Gå til innhold

Hva er pipelines?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pixel pipelines

Grafikkprosessorer håndterer millioner av instruksjoner hvert sekund og når en instruksjon er fullført utføres den neste. En pipeline gjør at flere instruksjoner kan utføres samtidig. Så når et stadie av en instruksjon utføres så utføres det andre stadier av andre instruksjoner samtidig. Uten pipelines måtte hver instruksjon ha ventet i en kø på at den forrige instruksjonen skulle blitt ferdig. Et eksempel; tenk på en fabrikk som produserer kattemat på boks. Denne fabrikken lager kun en boks om gangen og produksjon av neste boks starter etter at den forrige boksen er ferdig. Det er ikke effektivt, man kan jo mye heller produsere 500 stykker samtidig (i forskjellige stadier hvor nr.1 nesten er ferdig og nr.500 netopp er begynt på).

Prøv søk funksjonen neste gang ;)

Lenke til kommentar

ser ikke ut som om du har fått no god svar enda..

pipelines er altså det din faktiske ytelse blir

Eksempler..

4pipes gir deg bra ytelse..

mens nyere kort har opptil 16 pipelines..

noen kort har de skrudd av pipes sånn som f.eks x800pro (vivo) til 12, det går altså ann å skru dem på igjen.

skjermkortet vil da også genere mer strøm som gjør at kortet blir varmere.

et kort med 12 pipes og 500mhz i core yter dårligere enn et kort med 16 pipes og 400mhz i core.. (core = kjerne)

ang ditt ti4200, så kan du Absolutt ikke gjøre det, uansett hvor mye du vil.

Ta å overlokk med rivatuner istedet eller kjøp deg nytt kort hvis du vil ha flere "pipes"

Lenke til kommentar

Jeg siterer fra http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=201890:

Pixel pipelines

Grafikkprosessorer håndterer millioner av instruksjoner hvert sekund og når en instruksjon er fullført utføres den neste. En pipeline gjør at flere instruksjoner kan utføres samtidig. Så når et stadie av en instruksjon utføres så utføres det andre stadier av andre instruksjoner samtidig. Uten pipelines måtte hver instruksjon ha ventet i en kø på at den forrige instruksjonen skulle blitt ferdig. Et eksempel; tenk på en fabrikk som produserer kattemat på boks. Denne fabrikken lager kun en boks om gangen og produksjon av neste boks starter etter at den forrige boksen er ferdig. Det er ikke effektivt, man kan jo mye heller produsere 500 stykker samtidig (i forskjellige stadier hvor nr.1 nesten er ferdig og nr.500 netopp er begynt på).

Lenke til kommentar
Jeg siterer fra http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=201890:

Pixel pipelines

Var ikke det eg spurte om da. :)

Lurer ikke på ka en pipeline gjør, for det er eg fullt klar over.

Det eg lurte på var om det er en form for software eller noe fysisk på kortet.

Lenke til kommentar

Pipelines ligger i kjernen, men i flere tilfeller er det "sperret" noen pipelines for å gjøre kortet dårligere.

Dette kan det være flere grunner til, en er for å gjøre kortet dårligere, og selge det som et dårligere kort, til en billigere penge, for å gi markedet et slikt kort. (Det er faktisk også kort med små feil på som gjør at det ikke virker så stabilt på maks utnyttelse, slik at dem tuner det ned, der det er stabilt og selger det som et dårligere kort)

Lenke til kommentar

Var ikke det eg spurte om da. :)

Lurer ikke på ka en pipeline gjør, for det er eg fullt klar over.

Det eg lurte på var om det er en form for software eller noe fysisk på kortet.

Sorry - jeg mente det var tydelig og selvsagt utifra teksten at pipelines er en fysisk del av brikken/kortet. Tenkte ikke engang på at det kanskje ikke var så tydelig for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...