Gå til innhold

Autoendring av skjermoppløsning i (SuSE) Linux

Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop som kjører SuSE Linux 9.3 med KDE. Når jeg bruker maskinen koblet til ekstern skjerm, så vil jeg at den automatisk skal endre skjermoppløsning til 1280*1024, og gå tilbake igjen til dens egen oppløsning (1280*768) når skjermen kobles fra.

Problem nr. 1 er at YAST (konfigruasjonsprogrammet til SuSE) ikke ser at jeg kobler til en ekstern skjerm, selvom jeg får bilde på den. Bildet vises både på laptopen og den eksterne skjermen. Selv ved å trykke på knappen for bytte mellom ekstern skjerm, laptopskjerm og kombinasjon, vil den ikke gjøre annet enn å sende signaler til begge skjermene. Når jeg trykker, så blinker bildet i et sekund.

Jeg har prøvd å endre oppløsningen til 1280*1024, men den vil bare bruke 1280*768.

Maskinen har Intel et 855-chipset med 855-grafikkort.

Noen forslag til hvordan jeg i det hele tatt skal få maskinen til å se at det er tilkoblet en ekstern skjerm? Endring av oppløsning?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke skjermkortet ditt støtter mer enn en skjerm, dvs. at den kjører samme signal til begge uansett. Det kan også bety at driveren til skjermkortet ikke skiller mellom hvorvidt en eller to skjermer er tilkoblet, slik at du ikke får beskjed om at den eksterne skjermen er koblet til. Jeg har ikke hatt dette problemet selv, så jeg er kanskje ikke rette person til å svare, hvis andre kan gi deg mer målrettet hjelp håper jeg de hiver seg på.

Det jeg ser for meg kan være en work-around (forutsatt at jeg har rett i mine antagelser), er å sjekke log filer for informasjon om at en ny enhet er koblet til. Skjermen har noe informasjon den sender til OS-et når den er koblet på, så det kan være du finner noe der. Du kan selv lage deg en daemon (et program som kjører i bakgrunnen) som sjekker en aktuell log-fil med jevne mellomrom, og endrer skjermoppløsningen når du kobler på den eksterne skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...