Gå til innhold

Peltierkjøling av radiator

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En slik løsning er nok litt smør på flesk.

Du må huske på at den varme siden på elementet også skal kjøles, og til det trenger du jo helst vannkjøling. Alternativt en solid kjøleblokk med en kraftig vifte.

Og da blir hele ideen litt meningsløs. Beklager!

Lenke til kommentar

Dersom radiatorløsningen plasseres utenfor kabinettet eller slik at varmen fra peltierelementet blir ledet til en utvendig kjøleribbe burde dette (i mitt hode) ikke være et problem, med heller bidra til en mer lydsvak maskin....

esp

Lenke til kommentar
Dersom radiatorløsningen plasseres utenfor kabinettet eller slik at varmen fra peltierelementet blir ledet til en utvendig kjøleribbe burde dette (i mitt hode) ikke være et problem, med heller bidra til en mer lydsvak maskin....

esp

du må uansett ha en heftig kjøleribbe/ et annet vannavkjøling system.

kjøp heller litt dielektrisk fett og isolasjon mot kondensen. (kommer ikke på det egentlige navnet) og fest peltet på CPU. var en post her for en stud siden angående det samme du spør om.

Endret av MagE
Lenke til kommentar

det selges kjølebokser til bil og båt som kjøles med peltierelementer, disse kvitter seg med varmen med ulike eksterne løsninger, gjerne en beskjeden kjøleribbe og en liten vifte. Jeg har problemer med å forstå hvorfor det er behov for ekstreme kjøleløsninger når varmen er ledet ut fra kabinettet...

mvh

esp

Lenke til kommentar

Javel?

Da kan det kanskje hjelpe med følgende opplysning: Pelt´en i en slik kjøleboks du henviser til, har en latterlig effekt i forhold til den du antakelig har?

Elementet i slike kjølebokser leverer ca 40-50watt, og dermed er kjølebehovet ganske beskjedent.

Skal det være noen vits i å leke mer med tanken din, så bør i alle fall elementet levere 150 til 200watt!

Helst mer også. Om du virkelig skulle klare å komme under lufttemp på vannet, så dukker det opp et annet problem. Den "varmere" luften som omgir radiatoren vil da tilføre varme til denne!

Tror du skal tenke igjennom sakene en gang til.....

Lenke til kommentar

Der er derfor jeg lufter tanken her, med håp om å få andres meninger om ideen. Når jeg ikke umiddelbart godtar andres reaksjoner er det fordi jeg ikke klarer å oppfatte grunnlaget for disse. Du må ikke la deg fornærme av mitt behov for å forfølge ideen til "the bitter end". Jeg har overhodet ingen tvil om at du er en person med kunnskaper om dette.

mvh

esp

Lenke til kommentar

Neida, jeg ble slett ikke fornærmet!

Om du fikk det inntrykket, så er jeg lei for det. Men kanskje jeg var litt "brå" i svaret? Da får du ha meg unnskyldt.

Men jeg tror sikkert at du forstår at en slik løsning kan fremstå som litt "over bekken etter vann"?

Ellers er jeg helt enig med deg i at man ikke bør gi seg ved første sverdslag, man skal ikke alltid ta det man leser og hører for god fisk.

Men spør man ikke noen, så får man jo aldri svar!

Ellers har jeg ikke all-verdens kunnskaper om peltier-kjøling. Det jeg i stor grad støtter meg til, er en viss innsikt og forståelse for "problematikken" rundt et slikt oppsett, og en viss praktisk sans.

Lenke til kommentar

Finfint,

jeg klarer ikke helt å slippe tanken på denne løsningen, håpet er å kunne eliminere behovet for radiatorvifte og fremdeles oppnå anstendige temperaturer...

Om jeg kommer fram til noen løsninger jeg tror kan fungere skal jeg komme tilbake med dem her.

Jeg har en stor rød kjøleribbe i aluminium(nærmere 1 kg tung) fra den gamle bassforsterkeren min som gjerne vil komme til nytte igjen :thumbup:

mvh

esp

Lenke til kommentar

Så avgjort et poeng, Rikky.

espboot:

En såpass stor kjøleribbe, riktig montert, vil nok kunne demme opp for mye av varmen. Men jeg har oppriktig talt mine tvil om at du slipper unna en (saktegående) vifte i tillegg.

Det jeg funderer litt på, er hvordan du evnt skal overføre kulda fra elementet til radiatoren?

Det er jo en kombinasjon som ikke umiddelbart passer så godt sammen? Jeg kan i alle fall i farten ikke tenke meg en radiator med flate stor nok til å få god kontakt med elementet.

Dessuten vil konveksjonsflaten bli ganske liten, og dermed vil du neppe utnytte elementet på beste måte. Men du har kanskje tenkt ut ett eller annet der?

Er det kanskje bedre / lettere å lage en (vann)tank hvor man integrerer en litt røslig CPU-kjøleribbe, og monterer elementet på den?

Da vil i alle fall kulda bli spredd over et vesentlig større areale, og derved bør også resultatet bli bedre.

"Problemet" blir da plass for kjøleribba på pelt-elementet. Men en slik løsning blir vel å montere på utsiden av kabinettet, uansett.

Lenke til kommentar
Når det gjelder kjølebokser osv, er det også viktig å nevne at det man putter oppi der ikke produserer varme, derfor krever ikke disse boksene så mye kjøling.

Sant nok.

Vil også andvare folk mot og sette radiatoren inni kjøleboksen/kjøleskapet/fryseren. kjøleskap og fryseboks kan holde tempraturen nede i noen timer. men etter dette vil komressoren ta kvelden. frysebokser greier rett og slett ikke og kjøle ned en radiator og det vil derfor bli det samme som og isolere radiatoren (om man ser bort fra den lille energien peltieret får bort.)

dette var ikke et svar på noen av innleggene på noen måte, ville bare legge det til :)

ville heler montert peltet direkte på CPU eller bare koblet det opp på en andre vannblokk i systemet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...