ChrchBrnr Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Hei Jeg har leita en stund nå men kan ikke finne en laptop cooler som passer min Dell Inspiron 8500 (36cm bred) Jeg tenker da på noe sånt som dette PSData eller CoolerMaster Sliter med at laptoppen blir så sinnsykt varm at maskina låser seg og eller jobber meget sent. Alle tips til å kunne forhindre dette taes imot med takk, vil gjerne ha en sånn cooler sak. Om dere har linker til vifter/kjøleribber som jeg kan erstatte de eksisterende med så hadde det vert fint (om det er mulig da selvfølgelig) Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Ingen som vet? Regner da med at de ikke finnes Et annet spørsmål, kan jeg bruke en som er beregnet for "normale" 15" maskiner da? Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hva er det som blir varmt. Du kan selvsagt montere ekstra kjøling på grafikkortet i form av en "kjøleribbe" (kobberbit), bytte kjølepasta både på GPU og CPU. Du kan jo se litt på Notebook forums Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Slipper pc-en ut luft under så finnes det mange kjøleløsninger. Lenke til kommentar
ols Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Er du sikker på at det ikke er noe feil med viftene, eller noe. Jeg har aldri hørt om bærbare med så dårlig kjøling at maskinen slår seg av. (men mindre du bruker den på mykt underlag slik at eventuelle luftehull tettes igjen, og lignende) Er du forresten sikker på at det er varmen som er problemet til at maskinen virker dårlig? Har du sjekket kjernetempen i CPU og GPU? (det nevner du ikke noe om). Det betyr ingenting at maskinen blir varm under. Det er ikke her kjølingen skjer. All kjøling av betydning skjer gjenom invendige kjøleribber og luftgjenommstrømingen gjennom dem. Bunnen av maskinen blir varm fordi den mangler kjøleribber, og den mangler kjøleribber fordi det ikke er her kjølingen er tenkt å foregå. (At den for eksemple kjennes varm når du har den på fanget er samme sak. Det er varme som sakte hoper seg opp, det betyr ikke at det er større mengder av varme som er tenkt avledet den veien). Derfor vil i mange tilfeller kjøleplater som kjøler av bunnen ikke ha noen virkning å snakke om. Det kommer sef mye an på hvordan luftstrømmene går. Jeg vil vise med et eksempel at en "kjøleanordning" kan ha motsatt effekt. Ta en Dell som har inntak for kjøleluft under. Hvis du bruker en kjøleplate med innebyggede vifter som suger luften ned, vil det svake undertrykket de skaper under maskinen virke motsatt av suget fra maskinen sine egne vifter, og gi mindre kjøleluft der gjelder, nemlig i de invendige kjøleribber! (rent teoretisk, men se ikke bort fra at det kan være målbart!) Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Masse spørsmål her La meg utfylle litt Specs: 2.2Ghz P4M CPU 512MBRam DDR 333Mhz Gforce 4200 GO 64MB Ram Andre specs er ikke så viktige i denne sammenhengen. Det som skjer er følgende. Call of Duty/World of Warcraft, 2 spill som maskinen takler fint, i noen timer. Men etter lang tids spilling blir tastaturet meget varmt og for ikke å snakke om bunnen. Maskinen står på et skrivebord så det er ikke noe mykt som tetter til. Luftinntak og utløp er på siden og bak (ingen under). Når jeg sier at maskinen slår seg av så skjer dette gradvis Den blir tregere og tregere og tilslutt så låser hele systemet seg, og det eneste som hjelper er å slå av maskinen. Er klar over at dette kan skyldes andre ting enn varme men det er den konklusjonen jeg har komt til. Nå har jeg aldri sett inne i selve maskinen, så jeg er ikke sikker på hva som blir varmest, men har en mistanke om at det kan være skjermkortet. Har renset den ene kjølreribben med vifte som jeg kommer lett til 3 ganger og gjør det jevnlig, merker en svak forbedring om denne var full av støv men ikke noe revulosjonerende. Skal sjekke forumet Frekkas linket til å se om jeg finner noen tips der. Men jeg tror at all ekstra kjøling bare kan gjøre ting bedre på denne laptoppen. Har ikke sjekket tempen på GPU da bios kun rapporterer CPU, CPU har en akseptabel temperatur så det er derfor jeg skriver over at jeg mistenker GPU, vet du om noen program jeg kan sjekke GPU temp på en skikkelig måte. (om denne maskinen støtter det da). Takker for svar og håper på flere tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
ols Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Du kunne kanskje ha nytte av å installere Fangui programmet fra www.diefer.de. Det støtter modellen, ser jeg. Sannsynligvis vil du få vist GPU temp osv, inkludert historikk. Programmet kan jo også brukes ikke bare til å slå av viftenen, men også å manuelt sette dem på fullt, eller å velge lavere innslagsterskler. Gjør du dette, kanskje maskinen greier å holde på lenger før den må bite i gresset. Hvis det er dreier seg om et konstruksjonsbetinget fenomen, altså at denne modellen har det med å bli for varm, må det jo være endel diskusjoner om det å finne på nettet. Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Takker for det Sitter å tester nå. Er inne i WoW nå og spiller ikke i det hele tatt men har spillet oppe i bakgrunnen temperaturer før jeg startet spillet : CPU 57 Grader GPU 60 Grader temperaturer etter jeg startet spillet: CPU 82 Grader GPU 68 Grader Merk at jeg ikke spiller aktivt nå og at jeg har spilt i hele kveld med bare ca 20 min pause siden sist jeg var inne å spilte. Skal ta en grundigere test imorgen. Men disse temperaturene er meget høye og har faktisk økt til CPU 85, GPU 70 siden jeg skrev det over. Edit: Vil legge til at jeg husket litt feil da jeg skrev at det ikke er luftinntak/utløp under pcen, det er et på venstre siden, ikke noe spesielt stort kanskje 3x3 cm og det er i forbindelse med den kjøreribben/viften jeg har rengjort for støv og skitt. Endret 25. mai 2005 av ChrchBrnr Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Okay en liten oppdatering temperatur 2 minutt etter oppstart CPU 40 Grader ved idle windows GPU 35 Grader ved idle windows Startet Opera CPU 47 Grader GPU 42 Grader Nå skal den få stå mens jeg kjører barna i barnehagen så skal jeg starte WoW når jeg kommer hjem. Edit: Maskinen har nå stått en 15 minutter idle CPU 49 Grader /vifte 4000rpm GPU 52 Grader/vifte 4000 rpm Har started WoW er i menyen CPU gikk opp til 60 Grader med en gang GPU gikk opp til 55 Grader med en gang Er nå inne i spillet CPU 74 Grader/vifte 6000rpm GPU 57 Grader/vifte 7000rpm Edit2: Temperaturen stiger jevnt selv om jeg ikke spiller, wow står idle i et vindu i bakgrunnen og viftene går for fullt temp nå er CPU 82, GPU 62 Endret 26. mai 2005 av ChrchBrnr Lenke til kommentar
Green Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Hei! Eg har ein Dell i8600. Lasta ned programmet som var føreslått i dette forum. Kjøyrde eit spel og lot det stå på ei stund. Vifta går for fult. Når eg så sjekka i programmet så viste det fylgjande resultat: GPU 83 CPU 62 (alt er celsius) Aner ikkje kva som er "normalt". Maskina mi fungerer slik at etter at eg har starta eit spel, så går det ca 4. min før gpu-vifta skrur seg opp eit hakk. Vifta slutter aldri å dure på fult nivå så lenge eg er inni spelene. Mvh. Lenke til kommentar
ols Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 ChrchBrnr, det er altså CPU som er problemet. Spørsmål som melder seg: Er det CPU viften du har renset? Har du noe annet som legger beslag på CPU ressurser, slik at temp blir høyere enne nødvendig? (viser taskmangager for det meste 99-100% ledig CPU? Det bør den). Har du stående tilkoblet USB enheter som ikke er i bruk, fjern disse, da noen slike faktisk kan bruke CPU ressurser. Løft maskinen godt opp i bak-kant slik at den varme luften som danner seg under ikke blir suget inn i kjøleluftsinntaket. Nå kjenner jeg ikke P4M, men prøv å installere SpeedswitchXP (også fra Diefer),og se om du finner innstillinger som hjelper. Har du sjekket på google groups o.l. om andre har samme problem med modellen? Nødløsning: Bruker du maskinen mest stasjonært når du spiller, er det ikke noe i veien for å sette en ekstern vifte til å suge luft ut av CPU varmluftåpningen. Bare finn en passelig vifte som er kraftigere enn den innebygdet, og lag en flens (et mellomstykke) som passer til vifte og maskinåpning. Jeg brukte engang en av disse små, sorte, børsteløse DC viftenen i firkantet plasthus, sammen med en regulerbar batterieliminator, i en lignende situasjon, og det virket helt utmerket. Dette vil i prinsippet være langt mer effektivt enn "cooling pad". Til slutt: Se ikke bort fra at sistnevnte dings kan ha en viss effekt. Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Har nå renset kjøleribben og viften igjen, kommer ikke til vifte nummer 2 da jeg ikke finner ut hvordan jeg skal få åpnet pcen, er redd for å ødelegge om jeg tar i for mye. CPU temperaturen har komt seg endel så denne er ikke problemet lenger men GPU temperaturen har ikke blitt merkbart bedre. Temp idle er CPU 43, GPU 62 nå og da har maskinen stått på i hele dag. Vet ikke hva maks grense for GPU temperatur er men sånn som det er nå ser det ut til å virke ok. Jeg har endel usb enheter men disse står av når de ikke er i bruk. Tror jeg prøver å finne en sånn coolpad sak som passer, koster ikke mer enn at det er verdt et forsøk, om det ikke blir merkbart bedre så kan jeg hvertfall sitte med laptoppen i fanget uten å få tredjegrads forbrenning på låra Skal også snakke med en bekjent og se om han kan få åpnet pcen sånn at jeg kan få byttet ut eksisterende vifter med noen mer effektive vifter. Takker for all hjelp (det fan programmet er meget bra, har sett etter et sånt lenge ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå