Gå til innhold

beste film regissør,..,


star-wars

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten tvil, ingen over, ingen ved siden av, ingen i nærheten:

Stanley Kubrick.

Uansett sjanger, uansett budsjett.

 

Ellers liker jeg mange av de som er nevnt, og to som ikke er det: Spike Jonze og Michel Gondry.

 

edit: Gleder meg til å se hva Mendes klarer framover.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Det er jo allerede nevnt en hel rekke flotte regisører, men noen få har klanskje blitt glemt:

 

- Jim Jarmusch (Ghost Dog, Dead Man, Night on Earth osv) - Han er helt fantastisk. Filmene også.

 

- Alfred Hitchcock - say no more...

 

- Lukas Moodyson (Fucking Åmål, Tilsammans osv) Svensk sosialrealisme med hjerte (samt angst og beven).

 

- Michael Mann (Heat, Thief, Collateral osv) Kanskje ikke genial, men både Heat og collateral er veldig, veldig bra.

 

- Robert Zemeckis - (Forrest Gump, BTTF 1 - 3, Contact) Siden han lagde Contact, har hen er evig stjerne i min bok...

 

- Terry Gilliam (12 Monkeys, Fear and Loathing in Las Vegas, Brazil osv) Eks. Monty Python-mann, noe som gir evig stjerne i boken.

 

Edit: Ai ai ai, jeg glemte radarparet Marc Caro og Jean-Pierre Jeunet, som står bak fabelaktige filmer som Delicatessen, De fortapte barns by, Amelie, Alien 4 + +

 

 

Når det gjelder Takeshi Miike, skjønner jeg ikke hvorfor han er så utrolig pop. Hverken Audition eller Ichi er så veldig bra, med mindre du er uvanlig interesert i tortur. Greit nok, jeg har bare sett et par filmer og mannen har, i følge imdb.com, laget så mange som 64 filmer siden 1991, men jeg lurer på om det ikke er mer kvantitet enn kvalitet.

Endret av Roy Harder
Lenke til kommentar
Når det gjelder Takeshi Miike, skjønner jeg ikke hvorfor han er så utrolig pop. Hverken Audition eller Ichi er så veldig bra, med mindre du er uvanlig interesert i tortur. Greit nok, jeg har bare sett et par filmer og mannen har, i følge imdb.com, laget så mange som 64 filmer siden 1991, men jeg lurer på om det ikke er mer kvantitet enn kvalitet.

Ichi The Killer ble vel mest i skuddet fordi Tarantino hypet den så opp.

Men både den og Audition er vel blant hans mest "kommersielle" forsøk, til tross for at de egentlig ikke fortjener å bli kalt det.

 

Miike er vel heller en person som er og etter min mening burde bli hyllet for hans kreative galskap, nihilisme, absurde humor og usensurerte uttrykksmåte.

Visitor Q, Gozu og Happiness Of Katakuris er absolutt noen av de mest tabusprengende og originale verker lagd de siste årene. En sann kunstner slik jeg ser det, selv om han nok sikkert blir for drøy for mange. ;)

 

At han lager mye filmer kan du nok heller tolke som at han er arbeidsnarkoman enn lite kvalitetsbevisst, selv om han sikkert har noen filmer som kanskje ikke er like bra(bare gjetning).

 

S,

Lenke til kommentar
At han lager mye filmer kan du nok heller tolke som at han er arbeidsnarkoman enn lite kvalitetsbevisst, selv om han sikkert har noen filmer som kanskje ikke er like bra(bare gjetning).

 

Du har nok et poeng der. Litt freidig å mene ting om filmer jeg ikke har sett, men det er litt vrient å ikke være skeptsik når mannen i snitt lager 4 - 5 filmer i året. På den annen side kan det jo hende at mange av filmene er kortfilmer og lignende, så jeg får vel prøve å sjekke ut flere av filmene.

 

(...)

 

Tim Burton er også en regissør jeg setter stor pris på, selv om han har tapt seg meget den siste tiden (j.fr fadesen Planet of The Apes), men for eksempel Ed Wood er jo meget bra.

Lenke til kommentar
Når det gjelder Takeshi Miike, skjønner jeg ikke hvorfor han er så utrolig pop. Hverken Audition eller Ichi er så veldig bra, med mindre du er uvanlig interesert i tortur. Greit nok, jeg har bare sett et par filmer og mannen har, i følge imdb.com, laget så mange som 64 filmer siden 1991, men jeg lurer på om det ikke er mer kvantitet enn kvalitet.

Siden han har laget mange filmer, så kan man fort se nok filmer til å kalle han for en favorittregissør (så lenge man liker filmene eller Miikes påvirkning til filmene). Mens Sam Mendes f. eks har bare laget to filmer (jaja, men hvem har sett de andre to?), da blir det litt vanskelig å kalle han for en favorittregissør. Så på den måten har du rett når du sier kvantitet over kvalitet. Men du får ikke lov til å undervurdere Miikes kvalitet. Vi elsker hans arbeid fordi det er det beste som fins. Hvis du ikke liker Miike, greit nok... Jeg tilgir deg. Men du trenger ikke å anklage oss for noe annet.

 

At han lager mye filmer kan du nok heller tolke som at han er arbeidsnarkoman enn lite kvalitetsbevisst, selv om han sikkert har noen filmer som kanskje ikke er like bra(bare gjetning).

Man må være litt arbeidsnarkoman for å klare å lage så mange filmer på 15 år. Men han tjener ikke så fryktelig mye på hver film, og må derfor lage mange filmer. For å få lov til å bestemme mest mulig selv over filmen, så velger han med vilje lavbudsjetts filmer. Da har han ikke bekymrede produsenter over seg, som alltid maser om å gjøre noe kommersielt. Flmene blir som Miike vil ha dem, men han får lite betaling, og filmene får ikke så mye reklame.

Lenke til kommentar
Man må være litt arbeidsnarkoman for å klare å lage så mange filmer på 15 år. Men han tjener ikke så fryktelig mye på hver film, og må derfor lage mange filmer. For å få lov til å bestemme mest mulig selv over filmen, så velger han med vilje lavbudsjetts filmer. Da har han ikke bekymrede produsenter over seg, som alltid maser om å gjøre noe kommersielt. Flmene blir som Miike vil ha dem, men han får lite betaling, og filmene får ikke så mye reklame.

Jo, det er jo også et poeng.

En annen ting er at når du har så mye kreativ kontroll over en film som Miike har så er det et mindre maskineri de må gjennom(kresne produsenter kan holde igjen en film i årevis i skrekktilfeller) og styr å få de utgitt. Dermed kan han enkelt starte på en ny.

Vil tippe han ikke driver filmene alene heller. Sikkert et veldig dedikert crew og miljø rundt filmene.

Asiatere har dessuten et fint rykte på seg å være arbeidsnarkomane. De stakkarane har vel en arbeidsstid fra 5-6 om morgenen til langt på kvelden uansett.

 

S,

Lenke til kommentar
Peter Jackson: LOTR-filmene

Synes faktisk at LOTR er det dårligste Peter Jackson har laget. Dyktig gjennomført? ja! Filmer jeg vil se igjen? Nei!

Har ikke han bare laget kalkuner og b-filmer før LOTR da?

Ville egentlig rangert alt han har laget (unntatt The Frighteners) over Lord Of The Rings.

Tror ikke han har noen direkte kalkuner bak seg nei. Kan hende han har noen foran seg dog. Er skeptisk på King Kong nyinnspillingen skal jeg innrømme.

 

S,

Lenke til kommentar
Men du har vel glemt Quentin Tarantino her vel? Eller er du ikke fan? Han er ihvertfall en av mine favoritter!

Vel, Quentin har i mine øyne laget to meget gode filmer og et godt klipp. (Pulp Fiction, Reservoir Dogs og Rom 4 i Four Rooms) Kill Bill og Jackie Brown er egentlig to ganske så middelmådige filmer. :shrug:

 

Har ikke han bare laget kalkuner og b-filmer før LOTR da?

 

Jeg vet ikke med deg, men jeg spiser kalkun hver eneste nyttårsaften. Det er fantastisk!

 

-------

 

Forresten, er det noen som har sett noen av verkene til Ryuhei Kitamura? Jeg har kun sett Versus (original og Ultimate) og jeg må si at han viser enormt potensiale med den filmen. :)

Lenke til kommentar
Peter Jackson: LOTR-filmene

Synes faktisk at LOTR er det dårligste Peter Jackson har laget. Dyktig gjennomført? ja! Filmer jeg vil se igjen? Nei!

Agreed. Underholdningsverdien i f.eks Dead Alive aka Braindead er så mye høyere enn i LoTR-filmene.

 

 

Ellers må jeg si at Akira Kurosawa og Sergio Leone kan å regissere filmer ;)

Lenke til kommentar
Peter Jackson: LOTR-filmene

Synes faktisk at LOTR er det dårligste Peter Jackson har laget. Dyktig gjennomført? ja! Filmer jeg vil se igjen? Nei!

Agreed. Underholdningsverdien i f.eks Dead Alive aka Braindead er så mye høyere enn i LoTR-filmene.

 

 

Ellers må jeg si at Akira Kurosawa og Sergio Leone kan å regissere filmer ;)

Kunne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...