tommis Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 ...noen kort har de skrudd av pipes sånn som f.eks x800pro (vivo) til 12, det går altså ann å skru dem på igjen. skjermkortet vil da også genere mer strøm som gjør at kortet blir varmere. såpass ja...det hadde vært kjekt Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 jeg har gjort det. funker tett fett Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Dette kan det være flere grunner til, en er for å gjøre kortet dårligere, og selge det som et dårligere kort, til en billigere penge, for å gi markedet et slikt kort. (Det er faktisk også kort med små feil på som gjør at det ikke virker så stabilt på maks utnyttelse, slik at dem tuner det ned, der det er stabilt og selger det som et dårligere kort) Etter det jeg har hørt så har dette noe med at det er lettere og billigere hvis du bare produserer mange Radeon 9800 XT og senere degraderer de til Radeon 9800 Pro. (Setter på dårligere RAM, "stenger" pipelines og lignende.) Det er altså kostbart å bruke flere "produksjonsprosesser" for hver enkelt modell. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Det stemmer helt sikkert. høres logisk ut hvertfall. Lenke til kommentar
friskies Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Er det kattemat i pipelines? Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Opptil flere biter i hver pipeline Lenke til kommentar
nicolaihansen Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 har pipelines et annet ord på norsk eller "reklamerer" man bare ikke for hvor mange pipelines et skjermkort har på feks komplett og andre nettbutikker? evnt. hvordan kan man da finne ut hvor mange pipelines et skjermkort har? Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Det er vel Pipelines dei kaller det. Nå er eg ikkje heilt sikker men du kan jo bruke Everest. Eg trur du finner det ut der. Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg siterer fra http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=201890: snip Var ikke det eg spurte om da. Lurer ikke på ka en pipeline gjør, for det er eg fullt klar over. Det eg lurte på var om det er en form for software eller noe fysisk på kortet. Sorry - jeg mente det var tydelig og selvsagt utifra teksten at pipelines er en fysisk del av brikken/kortet. Tenkte ikke engang på at det kanskje ikke var så tydelig for alle. hehe, må følge med vet du... Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 har pipelines et annet ord på norsk eller "reklamerer" man bare ikke for hvor mange pipelines et skjermkort har på feks komplett og andre nettbutikker? evnt. hvordan kan man da finne ut hvor mange pipelines et skjermkort har? Du kan sjekke det i rivaturner. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 En pipeline er bare en leder, som igjen er fysiskt på PCB'en eller i kjerna. Lenke til kommentar
martiol Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) En pipeline er bare en leder, som igjen er fysiskt på PCB'en eller i kjerna. Å nei... Helt feil. http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=50 Hvorfor begynner alle med GPU'er når de skal forklare hva en pipeline er.. Ikke begi dere ut på et emne som er vanskelig å forklare uten å ha litt grunnleggende kunnskaper om emnet først. En pipeline behandler data som kommer inn i den ene enden og returnerer de i den andre enden. Alt arbeidet på dataene blir gjort over flere klokkepulser. Det som skjer mellom to klokkepulser kalles ofte ett steg. Les artikkelen på aceshardware.com for en bedre forklaring. (ett stykke ned på siden) Stemmer at det er i hardware som regel. Befinner seg i kjernen av en komponent. I CPU og GPU'er er pipelinen selve hovedenheten med masse støttearkitektur rundt. Kjernen er igjen festet på et PCB kort... (Via en innpakning) Endret 17. mai 2005 av martiol Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) martiol: En pipeline er bare en leder for data for det, hva kaller du det som forbinder f.eks sysRAM til NB? Databuss sier du? jaha, hva består en databuss av? Nemlig, pipelines Pipelines kan ha forskjellige oppgaver ihh. til sin "natur". Noen manipulerer data, andre skal bare sørge for at de kommer fra a -> b for å så bli videre lagret. Pipeline: Also referred to as a communication channel or bandwidth (the amount of data that can be transmitted in a fixed amount of time). The fatter the pipeline, the faster the data will flow. Endret 17. mai 2005 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) pipelines er fysisk på kortet, tror det ligger nærme kjernen, det er mikroskopisk liten.. Pipelines er en stor del av selve GPU-kjernen. Fysisk sett er den normalt rundt 50% av arealet på kjernen og ca 50% av transistorene på kjernen. En pipeline er som et samlebånd. I starten av samlebåndet puttes inn det flere "fargeverdier" ut fra teksturer, lyssetting, bumpmapping. Etter hvert som hver pixel går gjennom hver pipeline/samlebånd så settes de forskjellige teksturene, lyssettingen og bumpmappingen osv sammen til en pixel med sin ferdige farge. En pipeline er altså et "samlebånd" som monterer sammen fargene i hver enkelt pixel til en ferdig pixel. (I praksis kommer teksturene inn som 3 fargeverdier av 8-10 bit og ganges sammen med f.eks gamma-verdien (8bit) og flere andre lys-settingsverdier før pixelen kommer ut med de ferdige fargene (3 farger av 8-10bit hver) Alle pipelinene til sammen er altså en stor "fabrikk" som produserer ferdige bilder, ut fra teksturer, lyskart, gammakart, bumpkart osv. En GPU med f.eks 12 pipelines og 400MHz har altså 12 "samlebånd" som hver kan produsere opp til 400 millioner pixler per sekund. 12 samlebånd * 400 millioner = 4,8 milliarder pixler per sekund. Denne produksjonskapasiteten er det som kalles for "fillrate". Denne GPU'en har en fillrate på 4,8 Gigapixels/sek. Jo raskere samlebåndet går (MHz på GPU'en) jo raskere fillrate får GPU'en (fillrate = max antall ferdigprosesserte pixler som kan komme ut fra samlebåndet per sekund). Jo flere pixel pipelines (antall samlebånd) jo raskere fillrate får GPU'en. En GPU gjør mange andre oppgaver også, som f.eks å kode/dekode video-strømmer, skalere video, beregne hvilke flater som skal tegnes opp i 3D-modeller (Vertex) så den slipper å tegne opp ting som blir overskygget av det som ligger forran. På GPU'en er det også en egen avansert minnekontroller (ala det som er på Athlon64). Disse andre funksjonene er det som utgjør resten av GPU'en. Noen ganger produseres det GPU'er med 16 pipelines der 4 stk blir slått av av diverse grunner før de blir solgt. Det kan være at disse 4 pixel pipelinene ikke klokket så bra, at et av de var defekt, eller bare at selskapet selger mye mer GPU'er med 12 pipelines enn de med 16. Hvis man har kjøpt en GPU med 12 pipelines (i spesifikasjonen) så kan den altså være en GPU med 16 pipelines som har fått slått av 4 pipelines. Triksing kan åpne disse 4 avstengte pipelinene, men det er ingen garanti for at de vil fungere skikkelig. Om man har uflaks så vil enten GPU'en produsere defekte farger på f.eks hver 16. pixel (prikker på skjermen i et rutemønster) fordi en av "samlebåndene" er defeke eller så kan det hende at GPU'en ikke vil klokke noe særlig. Kanskje man til og med må klokke den ned under orginal hastighet for å få den til å gå stabilt (uten å få disse defekte prikkene som ofte kalles artifacts). Endret 17. mai 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
martiol Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) martiol: En pipeline er bare en leder for data for det, hva kaller du det som forbinder f.eks sysRAM til NB? Databuss sier du? jaha, hva består en databuss av? Nemlig, pipelines Pipelines kan ha forskjellige oppgaver ihh. til sin "natur". Noen manipulerer data, andre skal bare sørge for at de kommer fra a -> b for å så bli videre lagret. Pipeline: Also referred to as a communication channel or bandwidth (the amount of data that can be transmitted in a fixed amount of time). The fatter the pipeline, the faster the data will flow. Ja, men å begynne med begrepet leder er feil. En leder er noe som leder strøm (kobber, aluminium, osv). Fra ett punkt til et annet. Dessuten er det få som kaller databusser for pipelines (Det er ikke det trådstarter spør om tror jeg). En pipeline kan fungere som en buss. Men det finnes også tilfeller vor en buss bare er en buss. Og hvorfor starter alle med GPU'en som eksempel? En pipeline er et velig løst begrep som ikke trenger å ha noe med grafikk å gjøre. Trådstarter kan like godt mene grafikkpipelines, men han spurte om hva det er så da bør vi holde begrepene godt avgrenset. Endret 17. mai 2005 av martiol Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 martiol: En pipeline er bare en leder for data for det, hva kaller du det som forbinder f.eks sysRAM til NB? Databuss sier du? jaha, hva består en databuss av? Nemlig, pipelines Pipelines kan ha forskjellige oppgaver ihh. til sin "natur". Noen manipulerer data, andre skal bare sørge for at de kommer fra a -> b for å så bli videre lagret. Pipeline: Also referred to as a communication channel or bandwidth (the amount of data that can be transmitted in a fixed amount of time). The fatter the pipeline, the faster the data will flow. Ja men å begynne med begrepet leder er feil. En leder er noe som leder strøm (kobber, aluminium, osv). Fra ett punkt til et annet. Dessuten er det få som kaller databusser for pipelines (Det er ikke det trådstarter spør om tror jeg). Pipelines er ikke en databuss. Pipelines er en del av GPU'en som gjør aktive beregninger/prosessering. Se posten min over her. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Hmm... Så ikke Simen sin forklaring på det før nå, hehe. Endret 17. mai 2005 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
martiol Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) martiol: Han spør om hva e pipeline er på et skjermkort, ikke nødvendigvis en pixelpipeline. Jeg bare skriver at en pipeline kan ha flere egenskaper. En pipeline har samme egenskapene som en leder jo, den leder elektronflyten i et punkt til et visst sted, så begrepet leder mener jeg passer her, kan se på det som et synonym til en pipeline. Simen1: Jeg sier ikke at en pipeline er en databuss, jeg sier at en databuss inneholder pipelines. (lanes) Jeg kan ikke si meg enig i dette. En lane er IKKE en pipeline. Veldig forskjellig. En lane er en slags buss i bussen. Avanserte busser kan bygges opp av flere lanes. Og en Pipeline kan inneholde millioner av ledere, disse befinner seg mellom transistorer og andre komponenter. En leder leder strøm, en pipeline leder (og manipulerer) data. Jeg linket til en artikkel som tar for seg CPU-pipelines. Og jeg prøver å holde meg unna en spesiell type pipeline. Det er en teknikk som brukes i omtrent all databehandling i maskinvare. Det er to viktige grunner til å benytte seg av pipelines. 1. Minske arbeidsmengden per tikk. 2. Muliggjøre paralell databehandling med flere pipelines. Jeg har designet noen pipelines på FPGA'er og vi kaller mekanismer som bringer data til pipelinen for busser. (Med addressering, kontroll og data busser) Også kaller vi mekanismer som behandler data over flere tikk for pipelines. Tror ikke det er noen andre begreper som brukes. (Generelle) Endret 17. mai 2005 av martiol Lenke til kommentar
martiol Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Hmm...Så ikke Simen sin forklaring på det før nå, hehe. Sånt skjer Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg klarte faktisk å misforstå hele begrepet i seg selv, beklager den, hehe, skal sette meg selv i eksil og lese litt mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå