Gå til innhold

Brygging av cider

GolfBag

Anbefalte innlegg

Vi hadde for en tid til bake en tråd om brygging av øl som var veldig interresant, nå har turen komt til dette fantastiske produktet kalt cider..

- Er det lov å lage cider i Norge?

- Hvordan lager man cider? kan man lage det av eplejuice/eplenektar?

- Er det lov å destillere cider / eller destillere andre hjemmelagde alkoholprodukter for den saks skyld?

- I tilfelle det er lov: Hvor stor er sjansen for at et destilleringsapparat kan gå i lufta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er ikke sikker, men jeg tror det er lov......eller??

men det hadde vært fett å prøve. man kan sikker lage det av eplejuice/nektar. da jeg var liten hadde mor og far to svære glassballonger med eplevin i kjelleren...det ble aldri drukket noe av dem og til slutt ble alt kastet.

Hvor stor er sjansen for at et destilleringsapparat kan gå i lufta.
tror det skal mye til før det skjer, men jeg vet om en det skjedde med!! hele driten sprang oppe på loften, så det rant sprit gjennom taket og ned i stua....men det er mange år siden.

fikk et lite tips fra læreren min på skolen: hvis du ikke har tid til å destilere ferdig, så skal solbær-sats smake greit. du blander altså bare satsen med solbær.

Lenke til kommentar
så, vist jeg spretter en flaske med eple nektar (funker det?) og lar den stå åpen i 2 dager så har jeg cider? ikke værst...
hehe. jeg er ikke noe ekspert, men jeg tror ikke du vil få noe særlig effekt. du trenger gjær for å få i gang en skikkelig gjæringsprosess. dessuten smaker det sikkert helt jævelig.......
Lenke til kommentar
så, vist jeg spretter en flaske med eple nektar (funker det?) og lar den stå åpen i 2 dager så har jeg cider? ikke værst...
hehe. jeg er ikke noe ekspert, men jeg tror ikke du vil få noe særlig effekt. du trenger gjær for å få i gang en skikkelig gjæringsprosess. dessuten smaker det sikkert helt jævelig.......

Jeg er langt ifra noe ekspært jeg heller :p Hva bør jeg bruke da? eple juice? eple nektar? Jeg har masse sånne greier i kjellern her. Og denne gjæren; hvor får jeg kjøpt den?

Lenke til kommentar

har ikke peiling på hvordan man lager cider/øl etc. men sprit er enkelt (har aldri gjort det selv, men har fått instrukser av kompiser). satsen lages av vann, gjær og sukker. dette må stå å gjære en god stund på et varmt sted. etterpå må du destilerer du satsen.

gjær kjøpes i vanlig matbutikk.....øl-gjær er fint.

PS: hvis du vil at det skal smake litt bedre, så bytter du ut vann og sukker med appelsinjuice og poteter.

Lenke til kommentar
har ikke peiling på hvordan man lager cider/øl etc. men sprit er enkelt (har aldri gjort det selv, men har fått instrukser av kompiser). satsen lages av vann, gjær og sukker. dette må stå å gjære en god stund på et varmt sted. etterpå må du destilerer du satsen.

gjær kjøpes i vanlig matbutikk.....øl-gjær er fint.

PS: hvis du vil at det skal smake litt bedre, så bytter du ut vann og sukker med appelsinjuice og poteter.

Ok.

Satsen= den guffa du får?

Destilerer=? husker ikke, men er det noe koke greier?

Og det varme stedet, går det fint med baderomsgulv?

Lenke til kommentar

satsen er vann, sukker og gjær blandet sammen (evt. appelsinjuice, poteter og gjær).

destilere er den prosessen hvor alkoholen blir skilt vekk fra vannet. vet ikke om det må kokes helt. det skal i hvertfall varmes opp slik at alkoholen fordamper (tror alkohol fordamper ved lavere temperatur enn vann (eller er jeg helt på jordet?)). alkoholendampen må så kjøles ned igjen til væske. alt dette gjøres med forskjellige beholdere og rør osv.

baderommet er forresten et fint sted ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...