Gå til innhold

Kjøp av powerbook 12 eller 15" i USA

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal til statene i sommer og blir mest sannsynlig å kjøpe meg en powerbook siden det er mye billigere der. Problemet er at jeg klarer ikke å bestemme meg om jeg bør gå for èn 12" eller en 15". Prisen med ADC medlemskap blir 7 866 kr for 12" og 10 497 kr for 15"

Noen gode råd der ute? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde glatt valgt 15" utgaven. Spesielt om du ikke krever en "ultraportabel" sak med 12" skjerm.

Hovedgrunnene til at jeg hadde valgt 15"

1. Bedre ytelse, bedre i Tiger

2. Større skjerm, mer plass

3. Sexy backlight på keyboard :D

4. 15" er i mine øyner mer "balansert" i konstruksjonen enn 12", men det blir mine egne meninger selvsagt.

5. Lavere tapsverdi ved salg enn 12" virker det som.

6. 15" utgaven er mye mer sexy enn 12" utgaven syntes jeg da

Lenke til kommentar

Ville tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte i usa. Med tanke på norske forbrukerlover og det at du kanskje vil bytte ut tastaturet til norsk. Du får heller ikke adc eller studentrabatt i usa, med mindre du får noen som bor der til å kjøpe for deg, og som er statsborgere der.

Hvis du kjøper i usa blir du mer eller mindre nødt til å ha applecare og det er DYRT.

Har selv 15" nyeste powerbooken og ville ikke valgt noen annen. 12 er for liten og 17 blir stort. Kostet meg 14200 med adc (da jeg kjøpte den for å drive med programmering kun egentlig).

Endret av msulland
Lenke til kommentar

Slik som jeg har forstått det så gjelder apple's garanti internasjonalt. Snakket med en kar som fikk problemer med sin norsk kjøpte powerbook i NY. Han leverte den bare inn til applestore, de skannet en strek kode og bekreftet at den var ennå under garanti, så fikset de den gratis.

Skal til USA for å besøke slektninger, kan jo få de til å kjøpe den for meg :whistle:

Grunnen til at jeg har litt lyst på 12" er at den er så liten, men er litt skeptisk til støynivået og kvaliteten på skjermen. Storebroren er jo bare rett og slett verdens tøffeste laptop :cool:

Lenke til kommentar

Apple sin garanti er internasjonal ja, men det er ikke norske kjøpslover :) er de jeg tenkte på.

Du kan seff få de til å kjøpe for deg, noe du egentlig må. Men da er det ikke sikkert du får adc og studentrabatt. Og hvis du når du kommer hjem da vil ha applecare greia for å få litt garanti siden du ikke har noen norske lover som støtter deg. Og kanskje norsk tastatur hvis den ikke blir levert med det i usa, så blir det ikke stort billigere.

Veit ikke hvordan det er i usa, men her i norge kan jeg jo sende tilbake powerbooken hvis den hadde hatt en død pixel de første ukene etter kjøpet. Tviler på at det går i usa, og apple ser ikke på en død pixel som feil på maskinen. Faktisk lengre også siden apple ikke sender med de arkene de skal angående kjøp via internett, har vel noen mnd fri retur tror jeg :)

Endret av msulland
Lenke til kommentar
Slik som jeg har forstått det så gjelder apple's garanti internasjonalt. Snakket med en kar som fikk problemer med sin norsk kjøpte powerbook i NY. Han leverte den bare inn til applestore, de skannet en strek kode og bekreftet at den var ennå under garanti, så fikset de den gratis.

Skal til USA for å besøke slektninger, kan jo få de til å kjøpe den for meg :whistle:

Grunnen til at jeg har litt lyst på 12" er at den er så liten, men er litt skeptisk til støynivået og kvaliteten på skjermen. Storebroren er jo bare rett og slett verdens tøffeste laptop :cool:

Støynivået er ikke plagsomt...Siden den er av alu blir hele kabinettet en stor kjøler (kan bli litt varm under tastaturet). Vifta pleide ikke å gå på før den hadde gått ganske lenge. Når det gjelder skjermen synes jeg den var veldig god! Kjøp 12" PB i USA ;)

Lenke til kommentar
jeg ville gått får 12" vis den bare skulle bruke den til å skrive på..

jeg ville gått får 15" hvis den skal brukes til å redigere film.

Du må først se på ditt behov..

Helt enig, du må først finne ut av om du skal ha med maskinen din overalt eller ei. 12" og 15" er to maskiner til to vidt forskjellige bruksområder.

Lenke til kommentar
Kan anbefale 12"... Mindre er diggere etter min smak. Kjøpte en PB 12" i New York. Skikkelig digg, men nå har jeg byttet den inn med en 10,6" Sony Vaio ;) Even better! Klarte aldri helt å bytte til mac..

Veeeldig off-topic da, men hvor kjøpte du Vaio'en? Specs? Har litt lyst på en sånn, men finner ingen på sony-style.no...?

Lenke til kommentar
Kan anbefale 12"... Mindre er diggere etter min smak. Kjøpte en PB 12" i New York. Skikkelig digg, men nå har jeg byttet den inn med en 10,6" Sony Vaio ;) Even better! Klarte aldri helt å bytte til mac..

Veeeldig off-topic da, men hvor kjøpte du Vaio'en? Specs? Har litt lyst på en sånn, men finner ingen på sony-style.no...?

Kjøpte den fra usa på ebay. Kostet meg ca 13500+3500 i moms = ca. 17000...

Specs:

1.2GHz Pentium M ULV 753

512MB

60GB HD

DVD±RW

10.6" TFT

1,4kg

Batteriet holder opptil 9 timer (har vel klart 8 timer med min)

Wlan

Bluetooth

+++

Helt konge pc! Tror forøvrig at de ikke selgs i Norge...

Lenke til kommentar
Sony Vaio med sin bra'e baterileve tid burde nesten være perfekt for en student da, også med sin lille vekt. har selv en toshiba satelite pro a10 serie med en 15" og 2,8kg det blir litt for stort og klompete for å bruke på skole..

Vet akkurat hva du mener :) Før jeg kjøpte powerbooken og Vaioen hadde jeg en FS Amilio med 15,4" skjerm og godt med kilo... Kan ikke sammenliknes en gang! Hvis man går på ebay og finner en litt eldre modell enn den jeg kjøpte og klarer lure den igjennom tollen blir det faktisk ikke så dyrt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...