Gå til innhold

..................................................

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare bare å gå over til Linux. For det første; Støttes all maskinvaren din? For det andre; vet du egentlig hva Linux er?

Jeg tror nok jeg ville tatt en dypere titt på Linux var jeg deg, før du installerer det, og eventuelt overskriver Windows.

Lenke til kommentar

Hei.

Er selv relativt fersk når det gjelder Linux.

Har prøvd diverse distroer og foretrekker selv Fedora Core 3 (btw; noen som vet når FC4 har release?).

Grunnen til at FC3 er min anbefalning er bra pakkesystem, lett å sette seg inn i så lenge du gidder lese dokumentasjon, bra HW- støtte samt.. tja... syns det bare er lekkert :cool:

Lenke til kommentar

Prøv knoppix du! Du kan la ham få kjøre knoppix fra CD en stund før du installerer på disk, da finner du fort ut om han vil bli fornøyd med linux. Eventuelt hardware issue vil da også materialisere seg. Jeg anbefaler deg faktisk også å installere knoppix på disk, det er gjort mens dere spiser middag. Jeg brukte knoppix hd-install til to i familien, ganske enkelt fordi det er så kjapt, og softwaren gir et godt utvalg. Alle andre distroer jeg har vært borti (og det begynner å bli en del) krever mer tid og arbeid fra deg.

Hvis du derimot skal installere linux til deg selv, er SUSE og Ubuntu greie distroer. Jeg støtter forsåvidt også det synspunktet at du bør være linux bruker selv før du begynner å pushe det på familien. Du må regne med endel support, og da kan det være greit å ha litt erfaring. Personlig foretrekker jeg Debian, hovedsaklig p.g.a. pakke-håndteringen, spesielt utvalget og vedlikeholdet, der er det etter det jeg har opplevd ingen ved siden eller foran. Både knoppix og Ubuntu er bygd på Debian (i likhet med en rekke andre distroer), og gir deg en delmengde av alle pakkene som er tilgjengelige for Debian.

Lenke til kommentar

Ubuntu er valget her.

Last ned LiveCD her:

ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/5.0...4-live-i386.iso

Og install CD her:

ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/5.0...nstall-i386.iso

Ubuntu har både LiveCD, som du kjører fra CD-ROM, slik som Knoppix. Og install CD som du kan installere på hardisken. Fordelen er at de bruker det samme systemet for å finne hardware på begge versjonene, så du kan prøve deg frem med livecden før du velger å installere.

Ubuntu er også en glimrende distro som passer både til nybegynnere og mer erfarne brukere.

Ubuntuguide får du svar på de spørsmålene du måtte ha.

Endret av Leoric
Lenke til kommentar

hei. jeg bare lurer på en ting. siden at du har fått overtalt faren din til å gå over til Linux, hvorfor tar du ikke å installerer den Linux distroen du har selv da? (for du har vel Linux selv på din maskin?) hvis jeg skulle installert Linux til noen som hadde jeg gitt blanke i hvor mye de kunne eller ikke, så lenge man setter opp systemet på enklest mulig måte så blir det bra.

Lenke til kommentar
Ubuntu er en utrolig god distro, den er rettet 100% mot nybegynnere.

Yes! Svaret jeg har ventet på!! Jeg visste det var en grunn til at det var så mange på dette forumet som brukte Ubuntu! :D

Præææææhhhæhæhæhæhæhæhæhæ!!! :!:

Lenke til kommentar

Jeg ville nok ikke installert Fedora Core 3. Den er det en del stress med når det gjelder f.eks. MP3 og NTFS-støtte. Dette er ikke et problem for de som kan litt Linux, men det er bedre med en distro som er litt lettere, og finner alle partisjoner selv, og monterer dem. Personlig ville jeg anbefalt SuSE Linux 9.2; den er lett å bruke, men konfigurasjonsprogrammet og pakkehåndtereren YaST er litt tung. Eller synes jeg dette er en fin distro med mange pakker som kan nedlastes fra FTPen deres.

Lenke til kommentar

Linuxdistroer kan være enkelt og vanskelige, men de er mest vanskelig for folk som ikke klarer å omstille seg og tenke intuitivt og det gjelder mest den litt mer eldre generasjonen. Håper du finner distroen og oppsettet som passer din far og at han er oppegående, har vært borti mange folk og hvis jeg skulle omstille dem til å bruk Linux ville jeg hatt jobb i lang tid fremover.

Syns at du burde prøve Knoppix-Live og etterpå installere om det har noe for seg, Ubuntu, Slackware osv. er alle greie men tror Ubuntu kunne vært meget greit å gå for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...