Gå til innhold

LUCOMS~.exe dukker opp og forsvinne -Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Microsoft antispyware kom opp med en melding om at Takmanager.exe requires approval. Hva gjør jeg? Er dette noe skummelt som kan fucke opp hele datamaskinen eller er det harmløst? Jeg trykte på block først, men da kom det opp en melding om at enkelte programmer kunne bli ustabile eller noe i den duren så jeg turte ikke blocke den.

Edit:

Name: Takmanager.exe

Path: C:\windows\system32\takmanager.exe

Advise: While this is not a known spyware threat, you might want to analyze this program before either allowing or blocking it.

Men jeg finner ikke den filen i system32 mappen(jeg ser skjulte filer). Noen som kjenner igjen den filen?

Edit:

Istedenfor å lage en ny tråd så redigerer jeg denne. Spørsmålet mitt denne gangen står helt nederst med vedlagt bilde.

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den house call greia måtte man tydeligvis ha netscape for å kjøre. Kjørte Hijack programmet og fikk dette:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\System32\Ati2evxx.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\ccSetMgr.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\Programfiler\Adobe\Photoshop Elements 3.0\PhotoshopElementsFileAgent.exe

C:\PROGRA~1\MSDE\binn\sqlservr.exe

C:\Programfiler\Norton AntiVirus\navapsvc.exe

C:\Programfiler\Adobe\Photoshop Elements 3.0\PhotoshopElementsDeviceConnect.exe

C:\Programfiler\Norton AntiVirus\SAVScan.exe

C:\WINDOWS\system32\slserv.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\ATI-CPanel\atiptaxx.exe

C:\Programfiler\Eicon\Diva\DiTask.exe

C:\Programfiler\Eicon\Diva\Divamon.exe

C:\Programfiler\Eicon\Diva\watch.exe

C:\Programfiler\Eicon\Diva\cgserver.exe

C:\Programfiler\QuickTime\qttask.exe

C:\Programfiler\Fellesfiler\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe

C:\Programfiler\Eicon\Diva\diinfo.exe

C:\Programfiler\ScanSoft\OmniPageSE\opware32.exe

C:\Programfiler\Java\j2re1.4.2_06\bin\jusched.exe

C:\Programfiler\ScanSoft\OmniPageSE2.0\OpwareSE2.exe

C:\Programfiler\Microsoft AntiSpyware\gcasServ.exe

C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\ccApp.exe

C:\Programfiler\Winamp\winampa.exe

C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe

C:\Programfiler\Nikon\PictureProject\NkbMonitor.exe

C:\Programfiler\Microsoft AntiSpyware\gcasDtServ.exe

C:\Programfiler\Mozilla Firefox\firefox.exe

C:\Programfiler\MSN Messenger\msnmsgr.exe

C:\Programfiler\Winamp\winamp.exe

C:\WINDOWS\System32\takmanager.exe

C:\Programfiler\Microsoft AntiSpyware\gcasServAlert.exe

C:\Documents and Settings\Steinar Engstad\Lokale innstillinger\Temp\Midlertidig mappe 1 for hijackthis.zip\HijackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer,SearchURL = http://letgohome.com/sp.htm?id=293

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://letgohome.com/sp.htm?id=293

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://letgohome.com/hp.htm?id=293

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.c2i.net/

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://letgohome.com/sp.htm?id=293

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://letgohome.com/hp.htm?id=293

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://letgohome.com/hp.htm?id=293

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = http://letgohome.com/sp.htm?id=293

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = http://letgohome.com/sp.htm?id=293

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koblinger

O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll

O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\system32\msdxm.ocx

O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programfiler\Norton AntiVirus\NavShExt.dll

O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\ATI-CPanel\atiptaxx.exe

O4 - HKLM\..\Run: [DiTask.exe] "C:\Programfiler\Eicon\Diva\DiTask.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [Divamon.exe] "C:\Programfiler\Eicon\Diva\Divamon.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [Eicon TechnologyLAN_DAEMON] "C:\Programfiler\Eicon\Diva\watch.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [CGServer] "C:\Programfiler\Eicon\Diva\cgserver.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Programfiler\QuickTime\qttask.exe" -atboottime

O4 - HKLM\..\Run: [Microsoft Works Update Detection] C:\Programfiler\Fellesfiler\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe

O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe

O4 - HKLM\..\Run: [Omnipage] C:\Programfiler\ScanSoft\OmniPageSE\opware32.exe

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] C:\Programfiler\Java\j2re1.4.2_06\bin\jusched.exe

O4 - HKLM\..\Run: [OpwareSE2] "C:\Programfiler\ScanSoft\OmniPageSE2.0\OpwareSE2.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [Compaq Print Fax] cpqa1000.exe

O4 - HKLM\..\Run: [gcasServ] "C:\Programfiler\Microsoft AntiSpyware\gcasServ.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\ccApp.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [symantec NetDriver Monitor] C:\PROGRA~1\SYMNET~1\SNDMon.exe /Consumer

O4 - HKLM\..\Run: [sSC_UserPrompt] C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\Security Center\UsrPrmpt.exe

O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] C:\Programfiler\Winamp\winampa.exe

O4 - HKLM\..\Run: [Micromedia Flash Update] takmanager.exe

O4 - HKLM\..\RunServices: [Compaq Print Fax] cpqa1000.exe

O4 - HKLM\..\RunServices: [Micromedia Flash Update] takmanager.exe

O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe

O4 - HKCU\..\Run: [Compaq Service Drivers] WINS.exe

O4 - HKCU\..\RunServices: [Compaq Print Fax] cpqa1000.exe

O4 - HKCU\..\RunServices: [Compaq Service Drivers] WINS.exe

O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = C:\Programfiler\Fellesfiler\Adobe\Calibration\Adobe Gamma Loader.exe

O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programfiler\Microsoft Office\Office\OSA9.EXE

O4 - Global Startup: NkbMonitor.exe.lnk = C:\Programfiler\Nikon\PictureProject\NkbMonitor.exe

O4 - Global Startup: Service Manager.lnk = C:\Programfiler\MSDE\Binn\sqlmangr.exe

O8 - Extra context menu item: Open Picture in &Microsoft PhotoDraw - res://C:\PROGRA~1\MICROS~4\Office\1033\phdintl.dll/phdContext.htm

O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\WINDOWS\System32\msjava.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\WINDOWS\System32\msjava.dll

O9 - Extra button: Microsoft AntiSpyware helper - {108DFDCA-C908-4056-A3F7-D3D7F973B7AE} - (no file) (HKCU)

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Microsoft AntiSpyware helper - {108DFDCA-C908-4056-A3F7-D3D7F973B7AE} - (no file) (HKCU)

O9 - Extra button: Microsoft AntiSpyware helper - {450E09BB-6003-4922-ABC3-BF0770BE1E42} - (no file) (HKCU)

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Microsoft AntiSpyware helper - {450E09BB-6003-4922-ABC3-BF0770BE1E42} - (no file) (HKCU)

O9 - Extra button: Microsoft AntiSpyware helper - {A919B054-0F9F-4C09-A4EF-AFFDE65D0CA5} - (no file) (HKCU)

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Microsoft AntiSpyware helper - {A919B054-0F9F-4C09-A4EF-AFFDE65D0CA5} - (no file) (HKCU)

O9 - Extra button: Microsoft AntiSpyware helper - {ADF96673-4497-4B9F-8D52-90271C84F3FD} - (no file) (HKCU)

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Microsoft AntiSpyware helper - {ADF96673-4497-4B9F-8D52-90271C84F3FD} - (no file) (HKCU)

O14 - IERESET.INF: START_PAGE_URL=http://www.c2i.net/

O16 - DPF: {1F2F4C9E-6F09-47BC-970D-3C54734667FE} (LSSupCtl Class) - http://www.symantec.com/techsupp/asa/LSSupCtl.cab

O16 - DPF: {2BC66F54-93A8-11D3-BEB6-00105AA9B6AE} (Symantec AntiVirus scanner) - http://security.symantec.com/sscv6/SharedC...bin/AvSniff.cab

O16 - DPF: {644E432F-49D3-41A1-8DD5-E099162EEEC5} (Symantec RuFSI Utility Class) - http://security.symantec.com/sscv6/SharedC...n/bin/cabsa.cab

O16 - DPF: {CE28D5D2-60CF-4C7D-9FE8-0F47A3308078} (ActiveDataInfo Class) - http://www.symantec.com/techsupp/asa/SymAData.cab

O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{10A4A4B0-92E0-4270-AB12-034423754A32}: NameServer = 193.216.1.10 193.216.69.10

O20 - AppInit_DLLs: 2dbppr9ik11ikc.dll

O23 - Service: Adobe Active File Monitor (AdobeActiveFileMonitor) - Unknown owner - C:\Programfiler\Adobe\Photoshop Elements 3.0\PhotoshopElementsFileAgent.exe

O23 - Service: Ati HotKey Poller - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\Ati2evxx.exe

O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\ati2sgag.exe

O23 - Service: Symantec Event Manager (ccEvtMgr) - Symantec Corporation - C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe

O23 - Service: Symantec Password Validation (ccPwdSvc) - Symantec Corporation - C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\ccPwdSvc.exe

O23 - Service: Symantec Settings Manager (ccSetMgr) - Symantec Corporation - C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\ccSetMgr.exe

O23 - Service: Norton AntiVirus Auto-Protect-tjeneste (navapsvc) - Symantec Corporation - C:\Programfiler\Norton AntiVirus\navapsvc.exe

O23 - Service: Photoshop Elements Device Connect (PhotoshopElementsDeviceConnect) - Unknown owner - C:\Programfiler\Adobe\Photoshop Elements 3.0\PhotoshopElementsDeviceConnect.exe

O23 - Service: SAVScan - Symantec Corporation - C:\Programfiler\Norton AntiVirus\SAVScan.exe

O23 - Service: ScriptBlocking Service (SBService) - Symantec Corporation - C:\PROGRA~1\FELLES~1\SYMANT~1\SCRIPT~1\SBServ.exe

O23 - Service: SmartLinkService (SLService) - - C:\WINDOWS\SYSTEM32\slserv.exe

O23 - Service: Symantec Network Drivers Service (SNDSrvc) - Symantec Corporation - C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\SNDSrvc.exe

O23 - Service: SymWMI Service (SymWSC) - Symantec Corporation - C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe

Lenke til kommentar

Dette ser da underlig ut - Micromedia Flash??

4 - HKLM\..\Run: [Micromedia Flash Update] takmanager.exe

Denne kan du slette. Ukjent.

Lenke til kommentar
Dette ser da underlig ut - Micromedia Flash??

4 - HKLM\..\Run: [Micromedia Flash Update] takmanager.exe

Denne kan du slette. Ukjent.

Da slettet jeg den filen. Hva skal jeg gjøre med Micromedia Flash greiene?

Edit:

Er hele den listen programmer som starter opp når jeg skrur på pc'n?

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

Ikke gjør noe med Micromedia Flash foreløpig. Det kan jo dreie seg om en trykkfeil fra Macromedias side.

HijackThis-listen er det som starter med maskinen din ja. Inkluderer oppstartsfiler og prosesser og innstillinger som blir satt, f eks default-home-siden din i nettleseren.

Det er normalt at den er lang. Men den kan alltid kortes ned, fordi mye av oppstartsprosessene er små programmer tilhørende f eks scanner, media-avspillere etc som tjener til å sjekke for updates, ligge og vente på at du skal bruke programmet etc.

Listen ser grei ut den...bortsett fra det med Micromedia. Har du installert noe spill eller lignende i det siste?

Lenke til kommentar

Har ikke installert noen nye spill på 3-4 måneder. Jeg installerte MS Photodraw 2000 i går. Skal jeg bare trykke på block i MS Antispyware? Antar at hvis programmet er harmløst så kan man fjerne blokkeringen senere?

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Har ikke installert noen nye spill på 3-4 måneder. Jeg installerte MS Photodraw 2000 i går. Skal jeg bare trykke på block i MS Antispyware? Antar at hvis programmet er harmløst så kan man fjerne blokkeringen senere?

Det høres ut som den rette løsning. MS AntiSpyware kontrollerer jo oppstartsprosesser, og hvis du har satt den til å passe på disse, vil den alltid si fra når noe legges til i oppstart. Men jeg kan aldri tenke meg at takmanager.exe er noe du trenger å ha startet med maskinen. Det ser dog heller ikke ut som om det er spyware/virus.

Blokk og arbeid videre.

Lenke til kommentar

La merke til at pc'n begynte å jobbe litt mer enn normalt. Jeg trykte control+alt+delete for å se hva som tok så mye maskinkraft. Da oppdaget jeg en prosess som forsvant.

Hva er dette for noe? Var såvidt at jeg klarte å ta print screen før den forsvant.

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

helt riktig som Njål sier LUCOMS~.exe har med Norton sin LiveUpdate å gjøre. du kan prøve å starte Live Update manuelt når denne filen er aktiv så får du se at dette er riktig. denne filen dukker spesielt opp hvis det er lenge siden man har oppdatert Norton.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har i det siste oppdaget en fil med navnet lucoms~1.exe på taskmanager... Den dukker opp i jevne mellomrom i netlimiter også, og der står den og laster ned med max hastighet ganske ofte... Det merkelig er at jeg ikke har noen norton produkter innstallert nå. Hadde riktignok antivirus fra norton tidleigere, men det er fjerna for mange måneder siden... Er dette noe jeg bør gjøre noe med? Kan det være noe virus eller lignende?

Lenke til kommentar

Sikker på at du har fått fjernet alt av Norton, også Live Update? Så vidt jeg vet er det ofte det blir igjen 'rester' av Norton-installasjoner hvis man ikke følger guiden de har ett eller annet sted på nettsida si.

Når det gjelder Lucoms~1.exe, hentet herfra:

LiveUpdate Engine COM Module. LUCOMSERVER is entirely to do with Norton’s LiveUpdate, whether you have Norton AntiVirus, Norton PCAnywhere, Norton Personal Firewall, or Norton Internet Security. It only appears in your Task List if you happen to bring up the Task List at the very moment that Norton’s LiveUpdate is checking whether there are software or virus definitions updates, or if LiveUpdate is in the process of downloading updates (LUCOMS~1 is the 8.3 DOS name for the program and only shows as such if somehow your system has lost its ability to display long program names).

Recommendation :

Do nothing. As soon as LiveUpdate finishes LUCOMSERVER will disappear from your Task List. If LiveUpdate is not allowed to finish (your connection to the Internet is closed), or is waiting for end-user input, LUCOMSERVER will remain in the Task List.

Lenke til kommentar
Har i det siste oppdaget en fil med navnet lucoms~1.exe på taskmanager... Den dukker opp i jevne mellomrom i netlimiter også, og der står den og laster ned med max hastighet ganske ofte... Det merkelig er at jeg ikke har noen norton produkter innstallert nå. Hadde riktignok antivirus fra norton tidleigere, men det er fjerna for mange måneder siden... Er dette noe jeg bør gjøre noe med? Kan det være noe virus eller lignende?

Husk at Norton og Symantec er det samme.

Har du ingen av dem, slett lucomen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...