Gå til innhold

Yter rammen min bra nok?

tørrfisk

Anbefalte innlegg

Har 2x512 Pc3200 Geil Value på MSI K8n Neo3 250 (ikke dual channel) og en AMD 64 3400+.

På everest så står det at timings er: 2.5-4-4-8

Hastighet lese: 2982 mb/s

Hastighet skrive: 1089 mb/s

Latency: 62.4 ns

Jeg jobber en del med musikkredigering og produsering (cubase for det meste)

bør jeg investere i mer/bedre minne?

Har aldri satt meg noe særlig inn i RAM, så setter pris på litt hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er da en helt grei/normal score i ett S754-system.. som ikke er klokket.. og med rimelige "vaule" brikker som i tillegg kjører på "default" slappe timings..

Helt normalt.. og ikke noe å bekymer seg over.. før du evt. begynner å bli hekta på overklokking...

Du merker ikke mye av ytelses-forskjeller i vanlig bruk..

Til info.. :

Har samme HK.. med A642800@2520.. og (dyre) Crusial Ballistix DDR500... Det oppsette "scorer" noe over 4k på "read" i samme test.. Bare for en sammenlikning.. Da med 2.5-3-3-7 1T @ 280 (Kjører HT275 til "daglig bruk")..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvor mye kan jeg få klokka newcastlen min med nåværende rambrikker? (har vannkjøling)

Så langt det går..dvs. så langt CPU'n/kjølinga di tillater...

RAM'en setter neppe noen grenser.. annet enn at du må sette en divider som totalt sett kan gi dårlig minneytelse i forhold til mer klokkevennlig Ram..

Eks:

RAM'n din er *spesifisert* til DDR400(200Hmz), men klarer trolig en del mer..

Sett DRAM-speed til 166(DDR333) i Bios..

Du kan da f.eks. klokke CPU'n din til HT250=250x12=2700Mhz (dersom du er heldig)

Ram'n din vil da kjøre ..CPU/15 (180Mhz)..så du har mye å gå på.. Men du vil neppe klare å kjøre CPU/12=225Mhz, men du kan jo prøve..

Da anbefaler jeg å kjøre MemTest for å finne max. frekvens på RAM først..ved å sette MP'n ned til f.eks. 8.. slik at CPU'n ikke setter noen grenser på HT..

Edit:

Kilde for å vite dividere avh. av CPU/MP..

Det er her lett å se hvorfor man bør (dersom man tar seg råd til det) ha en CPU hvor MP'n ikke setter så store krav til HT-speed ved klokking.. Men så kommer jo den faktor at en 3400+ er vesentlig dyrere enn en 2800+.. og RAM pt. er rimelig.. selv "eksklusiv" klokkeram..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...