Gå til innhold

Children Of Bodom: Diskusjonstråd!


Anbefalte innlegg

Jeee... Laiho spiller mer teknisk enn kjapt! Uansett hva dere mener så er Laiho jævla god på gitar. Regner med at det ikke er mange av dere som kan måle dere med ferdighetene til Laiho. Det er en grunn til Laiho er blitt stemplet som et geni med gitaren.

6048517[/snapback]

Meir kjapt enn teknisk, EOD. Når vart pentaton teknisk?

Stempla som geni av kven? 16år gamle fanboys? Meg i ræva òg det.

Laiho er like mykje geni som eg er hageslange.

 

Tosk! Du trenger ikke å vri så jævla mye på det for jeg tror du skjønner hva de mener. Når de skriver rask så mener de ganske åpenlyst RASKT og RENT! Og hvis ikke raske gitarister er imponerende kan du snekre deg en fjøl med nylontråd å stappe den oppi rompa di!

6048546[/snapback]

Raske gitarister imponerer folk som ikkje kan å spele gitar. :)

 

Haha! Meuggha soloene suger blåhvalkuk i forhold til Laiho soloene

6048568[/snapback]

Her begynner eg å tvile på om du har tatt i ein gitar før. Isåfall meir enn powerchords. Herregud.

 

So fucking play it for me!

6048577[/snapback]

Det seier dei alle og eg tek aldri kva dei vil fram til.

Absolutt alle klarer jo ikkje å spele slik som han, men det er da faen ikkje det han seier heller. Det finst tusenvis av gitarister der ute som kjører over Laiho for ein femøre.

 

Skulle vel kanskje greit ha klart å raka gjennom et par CoB-soloer sjølv, dog kanskje ikkje i 1000 bps. Ikkje det at eg har så veldig interresse av å kunne det heller, men eg har klart vore borti langt meir krevande ting enn CoB. Mest krevande eg har vore borti vil eg faktisk seie er Meshuggah - som du så hardt kritiserer oppi her. "So fucking play it for me!" slenger eg tilbake igjen til deg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden når ble det om å gjøre og spille mest avansert/kjappest for å kunne avgjøre om man selv liker et band eller ikke?  :shrug:

6277603[/snapback]

Siden CoB-fans brukte det at Laiho visstnok er "teknisk" som argument for at bandet "objektivt sett" er knallbra.

 

Det at teknikk ikke nødvendigvis med kvalitet å gjøre har blitt nevnt flere ganger(av bla. meg) i denne tråden.

Lenke til kommentar

Teknisk er som oftest dørgende kjedelig, finnes noen untak, men som oftest dørgende kjedelig. Dårlig musikk i den forstand at det er dårlige/ikke så veldig tekniske musikere er som oftest mye kjekkere. Bare se på: Punk, svart metall og endel thrash, mongo, men fett.

 

Edit: Sier ikke at det ikke finnes teknisk svar metal, punk og thrash, men er endel kjente band innenfor disse sjangerene som ikke har teknikken på sin side.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Tror faktisk jeg skal få med meg Children of Bodom på Wacken, ikke et at bandene jeg vanligvis hører på, men sikkert artig live. :)

(Er uansett ikke noe bedre på det tidspunktet. :p)

6294670[/snapback]

Mange band som er egentlig suger men som er morsomme live, skal ikke se bort ifra at de er en av dem. (Uten at jeg vet noe.) :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeee... Laiho spiller mer teknisk enn kjapt! Uansett hva dere mener så er Laiho jævla god på gitar. Regner med at det ikke er mange av dere som kan måle dere med ferdighetene til Laiho. Det er en grunn til Laiho er blitt stemplet som et geni med gitaren.

6048517[/snapback]

Meir kjapt enn teknisk, EOD. Når vart pentaton teknisk?

Stempla som geni av kven? 16år gamle fanboys? Meg i ræva òg det.

Laiho er like mykje geni som eg er hageslange.

6276337[/snapback]

 

Siden du jo er en hageslange forventer jeg ikke mye til IQ, men må si jeg blir litt provosert av å lese slikt uansett. pentaton teknisk? neida, å bruke pentaton skalan til å lage en solo kan ikke regnes som enormt teknisk, men nå har det sånn slik at Alexi Laiho langt ifra bruker kun pentaton skalaen i soloene sine. Dur skala, vanlig moll, harmonsik moll, melodisk moll, ulike arpeggioer (dur, moll, diminished...) samt en del kirketone arter.. f. eks frygisk, lydisk, mixolydisk osv.. nå skal det sies at han først og fremst brukte den neoklassiske stilen på det første albumet Something Wild, og en del på Hatebreeder og Follow The Reaper. På de siste to albumene (Hatecrew Deathroll og Are You Dead Yet?) har han begynnt å eksperimentere mer med å legge til toner og bygge på pentaton skalaen. Men fortsatt er moll skalaer og arpeggioer brukt i stor grad.

 

Det som jeg finner svært fasinerende med Laiho er måten han blander ulike elemener og stiler i soloene sine. Han kan bruke klisjefylte blues aktige licks, men samtidig få noe nyskapende og genialt med alle soloene sine. Det er denne herlige blandingen av melodi, kjapp picking, legato triks og nydelig sweeping som skaper en spesiell flyt i soloene hans, og som for meg personlig gjør fyren til en genial musiker.

 

Respekterer at folk er uenige, men takler dårlig at en eller annen jævla hageslange rakker ned på gitarister uten å egentlig ha peiling. Kom heller med litt konstruktiv kritikk da hvis du hater fyren så mye!

 

 

Tosk! Du trenger ikke å vri så jævla mye på det for jeg tror du skjønner hva de mener. Når de skriver rask så mener de ganske åpenlyst RASKT og RENT! Og hvis ikke raske gitarister er imponerende kan du snekre deg en fjøl med nylontråd å stappe den oppi rompa di!

6048546[/snapback]

Raske gitarister imponerer folk som ikkje kan å spele gitar. :)

6276337[/snapback]

 

vel, jeg spiller selv gitar, men blir fortsatt imponert over raske gitarister. Mulig du ikke vet det, men det ligger faktisk en god del øving bak det å klare å spille sykt raskt. Greit at noen blir litt i overkant, som f.eks malmsteen som bare spiller raskt, men jeg mener at det finnes folk som har en mye mer passende dose av kjappe saker og melodi. Eksempler jeg vil trekke fram er John Petrucci fra Dream Theater og ikke minst Alexi Laiho.

 

Haha! Meuggha soloene suger blåhvalkuk i forhold til Laiho soloene

6048568[/snapback]

Her begynner eg å tvile på om du har tatt i ein gitar før. Isåfall meir enn powerchords. Herregud.

6276337[/snapback]

 

eh, javel..?

 

So fucking play it for me!

6048577[/snapback]

Det seier dei alle og eg tek aldri kva dei vil fram til.

Absolutt alle klarer jo ikkje å spele slik som han, men det er da faen ikkje det han seier heller. Det finst tusenvis av gitarister der ute som kjører over Laiho for ein femøre.

 

Skulle vel kanskje greit ha klart å raka gjennom et par CoB-soloer sjølv, dog kanskje ikkje i 1000 bps. Ikkje det at eg har så veldig interresse av å kunne det heller, men eg har klart vore borti langt meir krevande ting enn CoB. Mest krevande eg har vore borti vil eg faktisk seie er Meshuggah - som du så hardt kritiserer oppi her. "So fucking play it for me!" slenger eg tilbake igjen til deg. :)

6276337[/snapback]

 

overkjører Laiho? på hvilken måte? finnes det raskere gitarister? ja, helt klart. finnes det mer tekniske gitarister? ja, helt klart. MEN, Laiho har fortsatt en helt unik stil, og de fleste soloene hans vil by på store utfordringer for de fleste.

 

lykke til med å lære deg soloene hans perfekt! da har du arbeid i noen måneder/år fremover! =) Meshuggah det mest krevende? øhhh... hørt om Dream Theater f.eks?? synes personlig at det meshuggah leverer er rimelig mye mer rett fram enn Children Of Bodom også da. Men det er jo helt klart en subjektiv sak. Går mye på hva man selv oppfatter som teknisk og vanskelig. :yes:

Lenke til kommentar

FollowTheReaper:

Om ting er teknisk eller er ikke subjektivt. Meshuggah's gitarsoloer er vanskelighetsgrad ala svært teknisk jazz. Å kalle slikt mer straight-forward enn CoB er helt helt helt bak mål. CoB er ikke noe annet enn heavy metall spilt i grisefort tempo, lagt til synth og en tynn(og kjedelig IMO) skrikevokal. Dette er ikke småtterier. Siden du nevner Dream Theater, han har det minste det du prøver å pålegge Laiho, litt egen stil. Blander forskjellige ting, men forsatt synes jeg DT's gitarist er oppskrytt, han er JÆVLA kjapp, først og fremst det som er det mest "imponerende". (Men for å si det sånn: Baito, verdens kjappeste gitariste er samtidig verdens mest kjedeligste gitarist da melodiene hans... vel suger.)

 

"Går mye på hva man selv oppfatter som teknisk og vanskelig. " Din oppfatning er feil. :)

Ikke alt i denne verden er helt subjektivt. 2 + 2 = 4. Selv om du påstår at det er fks. 5. CoB-gitaristen spiller fort, men særlig kreativ og kreativ nok til å nå tittelen "geni" er han absolutt ikke.

 

Jeg har ikke vane for å snakke "ned" om band, men når ting rett og slett er feil må jeg si ifra. (Og har gjort dette "andre" veien også. Jeg reagerer sterkt når idioter tror at gitaristen i favorittbandet mitt er "verdens beste rent teknisk". (Daron Malakian). Hva er vitsen med å påstå at en i favorittbandet sitt noe han ikke er? Er jo uansett resultatet, sammensetningen av musikken som teller. Ikke hvor jævla god de er på instrumentet...)

Lenke til kommentar
FollowTheReaper:

Om ting er teknisk eller er ikke subjektivt. Meshuggah's gitarsoloer er vanskelighetsgrad ala svært teknisk jazz. Å kalle slikt mer straight-forward enn CoB er helt helt helt bak mål. CoB er ikke noe annet enn heavy metall spilt i grisefort tempo, lagt til synth og en tynn(og kjedelig IMO) skrikevokal. Dette er ikke småtterier. Siden du nevner Dream Theater, han har det minste det du prøver å pålegge Laiho, litt egen stil. Blander forskjellige ting, men forsatt synes jeg DT's gitarist er oppskrytt, han er JÆVLA kjapp, først og fremst det som er det mest "imponerende". (Men for å si det sånn: Baito, verdens kjappeste gitariste er samtidig verdens mest kjedeligste gitarist da melodiene hans... vel suger.)

 

"Går mye på hva man selv oppfatter som teknisk og vanskelig. " Din oppfatning er feil. :)

Ikke alt i denne verden er helt subjektivt. 2 + 2 = 4. Selv om du påstår at det er fks. 5. CoB-gitaristen spiller fort, men særlig kreativ og kreativ nok til å nå tittelen "geni" er han absolutt ikke.

 

Jeg har ikke vane for å snakke "ned" om band, men når ting rett og slett er feil må jeg si ifra. (Og har gjort dette "andre" veien også. Jeg reagerer sterkt når idioter tror at gitaristen i favorittbandet mitt er "verdens beste rent teknisk". (Daron Malakian). Hva er vitsen med å påstå at en i favorittbandet sitt noe han ikke er? Er jo uansett resultatet, sammensetningen av musikken som teller. Ikke hvor jævla god de er på instrumentet...)

6796662[/snapback]

 

Hvis du er godt utdannet ved en eller annen høytstående musikkskole, med hovedfag i gitar, så kan jeg kanskje bøye meg for det du sier. Men, så fremt du ikke har større faglig bakgrunn enn meg selv, så nekter jeg å gå med på at min mening må være feil og din riktig. Det med at alt Laiho spiller er så jævla kjapt, og at det er det eneste som imponerer er etter min mening helt feil. Faktisk så har han ikke så mye sykt kjappe ting i soloer. Han har variasjon mellom melodier og en del rimelig kjappe licks. Hovedmålet hans har alltid vært å lage soloer som folk kan klare å nynne på, og som fenger. Det synes jeg han klarer. Etter min mening bør en solo være catchy, og den skal være i sangen for å gjøre den bedre. Da hjelper det ikke om soloen er helt vannvittig teknisk, hvis du bare sitter igjen med en følelse av at soloen er lagt inn i låta for å være der. Dessuten har som sagt Laiho brukt en god del elementer fra klassisk musikk. Det bør vel også gå under kategorien avansert mener nå jeg da. Han er faktisk svært musikalsk, og har spilt både fiolin og piano da han var yngre. Derfra har han hentet mye inspirasjon fra det neoklassiske.

 

Har du sett instruksjonsvideoer med han da? Det finnes flere utgitt i blant annet young guitar og guitar world. Se om du finner disse, så kanskje du klarer å se litt nærmere på den unike teknikken hans, og prøve å lære deg noen av soloene, licksa eller riffene. Det er faktisk ikke enkelt!

 

Du sier at Alexi Laiho ikker er teknisk, og at det ikke er subjektivt å oppfatte hva som er det. Hvis det ikke er det, hva er da den objektive definisjonen på teknisk gitarspill da? Har du virkelig et fasitsvar på det?

 

Jeg sier ikke at Meshuggah har dårlige gitarister, men jeg mener bare at de ikke er bedre enn Laiho. At det de spiller er på på nivå med teknisk jazz tviler jeg også på. Men jeg har ikke faglig kompetanse til å analysere det de spiller heller da. Jeg sier CoB er mindre straight-forward fordi det er mer variert. De har elementer fra power, black, death, trash metal og det neoklassiske i seg. Dessuten er det en vesentlig forskjell på bandene. Mens CoB bygger musikken sin på melodier, er Meshuggah mer fokusert på riff og å være tungt. Litt merkelig egentlig, ettersom de en gang dro på turne uten bassist. Skulle tro de mistet noe av kompaktheten de vil ha i lydbildet sitt.

 

Når det gjelder Dream Theater skjønner jeg ikke at du kan si at John Petrucci er oppskrytt. Han er kjapp ja, men har er det så mye mer enn det! Han spiller sinnsykt vanskelige og tekniske ting i stort sett hver låt, og det værste er at han spiller minst like bra live som på plate. Tror ikke jeg har sett han spilt feil på en eneste konsert enda. Når det er sagt så kan jeg forsto de som ikke liker DT p.g.a at de kanskje er for fokuserte på å spille perfekt. De kan bli litt kjedelige live noen ganger. Det er til tider liksom mere sport enn musikk. Men akk så utrolig fengende, progressiv og avansert musikk!

 

Til slutt må jeg si at jeg faktisk er enig med det i noe. " Er jo uansett resultatet, sammensetningen av musikken som teller. Ikke hvor jævla god de er på instrumentet..." Det er vel omtrent den eneste setningen jeg kan si meg enig i. Å jo, en ting til er jeg enig i: gitaristen i SOAD ikke er verdens beste. :)

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at Meshuggah har dårlige gitarister, men jeg mener bare at de ikke er bedre enn Laiho. At det de spiller er på på nivå med teknisk jazz tviler jeg også på.

6797000[/snapback]

 

Vel HER tar du faktisk grundig feil. Om du er i tvil om ferdighetene til Fredrik Thordendal i Meshuggah, så sjekk ut soloplaten hans, Fredrik Thordendal's Special Defects - Sol Niger Within:

 

http://www.meshuggah.net/samples/sol26.mp3

http://www.meshuggah.net/samples/sol06.mp3

Lenke til kommentar

FollowTheReaper: Du skal ha en ting, du er (for en gangs skyld) en av CoB-fansene som synes gitaristen deres er flink av andre grunner enn at han spiller "Åååå se hvor fort han spiller".

 

Men jeg er forsatt svært svært svært uenig i at han spiller variert, (gitar)stilen er ubertypisk finsk power metal. (Som du virker til å beskrive). Sikkert fett for de som liker den slags, men for min del så er det bare irreterende. På siste CoB-utgivelse hører jeg litt thrash-innflytelse, men jeg har ALDRI hørt noe black eller death innflytelse på platene deres. Kanskje såvidt litt fra melodeath(gøteborg) ang. vokalen, men black har jeg hørt overhode INGENTING av i dem.

 

Betviler ikke at han er musikalsk, men grunnen til at jeg reagerer er vel at jeg føler han er sterkt oppskrytt.

 

Når det gjelder DT-gitaristen så har han en del (såvidt jeg vet) feil. (Har hørt dette av andre...). MEN: Vet ikke om jeg hadde brydd meg om jeg hadde hørt noen. Forøvrig så er DT en av mine favorittband og gitaristen deres er en av mine favorittgitarister, men jeg synes han (da først og fremst soloene hans) er oppskrytte. De er litt for mye opp og ned på skalaer, noen av de i hvertfall... men mange av dem er gode og. Og han er genial riffmaker. Tror egentlig vi er ganske enige ang. DT på mange ting. Uansett, konserten i fjor-høst var fantastisk. :)

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så er vel ikke bare Meshuggah's gitarsoloer på nivå med teknisk jazz, men de ER jazz.

 

Uansett ganske meningsløs(ikke misforstå, jeg elsker å disktuere :D) å diskutere hvor teknisk eller ikke ting er. Er jo uansett resultatet som gjelder. Ta Ramones fks., knall-enkel uber-uteknisk musikk... men likevel genialt. :)

Lenke til kommentar

TLZ: jepp, ser ut til at vi kan diskutere dette i evigheter... hehe.. tror bare vi skal innse at vi er både enig og nokså uenig i ting. =)

 

Men uansett moro å diskutere litt;)

 

Hovedgrunnen til vår ulike oppfatning av ferdighetene til Mesghuggah gutta og CoB, tror jeg nok i bunn og grunn blir smak uansett. Tror ingen av oss klarer å bevise helt rent teoretisk og musikalsk faglig hvem som er "best". Hørte på de soloklippene Glint la ut link til. Joda, er nok jazz. Mer der enn hva jeg har hørt i soloene i Meshuggah låter. Det er nok bare det at det blir litt for abstrakt for meg, ikke nok flyt og ikke "catchy" nok hvis dere skjønner.

 

Når vi først skal linke litt; ta en titt på dette klippet med Alexi Laiho fra en av de nevnte instruksjonsvideoene. Her får vi demonstrert en sweeping øvelse. Går mye på hurtighet, ja, men kom ikke å si at dette også er teknisk vanskelig=)

 

http://www.youtube.com/watch?v=ERfndTOKKMQ...h=Alexi%20Laiho

 

klippet er 3-4 år gammelt og lyden suger, men anyway: dere skjønner peonget;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...