JeffK Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Jeg har analog linje og skal bestille ADSL fra Tele2, og må svare på om jeg har flere enn ett telefonuttak i huset. Har man det, må man bruke montør fra tele2. Jeg har ikke lyst til å bruke tusen kroner på det. Kan jeg bare la være å bruke mer enn en av uttakene? Følger det med splitter i tele2 pakka? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Kan jeg bare la være å bruke mer enn en av uttakene? Følger det med splitter i tele2 pakka? Ja, og ja. Du kan sette en splitter forran hver telefon hvis du har bruk for og bruke flere uttak og ikke ønsker og koble om telefonnettet i huset. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Splitter må man ha så lenge en har tlf. og ADSL på samme linje inn til huset, splitteren deler signalet mellom tlf. og ADSL (tlf. på de lave frekvensene og ADSL over). Splitteren står ved første tlf., etter splitteren må alle tlf. gå på "tlf.-kursen", har selv splitteren i en annen etage enn ADSL-"modemet" - 2 ledere fra splitter til "boksen". Er en litt kyndig/nevenyttig kan man legge om tlf. systemet sitt slik at en kan legge opp mer enn ett tlf. punkt etter splitteren, som Tele2 mener er "grensa" før montør kommer på "besøk". Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 har ikke tenkt å bruke mer enn en telefon. Jeg var bare redd for at ting ikke skulle virke om det fantes flere(ubrukte) uttak i huset(før splitteren). Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 alt følger med men hvis det ikke er koblet slik at telefonene kommer etter splitterne vegg->splitter->telefoner så vil du oppleve at linja faller ut når de andre løfter av røret. Det montøren gjør er å klippe over ledningen der telefonkabelen kommer inn og montere splitteren der. Det sparer deg egentlig for mye bry Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 har ikke tenkt å bruke mer enn en telefon. Jeg var bare redd for at ting ikke skulle virke om det fantes flere(ubrukte) uttak i huset(før splitteren). Så lenge du ikke bruker mer enn et utak går det bra. De ubrukte kontaktene som ligger før splitteren skal ikke ha noen innvirkning på linja. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 Kan en telefon stå i et av uttakene uten splitter, så lenge ikke røret tas av? Det hadde vært greit så jeg kan høre om det ringer når jeg er lengre borte. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 -tror det går bra, så lenge du ikke løfter av røret. Uansett, det er bare å prøve, ikkenoe går i stykker. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Og om det skulle vise seg at man ønsker flere telefonapparater i huset så koster vel ikke splittere så mange kronene ~200 tror jeg . Så fremt man har en splitter pr telefon så vil dette fungere på samme metode som man har splitteren først som selvfølgelig er den beste metoden . Lenke til kommentar
Funkcikle Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Det går berre lekkert å sette en tlf på uttakene etter adsl/splittern, det påvirker ikke linja, men du får mye skur viss du prøver å snakke i den telefonen.(Har selv prøvd.) Men hvorfor ikke bare kjøpe deg en trådløs tlf, koster ikke mange hundrelappene for en billig modell, så klarer en seg godt med bare en tlf i huset, fikset hverfall biffen her hos meg. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Har koble opp hos flere som har telefon både før og etter uttaket for ADSL, samt både isdn og analog. Og det har fungert fint uten å gjøre slik det står i manualen at alle telefoner skal kobles etter spiltteren. Sist gang var hos en kollega på jobb som hadde ISDN motert av montør. Som vanlig hadde montøren lagt linje inn inn i boksen slik at den ikke kunne kobles fra-typisk montør jobb altså. Ved boksen stod det en telefon. Videre var det en telefon til i huset - begge tilkoblet ISDN boksen. Vi koblet oss til Linje utgangen på boksen, moterte spiltter og lot telefonopplegget stå slik det var motert. ADSL kom på lufta uten problemer og vi noterte ikke noen problemer med telefonene selv om de ikke ble koblet etter splitteren. Har liknende erfaringer med analoge opplegg. Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Kan jo ta min erfaring når jeg installerte ADSL i huset. Det er 5 analoge telefonkontakter her, på samme linje/nummer. For at ADSL og den analoge telefonlinjen skulle fungere, var splitteren NØDT til å stå foran alle telefonuttak i huset, og dele opp utgang til ADSL og analog telefon der. Altså splitteren måtte stå aller først på linjen inn til huset. Om en satte splitteren noe annet sted enn først, ville hverken ADSL eller den analoge telefonlinjen fungere. Altså måtte splitteren være det første telefonlinjen møter når linjen "ankommer" huset. Slik var det her ihvertfall. Trond Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) Det er veldig mye som KAN gå i forhold til ADSL, splittere, og kabling av disse. Dette avhenger av linjekvalitet, lengde til sentral, styrke på ADSL-signalet inn i boligen osv. Poenget er at støyen som telefonlinjen skaper på linja må være mindre enn det som skal til for at ADSL-modemet skal klare å beholde sync til sentralen. Så lenge dette er oppfylt, så fungerer som sagt mange kreative oppkoblingsmetoder. Den eneste som er garantert fra ISP-enes side, er splitter først på systemet ditt. Spess i situasjoner der man ligger i grenseland for ADSL, er trolig dette eneste måte å få sync på. Det er jo ingenting som hindrer en vanlig privatperson fra å montere splitter selv før telefonspredenettet i huset. Det eneste du trenger er noen RJ-45 plugger og en TP-tang. telefonkabelen skal inn på punkt 4 og 5 på kontakten. Edit: Skriveleif Endret 15. mai 2005 av Elgvenn2 Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Det er jo ingenting som hindrer en vanlig privatperson fra å montere splitter selv før telefonspredenettet i huset. Det eneste du trenger er noen TJ-45 plugger og en TP-tang. telefonkableen skal inn på punkt 4 og 5 på kontakten. Nettopp, og det var det jeg gjorde. Egentelig latterlig enkelt. Tror leverandørene gjør det mye mer komplisert enn det virker som, for at de skal kunne tjene penger på den fysiske installeringen. Trond Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 _crs_ Dette er ikke alltid så latterlig enkelt som du sier her. En ting er når alle punktene ligger i serie... en annen ting er når di ligger i stjerne-serie-stjerne... som det er mye av. Det er heller ikke alltid like vanskelig å vite hva som er 1. punkt i et hus eller en leilighet. Enkelte steder er det et gammelt opplegg som er bygd på og endret mange ganger opp gjennom tidene. Når det kommer til kobling inni ISDN-boksen så anser Telenor denne for sin eiendom... slik som de også regner 1. kontakt. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Dette er ikke alltid så latterlig enkelt som du sier her. En ting er når alle punktene ligger i serie... en annen ting er når di ligger i stjerne-serie-stjerne... som det er mye av. Så hva er problemet med stjerne-serie-stjerne kobling egentlig??? Forresten vil en relativt oppegående person med litt forståelse for kabling klare å søke seg frem til inntakskontakten ved litt prøving/feiling og litt tankevirksomhet! Det med gamle telefonopplegg har du helt rett i, her ser det ut som lappeteppe de.luxe, men intet er umulig å finne ut av! Men konklusjonen er som altid, har du ikke snøring på hva du driver med, få en proff til å se på det. Spessielt hvis det er viktig for deg å få det til å virke med en gang, uten "prøving og feiling" biten! Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Her er en plan: Telefonkabelen kuttes like der den kommer inn i huset og kobles i splitteren. Telefondelen som kommer ut av splitteren, kobles videre til det gamle telefonnettet i huset(ut til de gamle telefonene). Internetdelen kobles til modemet. Kommer dette til å virke? Hvis så: Denne koblingen kommer til å være på en plass i huset som ikke er så gunstig for plassering av PC, og jeg har ikke lyst til å trekke nettverkskabel. Hva må jeg ha for å løse dette trådløst? Må det stå en PC som server ved modemet som deler nettverket? Jeg har et par bærbare PCer med trådløst nettverkskort. Endret 16. mai 2005 av JeffK Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Her er en plan: Telefonkabelen kuttes like der den kommer inn i huset og kobles i splitteren. Telefondelen som kommer ut av splitteren, kobles videre til det gamle telefonnettet i huset(ut til de gamle telefonene). Internetdelen kobles til modemet. Kommer dette til å virke? Hvis så: Denne koblingen kommer til å være på en plass i huset som ikke er så gunstig for plassering av PC, og jeg har ikke lyst til å trekke nettverkskabel. Hva må jeg ha for å løse dette trådløst? Må det stå en PC som server ved modemet som deler nettverket? Jeg har et par bærbare PCer med trådløst nettverkskort. Planen er 100% etter boken og slik det skal gjøres. Alt du trenger for å ha det trådløst, er trådløs kombinert router / ADSL-modem. Antar de fleste nettleverandører tilbyr dette? Jeg har Netopia 3357W fra Nextgentel. Trond Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 Jeg fikk ikke noe valg om modemtype da jeg bestillte fra tele2, og går ut ifra at det ikke er trådløst. Hva er forskjellen på router og aksesspunkt? Er det eneste man trenger å gjøre å koble router inn i modemet? Er router det eneste som kan brukes? Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Jeg fikk ikke noe valg om modemtype da jeg bestillte fra tele2, og går ut ifra at det ikke er trådløst. Hva er forskjellen på router og aksesspunkt? Er det eneste man trenger å gjøre å koble router inn i modemet? Er router det eneste som kan brukes? Aksesspunkt er så vidt jeg vet bare betegnelse på et tilknytningspunkt i et nettverk? Det kan kanskje noen andre svare på. Skal du fordele nettet til flere maskiner må du ha en router. Du kan også ha ADSL-modemet tilkoblet til en (trådløs) router som fordeler nettet videre til flere maskiner. Men jeg har syntest det har vært praktiskt med alt i samme boks. Trond Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå