Gå til innhold

Hva gjør en MAC til en MAC ?

Anbefalte innlegg

Men hvilken forklaring har du på at maskinen min har fått en bluescreen på hele sin levetid (som egentlig ikke teller), når den kjører Windows? Da må det jo ha noe med hardware å gjøre?

Jeg har ikke fått blue screen på ett år eller noe. Når man får det, er det ofte hardware konflikter og den er etterfulgt av en restart etter noen sekunder at blue screen oppstår. Selv om man på XP ikke skulle få blue screen, merkelige greier. At du fikk restart av høy CPU temp er ikke uvanlig akkurat ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når man får det, er det ofte hardware konflikter og den er etterfulgt av en restart etter noen sekunder at blue screen oppstår. Selv om man på XP ikke skulle få blue screen, merkelige greier. At du fikk restart av høy CPU temp er ikke uvanlig akkurat ;)

Jepp. Stemmer det ja. Men den henger seg nesten ikke heller. Kanskje hver 3 måned. Da skyldes det somregel at jeg "eksperimenterer" litt, så det er ikke så rart. Jeg mente ikke at det var rart at jeg fikk restart av høy CPU temp. Den har faktisk en liten historie den hendelsen der: Jeg tok ut alle PSU-kabler, og gjemte samtlige kabler i PC'en for å rydde opp i kabelrot. Viften hadde molex-kontakt, og jeg gjemte den så godt at jeg tydeligvis hoppet over den når jeg skulle plugge i kontaktene igjen. Faktisk så pleide CPU-vifta å bli overdøvet av GPU-vifta, så jeg hørte ikke at den ikke var i drift... :p Plutselig stoppet alt. PC'en kuttet antakeligvis bare 12 og 5-volten, for de fleste lysene på hovedkortet lyste fremdeles, men alt var helt stille... Da ble jeg litt bekymret. Etter å ha plugget i viften og startet maskinen på nytt gikk jeg inn i bios. Da var CPU på 80 grader, :roll: så den var nok en del høyere når den restartet. Men akkurat den restarten der tror jeg ikke enten Mac-OSx eller Linux hadde forhindret... ;)

Lenke til kommentar
PS: En Mac blir ikke til en Mac bare pga programvaren. Og jeg ville forakte å kalle ting for Mac-PC og Windows-PC. For da ville det dukket opp en mengde med andre navn også, Linux-PC .. eller kanskje ikke det er detaljert nok (man never jo faktisk windows i det forige eksemplet), so Red Hat-PC, Mandrake-PC etc? Blir for dumt.

Kun 2 min gode venn:

Macintosh Personal Computer

IBM Compatible Personal Computer

Det at Mac byttet til PPC blurer jo bildet litt, men det var sånn det startet hvertfall.. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne diskusjonen vil aldri bli avgjort.

Har selv sittet på MAC siden 1985 (blant de første typografer som tok i bruk MAC i grafisk arbeid).

Når det gjelder stabilitet, så er det like mye ustabilitet i begge systemer.

Det er ikke få ganger en måtte bruke "svenskeknappen" på MAC under OS9. Det er blitt mye bedre nå med OSX 10.3.9 og 10.4 (tiger). Fryser et program, så tvangsavslutter en det, og starter opp igjen.

At MAC har vært foretrukket i Grafisk, har sikkert sine "røtter" i brukergrensesnittet helt fra begynnelsen. Lagde du en fil, så fant du den igjen - installerte du et program, så visste du hvor alle filene ble av.

Når USB og Firewire kom, så var det bare "Plug and Play" på MACen, mens vi opplevde tilstadighet at på PCen ( Windows98 og NT i nettverk) så ble det heller "Plug and Pray". Drivere hit og drivere dit. Og hvor la alle filene seg?

Pris har vært et ankepunkt mot MAC; alltid mye dyrere enn PC, uten at en legger en del andre faktorer til grunn.

Vi har gjort en del tester på ytelse i Photoshop CS med krevende bildebehandling.

MAC G5, OSX10.4/tiger) 2GHz og 2GB RAM mot en PC Windows XP (tror det er en 3,5 GHz prossesor og 4GB RAM.

Bildet som skulle behandles var på 290 MB og i 24 lag. 6 forskjellige plug-in (samlet i en action) skulle utføre en del manipuleringer, som er svært krevende.

Bildet på MACen og PCen ble startet likt (Photoshop var alt aktivt). Etter 6 minutter var MACen ferdig, mens PCen ikke hadde fått lastet opp bilde ennå.

I et CADCAM program var det motsatt, men hvorvidt det var fordi MAC måtte kjøre i CItrix PC-mod pga CAD-programmet, er uvist.

Men når sagt er sagt; Til grafisk, Lyd og Bilde vil jeg velge MAC.

Men til alle typer administrative oppgaver vil jeg i dag velge PC Windows XP.

Noen liker dattera og andre liker mora - jeg liker begge

Lenke til kommentar

Q-tec:

Hva er problemet ditt? Når ble Mac en spillmaskin?

Har du noen gang åpnet programmer som InDesign, Illustrator, photoshop og finalcut Hd?

Tenk deg om før du snakker, din tosk

Mac fungerer veldig bra til grafisk arbeid samt lyd og andre medier. Det fine er at du har veldig god kontroll på programmer og filer. Det finnes selvsagt minuser med Mac, men slik er det også med pc :p

Endret av tredex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Sånne folk som deg, Q-tec mannen, de kan bare stikke fra denne kategorien. Du har ikke det minste peiling jo. Gå å sett deg og spill cs og chat på msn du. Btw, det er selvsagt at cs hakker når du kjører det i Virtual PC.

Er ekstremt fornøyd med min PowerBook G4 12", har aldri noe kræsj eller trøbbel med den.

Lenke til kommentar
en ting som hadde vært DIGG på mac hadde vært om de hadde puttet en ekstra tast på musen! GO HØYRETAST! (kjekt)

Du vet du kan koble til en hvilken som helst multitast-mus og få full funksjonalitet?

Det stusset jeg også litt på. Lurer på om han mener de orginale Mac musene? :hmm:

Lenke til kommentar
en ting som hadde vært DIGG på mac hadde vært om de hadde puttet en ekstra tast på musen! GO HØYRETAST! (kjekt)

Du vet du kan koble til en hvilken som helst multitast-mus og få full funksjonalitet?

Det er jo "veldig praktisk" å måtte drasse med seg en mus til laptopen hele tiden da, og f.eks. på tog er det jo umulig å få brukt en vanlig mus. Skal man bruke den på låret da, mens Mac'en står på gulvet i toget?

Lenke til kommentar

Det er jo "veldig praktisk" å måtte drasse med seg en mus til laptopen hele tiden da, og f.eks. på tog er det jo umulig å få brukt en vanlig mus. Skal man bruke den på låret da, mens Mac'en står på gulvet i toget?

Legg musematta oppå pc'en. Det gjør jeg, men jeg har 17" :blush::D

Lenke til kommentar

Legg musematta oppå pc'en. Det gjør jeg, men jeg har 17" :blush::D

Rart at noen ennå ikke har hørt at Ctrl + "venstre"Tast = "høyretast.

Jeg begynte med Mac for 2 dager siden når PowerBooken (12" SuperDrive) kom i hus, og fant det ut ganske kjapt.

Digg å legge musematta på lappisen da, Fredrik Larsen :thumbup:

Klarer meg fint med TrackPaden jeg!

Lenke til kommentar
Det som gjør en Mac til en Mac er ikke prosessorarkitekturen, det er operativsystemet som ikke så veldig overraskende heter Mac OS X 10.4 Tiger. Man kan kjøre enkelte linux-distroer på PPC-prosessorer, men da ville man ikke sagt man bruker Mac.

Så når jeg kjører OS X på min x86-pc så har jeg tryllet den om til en "MAC"?

Edit: Kult, jeg har MAC-laptop. :)

Mac OS X på en x86 maskin... Hørtes mistenkelig ut... FreeBSD og Darwin, ja, men OS X??

Lenke til kommentar

Macintosh maskiner kan også fint kjøre spill. Doom 3 f.eks Det er da selvfølgelig nødvendig at du har Mac versjonen av spillet.... Men skal man spille spill på en Mac så blir det dyrt. Mange grafikktunge spill krever at Macen er svært "up to date". Doom 3 trenger f.eks. 1,5 GHz G4 eller G5 prosessor. Man kommer seg neppe under 13.000 kr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...