Gå til innhold

11.71V på psu trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke beste topic, men det ser ut som psu min leverer dårlig 12V. Sjekker under oppstart i bios og der får jeg kun 11.71V. Når jeg sjekker med sisoft sandra så viser den kun 11.5V. Er disse målingene unøyaktige eller stemmer det at den leverer så dårlig 12V. PSU er en ocz modstream 420 og jeg kjøpte den får å være sikker på at pc fikk det stabile spenninger. Har lest på tester at den gir stabile spenninger. Men stabil på 11.7 er ikke det jeg var ute etter:(

Noen som har innspill på dette??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ

det er jo en reell sjanse for at avmålingene er feil, men den kan selvfølgelig også være defekt.

Lenke til kommentar

Jeg synes +/-10% hørtes mye ut, men kan ikke se at det står noe om feilmargin i spec. hos ocz.

Målingen kan jo være feil. Men hvis eneste sikre er å måle selv, så skjer vel ikke det med det første. Jeg får sende en mail til support å høre hva de sier.

Lenke til kommentar
11.7V er ikke noe å tenke på. Det er godt innenfor feilmarginene (tror det er +/-10%)

10% er alt for mye avvik! Da kunne det vært alt mellom 10,8 og 13,2 V. Er vel 5% som er akseptabelt?

Uansett tror jeg 11,7 skal gå bra, men om det kommer ned i 11,5 er det nok litt lite...

For å være sikker på om det stemmer kan du jo sjekke med et skikkelig multimeter! :)

Lenke til kommentar
11.7V er ikke noe å tenke på. Det er godt innenfor feilmarginene (tror det er +/-10%)

10% er alt for mye avvik! Da kunne det vært alt mellom 10,8 og 13,2 V. Er vel 5% som er akseptabelt?

Uansett tror jeg 11,7 skal gå bra, men om det kommer ned i 11,5 er det nok litt lite...

For å være sikker på om det stemmer kan du jo sjekke med et skikkelig multimeter! :)

Godt mulig det var 5% ja (derfor jeg sikra meg med en "tror det er" ;) ).

Lenke til kommentar
For å være sikker på om det stemmer kan du jo sjekke med et skikkelig multimeter!

Jeg sendte en mail til ocz support. Får høre hva de har å si før jeg tester med ett multimeter.

Å sjekke med multimeter skader aldri uansett :p

Husk bare å sette det på voltmeter og ikke amperemeter, mange som har brent seg på det :innocent:

Lenke til kommentar

pc'n jeg sitter med nå har 11,5volt idle (11,3 load)!

gammel 300w aopen psu som har sett sine beste dager, men maskina er overraskende nok stabil som bare det!

specs:

MSI KT2-KomboL

Athlon XP2100+ (palamino)

2x256mb pc3200Twinmos cl2.5@133 2-3-3-6

western digital caviar 80gb ide

aopen geforce mx440

Lenke til kommentar
Å sjekke med multimeter skader aldri uansett  Husk bare å sette det på voltmeter og ikke amperemeter, mange som har brent seg på det

Kan tenke meg det ja:)

pc'n jeg sitter med nå har 11,5volt idle (11,3 load)!  gammel 300w aopen psu som har sett sine beste dager, men maskina er overraskende nok stabil som bare det!

Kjekt å vite. Vet at det er viktig at den ikke svinger i spenningene, men trodde det gjaldt å gi nærmest mulig 12v også. Ser på wiperlair sin test så er den 12.03v på idle og 11.9 v på load. Men de har jo brukt multimeter da.

Hm..

Lenke til kommentar

Morgen

+ - 5% er kravet.

Gjør som det blir nevnt her,mål med ett multimeter rett i en av 4 pins kontaktene,

Min 12V viser 11.77V i mbm5 og 12.1V målt med multimeter på en av drev kontaktene.

/jan

Endret av NorLord
Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått ting riktig er det sånn at det i en del PSUer sitter en spenning og strøm regulator. Et par kretser vi så på på skolen fungerte sånn at hvis man trakk for mye strøm synker spenningen på utgangen, det kan ikke være noe sånt som er problemet her?

Lenke til kommentar

11.7 er ikke noe problem i det hele tatt. Når det gjelder la oss si 5V for eksempel så er det slik at såkalte ttl kretser som benytter 5V forsynings spenning skal tolerere 4.75 til 5.25 V, så det er kravet for 5V spenningen, 12V spenningen brukes ikke til noe som krever nøyaktig spenning så der kan man ha enda større prosentvis avvik enn 5V spenningen, i et moderne system så benyttes 12V spenningen normalt til switchede spenningsaregulatorer på hovedkortet og i diverse enheter disse kan ha en rimelig stor variasjon i innspenninng så jeg ville ikke ha bekymret meg før det sank ned til 10V, 11.7 er helt normalt og godt innenfor spesifikasjonen for 12Ven. Og uansett om maskinen din fungerer som den skal så er dette så absolutt ikke noe problem.

Lenke til kommentar

At 12v railen synker under load er ikke det store problemet: 12v brukes stort sett av HD'er, CD/DVD og vifter.

Dersom 5v og 3,3v synker er det alvorligere: de nye Ati kortene er utrolig kresne på

at 5v er stabil. Minnet bruker 3,3v, det sier seg selv at denne bør være stabil.

Stol ikke på software til å lese av spenningen, bruke et digitalt multimeter.

mvh r.

Lenke til kommentar

Takker for alle innlegg.

Jeg har enda ikke fått noen tilbake melding fra ocz support. Det er litt skuffende, men det ser vel ut som det ikke skal være noe problem. Jeg kommer uansett til å sjekke med multimeter når jeg får tid og legge ut målingen her. Men kan ta litt tid. Må få lånt meg ett først:)

Lenke til kommentar
Riktig nok. Bare en liten korreksjon: "HD'er, CD/DVD og vifter" tar bare ca 10% av strømmen som leveres på 12V, den store forbrukeren er jo CPU.

Men som 'jogamaster' nevner så er det egne spenningsregulatorer på HK.

Helt rikitg!

Dersom CPU bruker 130W vil dette tilsi at den trenger nesten 11 Ampere på 12 V'en ( i henhold til P = U x I --> I = P / U ).

En svak PSU har kanskje ikke mer enn 12 ampere på den omtalte 12 V'en ... ikke mye til "resten", da... en vanlig 350W har som regel 17 Ampere på 12 V'en.

Mener enkelte anbefaler minimum 24 A på 12 V'en ... ikke glem at skjermkort som henter strøm fra molex bruker 12 V !

Lenke til kommentar

har akkurat kjøpt ocz modsteam 450w, og testet akkurat nå hva den leverer på 12v (med multimeter) den leverte 12,13v på idle her, da leverer den sannsynligvis ikke noe mye lavere på load.

og om du har 420w, så har du sannsynligvis powersteam, ikke modsteam.

om jeg ikke husker feil så er det de samme som lager powersteam, som lager bzerk psu'ene (ikke 100% sikker på denne)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...