Gå til innhold

SCSI cd-rom & cd-brenner. Men hvilken kontroller?

Anbefalte innlegg

Da jeg er dritlei av å ikke kunne bruke pc-en min samtidig som jeg brenner cd'er, skal jeg gå til anskaffelse av SCSI cd-rom og cd-brenner.

Har sett meg ut en Teac cd-rom hos databutikken, og en Teac brenner hos psdata.

Spørsmålet er hva slags kontroller jeg skal bruke til dette.

Og: hvilke kabler trenger jeg?

Og ikke kom å si at jeg skal kjøpe plextor, det blir liksom dyrt nok uansett...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plex 12/10/40A + Actima CD. 256 mb ram, T-bird 1000.

Jeg kan iallefall ikke spile musikk eller gjøre noe som helst som krever maskinkraft/harddiskaktivitet. Da låser hele driten seg, og cd'ene blir i 50% av tilfellene feilbrent, pga. at pc'en rebooter seg selv uten noen god grunn.

PS. vil gjerne ha en rimelig liten scsi-disk for å ha os'et på. Send priv mld via forumet.

[ Denne Melding var redigert av: Das Bimmer på 2002-07-13 18:44 ]

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha bare CD-rom og CD-brenner, så er det nok med en Ultra-kontroller (20 MB) uten BIOS.

Hvis du derimot planlegger å bruke SCSI-disker på kontrolleren, bør du gå for minimum en Ultra 2 Wide LVD kontroller (80 MB). Jeg tror alle disse har BIOS. Du trenger BIOS for å boote fra kontrolleren.

Når det gjelder kabler, så trenger du en 50-pin kabel til CD-rom og CD-brenner. Disse kommer både med og uten terminator. Jeg foretrekker med terminator, fordi det da er lettere å flytte om på enhetene uten å måtte sette endre termineringene på enhetene. Husk at Ultra-kontrollere trenger aktiv terminator. Hvis du skal ha LVD-disker, må du kjøpe kabel med terminering. Dette fordi LVD-disker ikke har innebygd terminering.

Når du ser på kontrollere, så kommer de ofte i retail og bulk utgaver. Retail har som oftest de nødvendige innvendige kablene, pluss noe software. Bulk kun kort og drivere. SCSI-kabler er relativt dyrt, så hvis du ikke har noen kabler fra før spør forhandleren hvilke kabler som følger med retailpakken.

Selv om du skifter til SCSI, så kan du ikke gjøre hva som helst på PC'n uten at brenning går galt. Det er derfor like viktig at SCSI-brenneren også støtter Burn-proof, Just-link eller lignende teknologier. Jeg kan ikke se hos PS-data om TEAC-brenneren har slik teknologi, men du kan jo spørre eller sjekke hos TEAC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...