Gå til innhold

Children Of Bodom: Diskusjonstråd!


Anbefalte innlegg

Men igjen så er som oftest teknisk musikk vanskelig å forstå og dermed lite catchy, det gjør vel ikke musikken mindre teknisk?

 

Jeg er ikke fan av slik musikk i det heletatt da jeg er en enkel sjel, men at Fredrik spiller mer teknisk enn Alex forstår jeg ikke ann at kan diskuteres da det kommer ganske klart fram. Finsk Wanker versus Teknisk jazzpreget metall. Lets do the math...

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TLZ: jepp, ser ut til at vi kan diskutere dette i evigheter... hehe.. tror bare vi skal innse at vi er både enig og nokså uenig i ting. =)

Har vi noen gang vært uenig på det punktet?

 

Men uansett moro å diskutere litt;)

Jepp. :)

 

Hovedgrunnen til vår ulike oppfatning av ferdighetene til Mesghuggah gutta og CoB, tror jeg nok i bunn og grunn blir smak uansett. Tror ingen av oss klarer å bevise helt rent teoretisk og musikalsk faglig hvem som er "best". Hørte på de soloklippene Glint la ut link til. Joda, er nok jazz. Mer der enn hva jeg har hørt i soloene i Meshuggah låter. Det er nok bare det at det blir litt for abstrakt for meg, ikke nok flyt og ikke "catchy" nok hvis dere skjønner.

Argumenterer du for hva som er teknisk eller hva som du liker her?

Meshuggah er abstrakt ja, å spille abstrakt er vanskelig i forhold til mer "rett frem" som CoB spiller.

 

En blander ikke smak inn i tekniske ferdigheter. Jeg ser foratt at System of a Down-gitaristen ikke er særlig teknisk, men jeg digger ham likevel. Han er faktisk favoritt-gitaristen min, jeg definerer ikke hva som er teknisk eller ikke utifra hva jeg liker og hva jeg synes fenger.

 

velvel.. deg om det=) kan ikke sitte her å nekte for dine meninger, man kan absolutt synes du tar veldig feil!

6798061[/snapback]

Vi trengte virkelig at du skrev den posten for vi visste på ingen måte før at du var uenig! :yes:

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Hovedgrunnen til vår ulike oppfatning av ferdighetene til Mesghuggah gutta og CoB, tror jeg nok i bunn og grunn blir smak uansett. Tror ingen av oss klarer å bevise helt rent teoretisk og musikalsk faglig hvem som er "best". Hørte på de soloklippene Glint la ut link til. Joda, er nok jazz. Mer der enn hva jeg har hørt i soloene i Meshuggah låter. Det er nok bare det at det blir litt for abstrakt for meg, ikke nok flyt og ikke "catchy" nok hvis dere skjønner.

Argumenterer du for hva som er teknisk eller hva som du liker her?

Meshuggah er abstrakt ja, å spille abstrakt er vanskelig i forhold til mer "rett frem" som CoB spiller.

 

En blander ikke smak inn i tekniske ferdigheter. Jeg ser foratt at System of a Down-gitaristen ikke er særlig teknisk, men jeg digger ham likevel. Han er faktisk favoritt-gitaristen min, jeg definerer ikke hva som er teknisk eller ikke utifra hva jeg liker og hva jeg synes fenger.

6798210[/snapback]

 

Problemet nå er ulike oppfatninger av hva som er teknisk. Kan du beskrive konkret for meg hva du legger i å spille teknisk på gitar?

 

Jada, jeg argumenter jo også for hva jeg liker.. MEN, noe av det jeg liker med Alexi og CoB er jo det tekniske! :) men dere ser ikke på det som teknisk, så da lurer jeg på hva teknisk er for dere? å spille jazz? å spille som meshuggah? men hvordan spiller de da? sikker på at alexi fint kunne spilt jazz om han hadde ville det, men kanskje han heller liker litt andre former for musikk da.. noe jeg for øvrig er veldig glad for :thumbup:

 

btw! Laiho bruker jo en gode del arpeggioer som nevnt. Det er jo også ofte å finne i jazz og klassisk.. dog ofte i et roligere tempo enn den sweepingen alexi driver med. Skulle da tro det bare ble enda mer teknisk om det gikk fort, og samtidig var avansert da men? hvis dere så klippet jeg linket til tidligere, så kan dere neppe si at teknikk er ubetydelig for å få til det han gjør der!

 

har også en liten sak fra 2001:

 

http://www.youtube.com/watch?v=gv4IUSH8EpY...h=Alexi%20Laiho

 

her får vi presenter et stykke av vivaldi, og litt mer basic improvisasjons-solospill til en mer standard rocke låt.

 

spiller sammen med den andre gitaristen i CoB (Roope Latvala). På den tiden spilte de sammen bare i Sinergy.

 

 

velvel.. deg om det=) kan ikke sitte her å nekte for dine meninger, man kan absolutt synes du tar veldig feil!

6798061[/snapback]

Vi trengte virkelig at du skrev den posten for vi visste på ingen måte før at du var uenig! :yes:

6798210[/snapback]

 

så fint da! :p

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Enig.

 

Kjedelige greier.

4168401[/snapback]

er du idiot?!

 

herregud kjedelige greier faktisk.. ta faktisk og hør skikkelig på dem.. er så jævla mye mer som er kjedelig.. omg

 

ot : jeg har faktisk klart å bli lei dem :p men det er ikke så rart siden jeg har hørt på dem dritlenge men nå har jeg blitt lei og hører på tool osv

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
CoB er en av mine største inspirasjoner når jeg lager musikk  :thumbup:

8280842[/snapback]

 

Samme her. Alexi Laiho er min hovedinspirasjon når det gjelder gitarspilling. For å svare på det midnight_walker sier om bruken av Mozart synes jeg også den er best på Red Light In My Eyes pt.2, selv om partiene på f.eks Hatebreeder og Black Widow også er nydelige. (bruker noe fra Bach på et par andre låter på SW også btw).

 

Alexi Laiho er helt klart svært inspirert av klassisk musikk, og den neoklassiske stilen kommer først og fremst til syne på de 3 første platene. Også en del på Hatecrew Deathroll, mens på Are You Dead Yet er det blitt veldig mye mindre i forhold til tidligere. Alexi er kanskje blitt like fokusert på å lage bra riff som melodier nå. Også soloene er blitt litt mindre neoklassiske, men de er fortsatt blant det råeste man finner i gitarsolo-verdenen i dag etter min mening. :thumbup:

 

Gleder meg forresten enormt til neste plate som de begynner å spille inn i slutten av denne sommeren. Kommer vel ikke ut før til neste år da sikkert :dontgetit: Heldigvis fikk vi jo en knalll live DVD i oktober, så jeg lever en stund på den enda :D

Lenke til kommentar

Er keen på å utforzke Children of Bodom. Har hørt det er mye bedre en annen metall på den måten av musikken er mer melodisk. Kan noen anbefalle meg hvor jeg burde begynne- hvilke sanger/album jeg burde få hørt?

 

Jeg liker proggresiv rock. Er CoB nor for meg? Det har jeg ihvertfall hørt noen si.

Lenke til kommentar
Jeg liker proggresiv rock. Er CoB nor for meg? Det har jeg ihvertfall hørt noen si.

8310252[/snapback]

 

Ja det er det! selv liker jeg Children Of Bodom best (og det eneste) innen denne sjangeren. Follow The Reaper og deretter Hate Crew Deathroll kan anbefales.

 

Needled 24/7, Everytime I Die, Hate Me, Follow The Reaper, Bodom After Midnight osv.

Lenke til kommentar

Jeg synes Children Of Bodom er kjemepbra og jeg gleder meg veldig til neste album! Har alle sammen til nå selvfølgelig :D Har lett etter en slik tråd, og vurderte å starte en selv :D

 

Edit: Ja, Children Of Bodom er melodisk death-metall noe jeg liker svært godt. Synes Bodom er de som får det best til i grunnen, men liker godt In Flames, Dark Tranquillity og mange flere..

Eneste som er litt flaut med Children Of Bodom er når jeg selv sitter i short å hører på dem på skolen o.l .. Da står pelsen på beina :p

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Er keen på å utforzke Children of Bodom. Har hørt det er mye bedre en annen metall på den måten av musikken er mer melodisk. Kan noen anbefalle meg hvor jeg burde begynne- hvilke sanger/album jeg burde få hørt?

 

Jeg liker proggresiv rock. Er CoB nor for meg? Det har jeg ihvertfall hørt noen si.

8310252[/snapback]

 

CoB er vel ikke så proggresivt egentlig, men uansett utrolig bra musikk som anbefales på det sterkeste :thumbup:

 

Foreslår at du starter med "Hatebreeder" og "Follow The Reaper" albumene, før du så kan gå videre til "Hatecrew Deathroll" og "Are You Dead Yet?" De to førstnevnte er mest melodisk. Det samme gjelder jo for debut albumet "Something Wild" men ikke like mange bra låter der.

 

Å anbefale enkelte sanger er utrolig vanskelig ettersom det stort sett bare er kvalitetslåter på alle skivene, men kan jo ta noen som f.eks:

 

Hate Me!, Children Of Bodom, Follow The Reaper, Hatebreeder, Everytime I Die, Lake Bodom, You're Better Off Dead, Kissing The Shadows, Towards Dead End, Downfall, Angels Don't Kill, Sixpounder, Living Dead Beat, We're Not Gonna Fall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...