Gå til innhold

Sony DCR-IP5 eller Panasonic NV-MX8?

Anbefalte innlegg

Jeg har per i dag et Sony DCR-PC6, og har fått tilbud fra jobben om nytt videokamera! Valget står mellom Sony DCR-IP5 eller Panasonic NV-MX8. Jeg bruker video-kamera helt på hobby-basis, og er egentlig ikke så veldig stødig på å utnytte mulighetene et kamera kan gi sammen med et Firewire-kort.

Jeg har hørt veldig mye negativt om IP5, og lånte et selv for noen dager siden av en venn av meg som har det. Det jeg likte var størrelsen, grei kvalitet på opptakene (når vist på tv'en,ikke via pc) og muligheten for å se alle opptakene på kameraet via thumbnails. Det jeg ikke likte var pc-redigeringen med MovieShaker og heller ikke det faktum at Mini-DV kasettene mine ikkke kunne benyttes i det. Og særlig det faktum at Pinnacle Studio 7.0 ikke kan brukes (foreløpig). Mangelen på mulighet til å konvertere opptakene mine til Video-CD så kjapt som Pc'en min klarer å jobbe er det største minuset ved dette kameraet. Rykter sier at Pinnacle Studio versjon 8.0 (slippes i midten av august), skal støtte MPEG2-formatet IP5 bruker. Bildekvaliteten var helt ok, men jeg følte at min gamle DCR-PC6 er bedre, spesielt under forhold med lav belysning (ikke så rart når det er snakk om 0 lux vs. 0.7 lux).

Panasonic NV-MX8 har Leica-optikk, får gode omtaler tilnærmet overalt hvor jeg leser om det og har nesten alt jeg ønsker i et videokamera. Unntatt størrelsen jeg er vant med fra PC6-kameraet mitt. Jeg er ikke sikker på om jeg klarer å leve med et kamera som vil gi meg flashback's fra et JVC GRDVL9800 jeg hadde for en god stund siden. LCD-skjermen er stor og kameraet ser ut til å ha det meste jeg trenger og mye mer. Har kun sett litt på kameraet i butikker, så min erfaring med det er heller vag. Innlysende sett så skulle MX8 være et klart valg, men størrelsen stopper meg. Og jeg har allerede et Canon IXUS V2, så stillbilde-funksjonen i MX8 er ikke så interessant, men selvfølgelig grei å ha.

Har noen her synspunkter på ett eller begge av kameraene? For synspunktenes skyld, gjerne henvis til andre kameraer, men som sagt så har jeg kun valget mellom IP5 og MX8. Valget må taes innen 30. juli, så litt tid har jeg på meg før jeg bestemmer meg helt. :smile:

- Nas

[ Denne Melding var redigert av: nas på 2002-07-14 13:24 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...