RiFkinD Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Kan noen kort forklare hva pipelines er når vi snakker om skjermkort? Lenke til kommentar
eln Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Pixel pipelinesGrafikkprosessorer håndterer millioner av instruksjoner hvert sekund og når en instruksjon er fullført utføres den neste. En pipeline gjør at flere instruksjoner kan utføres samtidig. Så når et stadie av en instruksjon utføres så utføres det andre stadier av andre instruksjoner samtidig. Uten pipelines måtte hver instruksjon ha ventet i en kø på at den forrige instruksjonen skulle blitt ferdig. Et eksempel; tenk på en fabrikk som produserer kattemat på boks. Denne fabrikken lager kun en boks om gangen og produksjon av neste boks starter etter at den forrige boksen er ferdig. Det er ikke effektivt, man kan jo mye heller produsere 500 stykker samtidig (i forskjellige stadier hvor nr.1 nesten er ferdig og nr.500 netopp er begynt på). Prøv søk funksjonen neste gang Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 søkte men fant ingen.. sry men jeg ser på mange poster så står det "åpne flere pipelines" Hvordan gjør jeg det? blir kortet mitt kjappere? har geforce4 ti 4200 128 mb ram Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Hvordan gjør jeg det? blir kortet mitt kjappere? har geforce4 ti 4200 128 mb ram prøv med nytt skjermkort Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 har nettopp lagt ut post om nytt skjermkort så håper æ får ett i løp av sommeren (sommerjobb) er det avansert å øke pipelines? Lenke til kommentar
Apocalypse Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) For å "øke pipelines" trenger du et program som gjør det for deg. Et av programmene som kan gjøre det heter RivaTuner. Når du gjør dette må du huske på at all garanti på skjermkortet forsvinner og du risikerer at det det ikke går, i verste fall ødelegge det. et eks. på hvordan man gjør det Endret 15. mai 2005 av Apocalypse Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 okei.. Kan jeg gjør dette med mitt ti4200? det gjør ingenting om blir ødelagt såh.! Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Det går vel bare på skjermkort som er nedgraderte versjoner av andre kort vel.. 6800LE er ett godt eksempel på dette Lenke til kommentar
Valent Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 ser ikke ut som om du har fått no god svar enda.. pipelines er altså det din faktiske ytelse blir Eksempler.. 4pipes gir deg bra ytelse.. mens nyere kort har opptil 16 pipelines.. noen kort har de skrudd av pipes sånn som f.eks x800pro (vivo) til 12, det går altså ann å skru dem på igjen. skjermkortet vil da også genere mer strøm som gjør at kortet blir varmere. et kort med 12 pipes og 500mhz i core yter dårligere enn et kort med 16 pipes og 400mhz i core.. (core = kjerne) ang ditt ti4200, så kan du Absolutt ikke gjøre det, uansett hvor mye du vil. Ta å overlokk med rivatuner istedet eller kjøp deg nytt kort hvis du vil ha flere "pipes" Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) hva kan jeg klokke på kortet mitt? mhz ? edit: er rivatuner freeware? hvis det er det, hvor får jeg tak i det ? Endret 15. mai 2005 av RiFkinD_ Lenke til kommentar
Surre Sprett Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 just fu**ing GOOGLE it... Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 yoyo, tror mette mensen må puste her. men ja. søk på google Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Men for å vri spørsmålet litt, hva er pipelines? ikke funkjonen deres, er det en form for software? chip? Er pipelines noe fysisk? Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 er vel benevning for noe.. en pipeline gjør at flere instruksjoner kan utføres samtidig Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Jeg siterer fra http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=201890: Pixel pipelines Grafikkprosessorer håndterer millioner av instruksjoner hvert sekund og når en instruksjon er fullført utføres den neste. En pipeline gjør at flere instruksjoner kan utføres samtidig. Så når et stadie av en instruksjon utføres så utføres det andre stadier av andre instruksjoner samtidig. Uten pipelines måtte hver instruksjon ha ventet i en kø på at den forrige instruksjonen skulle blitt ferdig. Et eksempel; tenk på en fabrikk som produserer kattemat på boks. Denne fabrikken lager kun en boks om gangen og produksjon av neste boks starter etter at den forrige boksen er ferdig. Det er ikke effektivt, man kan jo mye heller produsere 500 stykker samtidig (i forskjellige stadier hvor nr.1 nesten er ferdig og nr.500 netopp er begynt på). Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Jeg siterer fra http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=201890: Pixel pipelines Grafikkprosessorer håndterer millioner av instruksjoner hvert sekund og når en instruksjon er fullført utføres den neste. En pipeline gjør at flere instruksjoner kan utføres samtidig. Så når et stadie av en instruksjon utføres så utføres det andre stadier av andre instruksjoner samtidig. Uten pipelines måtte hver instruksjon ha ventet i en kø på at den forrige instruksjonen skulle blitt ferdig. Et eksempel; tenk på en fabrikk som produserer kattemat på boks. Denne fabrikken lager kun en boks om gangen og produksjon av neste boks starter etter at den forrige boksen er ferdig. Det er ikke effektivt, man kan jo mye heller produsere 500 stykker samtidig (i forskjellige stadier hvor nr.1 nesten er ferdig og nr.500 netopp er begynt på). Var ikke det eg spurte om da. Lurer ikke på ka en pipeline gjør, for det er eg fullt klar over. Det eg lurte på var om det er en form for software eller noe fysisk på kortet. Lenke til kommentar
Valent Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 pipelines er fysisk på kortet, tror det ligger nærme kjernen, det er mikroskopisk liten.. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Pipelines ligger i kjernen, men i flere tilfeller er det "sperret" noen pipelines for å gjøre kortet dårligere. Dette kan det være flere grunner til, en er for å gjøre kortet dårligere, og selge det som et dårligere kort, til en billigere penge, for å gi markedet et slikt kort. (Det er faktisk også kort med små feil på som gjør at det ikke virker så stabilt på maks utnyttelse, slik at dem tuner det ned, der det er stabilt og selger det som et dårligere kort) Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg siterer fra http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=201890: snip Var ikke det eg spurte om da. Lurer ikke på ka en pipeline gjør, for det er eg fullt klar over. Det eg lurte på var om det er en form for software eller noe fysisk på kortet. Sorry - jeg mente det var tydelig og selvsagt utifra teksten at pipelines er en fysisk del av brikken/kortet. Tenkte ikke engang på at det kanskje ikke var så tydelig for alle. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 pipelines er altså det din faktiske ytelse blirEksempler.. 4pipes gir deg bra ytelse.. Det er mange faktorer som spiller inn, ikke minst egenskapene til pipelinene. Jeg vil f.kes ikke si at R9200SE gir deg bra ytelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå