Gå til innhold

Bo-alene-trening- Ikke fornøyd

Anbefalte innlegg

I ettertid synes jeg at jeg har vært litt naiv fordi jeg har skrevet under på frivillig bo-trening på en institusjon som hovedsakelig har det formålet. Jeg vantrives der og synes det er for streng behandling og jeg har over lengre tid hatt lyst til å skrive meg ut.

Men, desverre så virker det slik at når jeg først har skrevet under på og skrives inn, så er det vanskelig og bli skrevet ut igjen. :(

Jeg har diagnosen Asperger syndrom, men jeg ser overhodet ikke på dette som en sykdom, men en måte å tenke på og jeg synes det er latterlig at jeg skal behandles annerledes fordi legefolk finner på slike "syndromer/sykdommer".

De som jobber der mener jeg er rotete, har dårlig kosthold og ikke er i stand til å bo alene i egen leilighet som er planlagt. (Jeg står på en slik vente- liste på å få egen bolig, men det tar nok noen år før det er en bolig klar til meg.)

Jeg er 18 og myndig. Er det en paragraf i loven jeg kan bruke til å skrive meg ut? Kontaktpersonen min gjør alt hun kan for at jeg skal bli værende på institusjonen, men jeg er ikke tvangsinnlagt og er over 18, så jeg skulle vel, sett fra lovens side, ha rett til å skrive meg ut? Men det er ikke så enkelt når både de som jobber der og mine foreldre mener jeg bør bo der. (Jeg bor hjemme til mine foreldre til vanlig (biologiske)).

Er det noen mulighet for at jeg kan skrive meg ut? Er det noen som har noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du er atten, og ikke tvangsinnlagt er jeg ganske sikker på at du skal ha rett til å flytte ut/slutte når du vil. Om det ikke står noe i kontrakten da. Men nå er ikke jeg en advokat eller noe juridisk geni :) .

Men husk og at mora og faren din høyst sannligvis tenker på hva de ser på som det beste for deg, så det bør også veie litt. Men, kan vi få vite litt mer om dette syndromet/sjukdom/tullet (avhengig av hvem som ser på det)?

Lenke til kommentar

Hvilken paragraf er du skrevet inn under?

Er bare § 3.1 som i det store og hele er på tvangsgrunnlag. Er 3-4 paragrafer til, derav ene sier at de har lov å holde deg igjen i noen uker for å få undersøkt deg ordentlig o.l.

Kan hende de opererer med andre paragrafer enn psykiatriske institusjoner/avdelinger ved innleggelse tho.

Du har forresten lovfestet rett til fullt innsyn i journalen din(med mindre det kan være til skade for deg selv og sånt mambo jambo), så der burde stå noe informasjon rundt innleggelsen.

(Alt dette er tatt fra hukommelsen, så må bare unnskylde om jeg har tatt feil)

Du kan forresten be om å få ta en titt i Pasientrettighetsloven. De burde ha den liggende en plass.

-

Står en del om Aspergers syndrom på wikipedia om noen lurer på hva det er:

http://en.wikipedia.org/wiki/Asperger's_syndrome

Endret av Neophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...