Gå til innhold

Hva gjør en MAC til en MAC ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple + Intel :cry:

Huff!

Skulle de først gått over til ny prosessor, måtte det være AMD.

De måtte seff kalle prosessoren noe mystisk (som vi ikke forbinder med windows).

Samt reklamere med at en kunne kjøre dual boot med win xp....

Hadde jo ikke behøvd å nevne at det var x86 pros...

Tror ikke dette med å gå over til Intel er en god ide!

Men det er nå min mening :innocent:

Lenke til kommentar
Det som gjør en Mac til en Mac er ikke prosessorarkitekturen, det er operativsystemet som ikke så veldig overraskende heter Mac OS X 10.4 Tiger. Man kan kjøre enkelte linux-distroer på PPC-prosessorer, men da ville man ikke sagt man bruker Mac.

Så når jeg kjører OS X på min x86-pc så har jeg tryllet den om til en "MAC"?

Edit: Kult, jeg har MAC-laptop. :)

Mac OS X på en x86 maskin... Hørtes mistenkelig ut... FreeBSD og Darwin, ja, men OS X??

You havent heard the big news? At Apple nå går over til Intel-prosessorer slår vel en gang for alle fast at det ikke er prosessorarkitekturen som gjør en Mac til en Mac, det er OSet.

Lenke til kommentar

MAC = Medium Access Control

Mac er en datamaskin med et søtt eplesymbol på (etter fabrikanten). En Mac er en PC fra Apple, mer presist kan det knapt sies. Har en bekjent som kjører Debian på sin iBook. Han har fortsatt en Mac.

Det som kjennetegner Mac gjennom tidene er at OS og maskinvare er tett bundet sammen. Mens Apple har laget OS spesifikt mot en spesiell Motorola-chip, deretter PowerPC og nå for x86, har PC-verdenen dreid seg om å skape et OS som kan benyttes til en hvilken som helst CPU med x86-arkitektur.

Mac vs. PC blir da (en relativ) effektivitet mot (en relativ) fleksibilitet.

Lenke til kommentar
Det som gjør en Mac til en Mac er ikke prosessorarkitekturen, det er operativsystemet som ikke så veldig overraskende heter Mac OS X 10.4 Tiger. Man kan kjøre enkelte linux-distroer på PPC-prosessorer, men da ville man ikke sagt man bruker Mac.

Så når jeg kjører OS X på min x86-pc så har jeg tryllet den om til en "MAC"?

Edit: Kult, jeg har MAC-laptop. :)

Mac OS X på en x86 maskin... Hørtes mistenkelig ut... FreeBSD og Darwin, ja, men OS X??

You havent heard the big news? At Apple nå går over til Intel-prosessorer slår vel en gang for alle fast at det ikke er prosessorarkitekturen som gjør en Mac til en Mac, det er OSet.

Jeg har vel hørt om dette før det ble avklart av Steve Jobs på hans Keynote tale på WWDC... Poenget er det at disse Mac´ene ikke kommer i salg før om ett eller to år...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...