Gå til innhold

Oppgradering av gaming-PC, ca. 4000

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere min PC. Jeg er en seriøs gamer, så mitt nåværende oppsett begynner å skrante litt:

Hovedkort: Abit NF7

Prosessor: AMD Athlon XP 2500+ Barton

Skjermkort: Connect3D Radeon 9600XT

CD-brenner: Plextor PX-W4012A

Harddisk: 1x Maxtor 120GB, 1x WD Raptor S-ATA 74GB

Minne: Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB (Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5) (512 MB til er underveis)

Kabinettet mitt er AOpen H600B, om det skulle være til interresse. *EDIT* Inkludert 350W PSU.

Følgende deler skal byttes ut (priser er hentet fra Flexi-Data):

Hovedkort: MSI K8N NEO4 F 809,-

Prossessor: AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz Boxed 1239,-

Skjermkort: Gainward GeForce 6600GT 128MB 2ns GDDR3 1614,-

DVD-brenner: NEC ND-3520A 454,-

Det er selvfølgelig ønskelig at begge minnemodulene (Corsair og Geil) bør virke med det nye hovedkortet.

Som nevnt i topic bør alt ligge på rundt 4000 kr.

Maskinen skal ikke overklokkes.

Takker for alle svar! :D

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netshop:

Ant. Beskrivelse Slett

DDR-DIMM 512MB PC3200 (400MHZ) 425,00

Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X 895,00

Club3D Geforce 6600GT 128MB PCIe retail 1 350,00

NEC DVD-brenner ND-3520 bulk, intern 475,00

AMD Athlon 64 3000+ 1.8 Ghz BOXED 1 235,00

sum: 4380 kr

Da får du det nyeste: PCIe og 939. Dette er godt nok hvis du ikke skal klokke. Dette er mye pc for penga. Pr idag er greit å kjøpe 939 siden prisforskjellen ikke er så stor.

Lenke til kommentar
Netshop:

Ant. Beskrivelse Slett

DDR-DIMM 512MB PC3200 (400MHZ) 425,00

Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X 895,00

Club3D Geforce 6600GT 128MB PCIe retail 1 350,00

NEC DVD-brenner ND-3520 bulk, intern 475,00

AMD Athlon 64 3000+ 1.8 Ghz BOXED 1 235,00

sum: 4380 kr

Da får du det nyeste: PCIe og 939. Dette er godt nok hvis du ikke skal klokke. Dette er mye pc for penga. Pr idag er greit å kjøpe 939 siden prisforskjellen ikke er så stor.

Ser at det der var en direct copy fra den andre nye tråden min her på forumet... :p

Hadde vært fint om du kunne begrunnet valgene! Spesielt skjermkortet, det skal velges med største omhu!

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Selv liker jeg ATI best men i den prisklassen så er 6600GT bedre en X700. Med ditt budsjett er det club valget ditt beste alternativ.pga pris.

Alt er valgt utifra budsjett alså pris. jeg har prøvd å finne ett 939 pcie systemet til deg og mener du har fått veldig mye for penga.

Lenke til kommentar

Hvor mange GHz tilsvarer den prosessoren i intel?

Edit: Jeg kan kanskje strekke meg litt lenger enn 4000 hvis jeg får noe igjen - jeg vil ha gaming for alle penga! Mulig å kutte litt ned på hovedkortet kanskje? Jeg må ha integrert 5.1 lyd, USB, S-ATA og PCI-express, men mer er strengt tatt ikke nødvendig...

Edit2: Det hovedkortet var visst det billigste 939 hos Netshop, men trenger jeg 939 i det hele tatt? Hvorfor ikke 754?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Jeg har lett litt og funnet fire alternativer til hovedkort (priser er fra Flexi-Data - jeg bor i Bergen, så det er mest gunstig for meg å bestille der).

Dette er billigst, og ser helt greit ut egentlig...

MSI K8N NEO4 F 809,-

MSI RS480M2-IL 835,-

EPoX EP-9HEAI 859,-

EPoX EP-9NPAJ 886,-

Begge mine minnemoduler er DIMM 184-pin, så de skulle virke med alle hovedkortene. Noen erfaringer/anbefalinger (spesielt det første alternativet)? :roll:

Takk for svar hittil! :D

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Da var det bare prosessor og skjermkort igjen! Når det gjelder prosessoren tror jeg at jeg velger den som er foreslått her (AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz Boxed) til kr 1239,- på Flexi-Data, noe som gir igjen ca 1500 til skjermkort. Det gjør ikke noe om det går litt over, jeg vil ha noe som varer en stund... Men absolutt maks er 2000 kr, helst under 1800. Fremdeles takk for alle gode råd! :thumbup:

Edit: Hvis dere kan velge blant skjermkortene her, så hadde det vært fint! Hadde vært topp å kunne bestille alt fra Flexi-Data!

Edit2: Kult om det hadde støttet ting som Shader 3.0 og sånt, er det mulig til den prisen?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Etter spesifikasjonene jeg har lest om på ATI's og nVidia's hjemmsider, ser det ut til at X700 ligger litt over 6600 når det gjelder det meste, dog ikke mye. Men nVidia ser ut til å ha de eneste kortene med Shader Model 3.0 support, virker som om dette kan være "kjekt å ha" (planlegger å ha denne PC'en en stund), er det noen som har peil på dette? Jeg kjøpte mitt nåværende 9600XT fordi det var det første med DX9-støtte i hardware, angrer ikke akkurat på det nå. Lurer på om det kan være lurt å kjøpe 6600 av samme grunn (Shader Model 3.0).

Edit: Ser også at X700 og X800 har 250-bits minne, mens 6600 har 128. Hva har dette å si? (Sorry for mange noob-pørsmål...)

Edit2: Vel, tror dette blir det siste spørsmålet: Hva er forskjellen på Prosessoren jeg har valgt og "Winchester"-utgaven? Og hvor mye bedre ytelse vil jeg få hvis jeg, la oss si, går opp til AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
hvis det her er en gaming pc vil et geforce 6800gt kort øke spillytelsen mer enn å bytte cpu/hk og et middels skjermkort.

f.eks dette kortet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302770&cks=SER

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309341&cks=SER

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307842&cks=SER

alle de kortene er ca 2x så kjappe som 6600gt

Vel, takk for svar, men jeg har altså ikke penger til det! Rett og slett! Tom konto, blakk, broke, you name it, etter jeg har kjøpt PC-delene i første post har jeg ikke mye igjen!

Føler at det er en del som bare leser siste post, men sjekk to poster opp! Masse spørsmål der... Vil ikke være masete, men jeg har merket før at når jeg stiller spørsmål, så kommer det en som svarer på et av dem, så blir de andre totalt glemt...

Men jøss, uten dere folk her på forumet hadde jeg vært helt hjelpeløs! Mange tusen takk! :w00t:

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Jeg forstod det som du ikke hadde kjøpt enda, og da hadde jeg heller kjøpt bedre skjermkortet istedenfor å bytte hk/cpu

Åja, var det det du mente? Jeg har ikke kjøpt ennå, det er helt riktig, men hvis jeg ikke oppgraderer HK og prosessor nå, må jeg uansett gjøre det om ikke lenge, mye pga PCI-express.

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt rundt på hvilke 6600GT-kort Flexi-Data har, og jeg fant 6 kort som kan funke. Her følger en liste - alle er 6600GT, men jeg ser ikke helt forskjellen... Kan noen hjelpe?

Gainward GeForce 6600GT 128MB 2ns GDDR3 (PCI-Express,Ultra/1960PCX GSViVo/2xDVI)

Pris: 1614,-

Asus EN6600GT GeForce 6600GT 128MB GDDR3 (PCI-Express, Tv-Out/DVI-I, Retail)

Pris: 1669,-

XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 (PCI-Express,Tv-Out, Dual-DVI, Retail)

Pris: 1719,-

XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 (PCI-Express, Extreme Gamers Ed., Retail)

Pris: 1821,-

Gainward GeForce 6600GT 256MB 2ns GDDR3 (PCI-Express,Ultra/1980PCX Tv-out, DVI)

Pris: 1871,-

Gainward GeForce 6600GT 128MB 1,6n GDDR3 (PCI-Express, Golden S., Goes Like Hell)

Pris: 2074

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Sitter selv med XFX kortet til 1821,-. Det har kjappere minne enn det andre XFX kortet, og kommer klokket høyere enn de andre. De klokker også mye bedre enn de fleste andre 6600GT kort jeg har sett klokket. Anbefales.

Det med at X700 ser bedre ut på papiret gjør ingenting, 6600GT slår det i alle tester som er gjort. Så i prisklassen opptil og litt over 2000,- så må 6600GT velges av ytelses grunner. Neste steg er X800LE som koster rundt 2500,-

Valg vedrørende 754 og 939 hovedkort, så er det vel kun PCIe til 939, og dermed det bestevalget hvis du skal kunne oppgraddere senere. Du vil garantert også med ett 939 HK kunne oppgraddere CPU om ett år til en dobbeltkjerne CPU når disse faller i pris, uten å måtte ha annet enn en bios oppgraddering.

Men jeg ser en dum ting du kanskje har gjort, du har Corsair minne fra før, og har kjøpt en Geil brikke til, hvis jeg ikke leste feil? Det kan fort hende at disse ikke fungerer sammen. ALLE anbefaler å bruke helt like brikker Produsent/specs hvis man bruker mer enn 1 brikke. Det kan fort hende at de ikke virker sammen, eller at du får ett ustabilt system. Litt kjedelig at PCen feiler når du sitter å spiller på det mest intense.

Winchester CPU er vel laget på en mindre teknologi enn den andre du nevnte. Den vil ha mulighet til å kjøles bedre siden varme området er mindre, og dermed kunne klokkes bedre. Men hvis du ikke skal klokke, så hvorfor ikke ta en som er litt raskere med en gang (kan klokkes uansett den også).

Det er greit du vil bruke flexi-data, men det er fort penger å spare ved å bruke komplett eller netshop. Varen bruker ikke noe særlig lengre tid, og portoen er den samme.

eller lykke til.

EDIT: så litt på beskrivelsene av skjermkortene over. det billigste XFX har 2.2 n minne, mens Extreme Gamer Edition har 1.6 eller 1.8. Men i forhold til pris så ville jeg ha tatt Gainward sitt, som er det billigste.

EDIT 2: Her er mitt forslag.

Nec 3520A - 454,-

MSI K8N Neo4 - 809,-

Gainward 6600GT 2ns GDDR3 - 1614,-

AMD Athlon 64 3000+ - 1239,-

Totalt: 4116,- + maks 200,- i porto

EDIT 3: det er vel X800XL det heter, LE er Nvidia som har. Mye å mikse opp med alle de forskjellige betegnelsene.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Men jeg ser en dum ting du kanskje har gjort, du har Corsair minne fra før, og har kjøpt en Geil brikke til, hvis jeg ikke leste feil? Det kan fort hende at disse ikke fungerer sammen. ALLE anbefaler å bruke helt like brikker Produsent/specs hvis man bruker mer enn 1 brikke. Det kan fort hende at de ikke virker sammen, eller at du får ett ustabilt system. Litt kjedelig at PCen feiler når du sitter å spiller på det mest intense.

(...)

Det er greit du vil bruke flexi-data, men det er fort penger å spare ved å bruke komplett eller netshop. Varen bruker ikke noe særlig lengre tid, og portoen er den samme.

Jeg bor i Bergen, og betaler derfor NULL frakt når jeg bestiller fra Flexi-Data! :D

Og angående minnet - vi har storoppgradering av PC'er hjemme hos oss nå, begge mine to yngre brødre skal ha ny PC. Jeg skal allerede selge noen deler til dem (de jeg skal bytte ut), men jeg kan vel bare selge minnemodulene også? Den ene kan jo få kjøpe minnet som jeg har nå sammen med hovedkortet jeg har nå (Abit NF7), mens den andre kan få kjøpe minnet som snart kommer (Geil), går ut ifra at den virker med MSI K8N NEO 4? Så kan jeg kjøpe 1024 nytt...

*Lete etter rimelig 1024 MB RAM på Flexi-Data*

Edit: Takk for utfyllende svar!

Edit2: Jeg fant, jeg fant! Duger disse minnemodulene til en gamer?

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack (2x512) 859,-

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...