Gå til innhold

Strømuttak på Suzuki 15 hk. Ekstrautstyr fra Suzuk


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å fikse 12V DC-uttak til et batteri (fra Biltema) som går BoomBlasteren min. Godtroende som jeg var trodde jeg at det bare var til å forlenge ledningene i mototren siden det stod "12V DC" i manualen til min Suzuki 15hk. (motoren har ikke el-start)

 

Da jeg i går tok en tur ned for å måle stabiliteten på spenningen fikk jeg meg en lite hyggelig overraskelse. Strømmen i uttakspluggene hva hverken DC eller stabil på 12V, den var AC og gikk fra 8V på tomgang og 15V på litt gass.

 

Jeg fant da igjen frem manualen og så der, til min overraskelse, et koblingsskjema helt bakerst der det stod tegnet opp at jeg måtta ha både likeretter og spenningsregulator.

 

Jeg lurer da på om dette er ekstrautstyr som Suzuki selger som komplette sett (tegningen virket for detaljert til at det bare var en prinsipptegning), eller om man må mekke det selv.

 

Pappa har remedier til jobben i garasjen, men jeg lurer allikevel om det selges som et kompakt sett som er enkelt å montere.

 

BTW: Er det noen som har en formening om hvor stor kapasitet batteriet bør ha? Bakpå BoomBlasteren står det 37W, men det kan da ikke stemme når høyttalerene og subbene er på 20W hver. Hvil et 12V 12Ah batteri holde (200 spenn er overkommelig).

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei! var og målte min herom dagen 2004 mod.. fikk 5v på tomgang og 13v på fult..

har sjøl tenkt og ha anlegg i båten, :)

har batterie og altm kjøpt på clas, veit ikkje om det e bare og koble det rett på, e vist litt grønn på ditta her.

 

Lure på om du kanskje hadde fått meir svar hvis dinna hadde vert flytta til psu og elektronikk :roll:

Lenke til kommentar
hei! var og målte min herom dagen 2004 mod.. fikk 5v på tomgang og 13v på fult..

har sjøl tenkt og ha anlegg i båten, :)

har batterie og altm kjøpt på clas, veit ikkje om det e bare og koble det rett på, e vist litt grønn på ditta her.

 

Lure på om du kanskje hadde fått meir svar hvis dinna hadde vert flytta til psu og elektronikk :roll:

Mellom hvilke ledninger fikk du denne spenningen? Maks effekt og spenning får du mellom gul og rød-gul ledning.

 

Siden du skal ha batteri og anlegg på, må du ha både likeretter (omformer AC (vekselspennig) til DC (likespenning)) og spenningsregulatort (sørger for ca. 12V til batteriet hele tiden.

 

Batteriet må stå mellom anlegget og motoren.

post-194-1116111076_thumb.jpg

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Mellom hvilke ledninger fikk du denne spenningen? Maks effekt og spenning får du mellom gul og rød-gul ledning.

 

Fikk den spenninga på gul og rød-gul ja..men eg har bare 9,9(12) enda,du har 15 hk det kan vel vere grunenn til at du får 15v at den e trimma.. :hmm:

 

 

 

 

Siden du skal ha batteri og anlegg på, må du ha både likeretter (omformer AC (vekselspennig) til DC (likespenning)) og spenningsregulatort (sørger for ca. 12V til batteriet hele tiden.

 

Batteriet må stå mellom anlegget og motoren.

 

ja! so grønn e ikkje eg! :p

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar

Jeg mekker på et selv koblingsskjema for øyeblikket (både skjematisk og layout). Kjøper batteri fra Biltema, spenningsregulatorer og likeretter fra Clas, og finner sikringer, kretskort og dioder i garasjen.

 

Kanskje jeg skulle valgt elektro istedetfor allmenn til neste år. :hmm:

 

:p

Lenke til kommentar

Hepp

 

1. Du trenger ikke bruke kondensator til batterilading. Batteriet er i seg selv en enormt stor kondensator.

 

2. Den orginale spenningsregulatoren ser jeg er tilkoblet en del av viklingen. Denne metoden for spenningsregulering burde du brukt også.

Likeretter og spenningsregulator får du kjøpt ferdig fra Suzuki hvis motoren din ikke har dette påmontert orginalt. Regn med 2000-3000 kr for dette.

 

3. Bruke faste spenningsregulatorer som du tenker på fra 78XX serien er ikke så lurt. For det første så trenger du 2.23v *6celler = 13.38v volt minimum over batteripolene skal du kunne lade opp batteriet ditt 100%. 12 volt er for lite. Evt. kan du bruke en justerbar spenningsregulator og stille denne inn 2.4 * 6 = 14.4V (boostlading).

 

Boostlading er ideelt for deg siden du sannsynligvis aldri vil bruke motoren så mye at du får ladet opp batteriet skikkelig. Med boostlading får du ladet opp batteriet til ca 80% (helt nytt batteri), etter 80% så vil bare batteriet gasse voldsomt og tilegne seg lite lading. Derfor bør man etter 80% opplading gå over til 13.38V som siste del av ladingen, men det trenger ikke du tenke på her siden du sannsynligvis sjelden/aldri vi nå 80% opplading ombord i båten din.

 

4. Evt kan du kun sette på en likeretter og en sikring ut fra motoren og deretter rett til batteriet. Det som kan skje, er at det går for stor strøm til batteriet og sikringen går. Da kan du koble en eller flere dioder i serie for å begrense strømmen til batteriet. ( Maks strøm er viktig her, står vel i datablad.)

 

Dette er mulig fordi man kan lade et frittventilert blysyrebatteri med all strøm tilgjengelig til man har nådd 2.4v/celle og jeg tviler på du noengang når den spenningen med mindre du kjører båt et døgn om gangen :)

Lenke til kommentar
ikkje min..får 8v på rusing.. sikker på du ikkje har målt feil? :p

Nei, det er 30V over gul og gulr/rød på nesten full gass i fri (da bråker det noe infernalsk).

 

Hondaen: 1. Kondensatoren er der for å få stabil strøm/spenning gjennom hele systemet/til de øvrige komponentene. Er den virkelig ikke nødvendig?

 

2. Jeg forstod ærlig talt ikke helt den tegningen i boken på det punktet. For meg ser det ut som at de kjører uregulert likespenning gjennom hele systemet, mens spenningsregulatoren ikke gjør annet enn å sende riktig vekselsspenning til jord. :huh:

 

3. Jeg tenkte på å koble noen dioder på referansen/jord på spenningsregulatoren slik at utspenningen blir 12 V + n dioder * 0,6V (pappa sin idé).

Er ikke det en måte å få opp spenningen på?

 

Et 12A-batteri kommer nok sjeldent til å bli fulladet ja. Tar ikke batteriet skade av slik herping på og av hele tiden?

 

Er et slikt batteri brukendes til denne metoden?

 

Hvordan vil eventuelle 12V-artikler som står i parallell med batteriet reagere på spenninger opp mot 14V (f.eks boomblasteren). Både inn og utstrøm på batteriet vil jo bli koblet til samme polene.

 

4. Mtp. at jeg nettopp fant ut at motoren faktisk har mulighet til å gi opp i mot 30V blir vel dette kanskje litt vel ekstremt. Spesielt med tanke på eventuelle andre artikler som står etter batteriet.

 

Takker tusen ganger for kjempefint svar hondaen. :)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hm, det er litt vanskelig og tyde det skjemaet ditt, Endre.. du bruker ikke de rette symbolene osv.. men, ettersom jeg forstår, så er det 4A sikringer..? også noen kontakter osv?

 

Det er en side på internett som det er lagt ut alle de "rette" symbolene.. Fant den ikke nå.. bruk de, så blir det lettere og tyde tegningen din.. :)

Lenke til kommentar

På den første tegningen (skjematisk) har jeg tegnet med symboler som pappa og bruttern mener er riktige (pappa er siv.ing, og bruttern går elektro GK), samt at Electronic Workbench bekrefter det.

 

Den andre tegningen (layout) er mer for å sette tingen i riktig størrelsesorden i forhold til hverandre, og for å skikkelig klarhet hvordan det er koblet sammen.

 

(jeg håper du har sett på tegningene i innlegg 12, og ikke i innlegg 3)

 

Enkelt forklart er det komponenter i ca. denne rekkefølgen:

- Sikring (4A)

- Likeretter (maks 4A)

- Kondensator (ca. 300-400 mF)

- Spenningsregulatorer (2x2A. 12V differanse mellom 'out' og 'ref')

- 2x dioder (for å få opp spenningen på 'ref' for å få høyere enn 12V på 'out')

- Batteri

 

Jeg håper det gav klarhet i sakene.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...