Gå til innhold

Støy ved pumpe (vannkjøling) / 230V

Anbefalte innlegg

Har dette oppsettet til vannkjøling i pcen min:

Swiftech vannblokk

Swiftech (Hayden 676) radiator

Eheim 1048 vannpumpe

Parflex fitting 3/8" - 1/4" NPT

Parflex slange 3/8"

Vanntank for Eheim 1048

Redline Oil Water Wetter

PAPST 4412FGM

Noise Control spenningsregulator

Batterivann

Men syns pumpa bråker litt. Virker som den får bittelitt luft. Har hatt på batterivann og Oil Water Wetter, virker som dette gjør at vannet skummer litt, og lager bittesmå bobler i vannet. Bedres dette etter ei stund.

Hvordan har folk gjort det med 230V? Akkurat nå er dem glemt mellom døra på kabinettet, og går i stikkontakten.

Slår folk av vannkjølinga når man slår av pcen ?

- maarf, som er helt ny ved vannkjøling, og takker høyere makter for at kortene overlevd en liten dusj ved montasje :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skummet og luften vil forsvinne med tid og stunder, se om det hjelper å snu forsiktig på pumpen. Det sitter gjerne litt luft i pumpehuset.

Akvariepumper er konstruert for å gå kontinuerlig, tror de tar mer skade av å bli startet og stoppet hele tiden.

Du får kjøpt gummigjennomføring på Clas Ohlson (side 212 artnr 32-1036)

Lenke til kommentar

Støy kan være så mangt.

Om det er "mekanisk" støy du er plaget av, dvs fra rotoren i pumpa, så kan dette avhjelpes ved å montere pumpe / tank på et støydempende materiale. En litt fast skumgummi mellom pumpe og chassi kan gjøre underverker!

Luft i systemet kan også lage påtagelig støy, men som regel gir dette seg etter en stund.

Har imidlertid lest tidligere at noen har hatt tilsvarende problemer med samme type tank som du bruker.

En måte å løse dette på, kan være å sørge for at returnippelen ligger under vannivået i tanken, for å unngå "skumming" i tanken.

Du kan også prøve å redusere flowen i systemet ved å knipe litt på slangen som kommer fra trykksiden på pumpa, dette kan ofte eliminere skumming / luft i vannet.

Lenke til kommentar

Virker som systemet endelig er blitt skikkelig tett, og LYDLØST! =) Nå begynner jeg å tro at pengene var vel anvendt, men vært ett helvetes prosjekt, med å borre og styre i kabinettet. Dog gjenstår det å få viftene permanent, akkurat nå henger bare ei utpå radiatoren, og blåser luft igjennom den.

Men jeg lurer på hvordan folk har gjort det med 230V.

Funker greit nok slik jeg har det nå, med kabelen ut gjennom døra.

Neste prosjekt blir å få de 3xWD diskene litt stillere. Noen anbefalinger?

- maarf

Lenke til kommentar

En mer elegant løsning på 230v-tilførsel, er å bruke et 12v rele i kombinasjon med 230v fra PSU.

Releet styres av 12v fra PSU, og pumpa starter / stopper da samtidig med maskinen. Ikke så voldsomt vanskelig å få til!

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-07-14 01:02 ]

Lenke til kommentar

Hmm, slo av kjølinga i natt. Og nå bråker den igjen. Skal det være nødvendig og etterfylle vann i starten? Og temperaturen er noe høyere enn den har brukt å være. Den ligger nå på 45/46/47 grader. Først gangen jeg testa var den på 40 grader, men da med to vifter. Nå har jeg bare ei vifte som drar luft ut av kabinettet, og gjennom radiatoren. Noen tips for å få tempen ned? Den skal da være god for 40 grader. Kjører nå med alle casefans på (1x80mm, 2x40mm). Har pakka pumpa inn i en vaskeklut, for å fjerne vibrasjoner.

- maarf

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...