuell. Det flommer ikke over av dem (selv om det noen ganger kan virke sånn, når man henger rundt på internett), men de fins.

Jeg ser også mange grunner til å mislike Kubrick, selv om han tilfeldigvis er min favorittregissør. Han treffer meg veldig godt, teknisk perfeksjon, rette linjer og denslags kan jeg like. Dessuten liker jeg den kalde og distansierte stemninga filmene hans ofte har, men det er nå bare meg. (Selv om jeg også liker Cassavettes ganske godt, som må seies å være det stikk motsatte). Jeg kan skjønne at enkelte ikke har smak for det.

Men ta for eksempel Tarantino. Dyktig fyr, uten tvil. Man kan innvende at han stjeler for mye, er for lite original, krampaktig referanserunking og bla bla bla. Det er forståelig at man kan mislike han (jeg liker ham, til tross for, eller kanskje til og med på grunn av de årsakene jeg listet opp). Men man skulle tro at en viss andel folk ville anerkjent ham, han blir jo tross alt hyllet ganske heftig også.

Men prøv å si noe i overkant positivt om han på f.eks. Criterion-forumet, da blir det liv. Og der henger nettopp en mengde av disse elitistene jeg snakket om (ikke at det ikke er mange som har noe interessant å komme med der også, jeg lurker mye rundt der bare pga dem).

Jeg vil påstå at både Kubrick og Tarantino er ofre for noe av det samme. Kanskje Tarantino i større grad, siden fanboysa hans kan være av den hysterisk tilbedende sorten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...