Gå til innhold

mobil kamera vs digitalkamera

Anbefalte innlegg

Jeg har siklet litt på den kommende SE K750 med 2 MP kamera. Det jeg lurer litt på er hvordan vil et mobil kamera med 2 MP være sammenlignet med et vanlig digitalkamera med tilsvarende MP. Jeg har pr i dag et Canon digitalkamera med 2,1 megapixler som tar ok bilder, vil da bildene tatt med et mobilkamera på 2 megapixler bli like bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke om kvaliteten på ditt kamera, men det er nok fortsatt en stund til mobilkameraene vil være på høyde med vanlige kameraer. K750i er dog et veldig godt alternativ da det utvilsomt har det beste mobilkameraet på markedet når mobilen er i salg om 2 uker.

Nye funksjoner som autofokus gjør mobilkameraene enda bedre. Men det er som sagt enda et stykke før det måler seg med digitalkameraer.

Om du er på utkikk etter en mobil som erstatter digitalkameraet anbefaler jeg deg å ta en kikk på mange bilder tatt med mobilen før du kjøper den.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke har noe kjennskap til kameraet ditt, er det vanskelig å svare på. Jeg har heller ikke prøvd k750i i praksis enda.

Men i utgangspunktet vil jeg tippe "nei!".

Linsene på mobiltelefonene er som regel mye mindre, og slipper derfor inn mindre lys. Dette fører til at det skal mer til for å få gode bilder. Normalt gjør de en grei jobb i godt lys, og med autofokus i k750i, kommer man nok et stykke på vei. Om dette er godt nok gjenstår å se. Hvis kameraet ditt er noen år gammelt, kan det kanskje være at k750i matcher det så lenge det er lys til stede :)

Lenke til kommentar

Jeg har sett bilder på fotopapir (sånn man får når man fremkaller bildene) og kvaliteten er dårlig som regel. Bildene blir mindre skarte og ser rett å slett mindre 3d ut enn vanlige digitale kamerar.

EDIT: Det var mobilkamerar med høy oppløsning.

Endret av 100smiles
Lenke til kommentar

Kvaltiteten på mobilbilder teller ikke alltid i oppløsning

På 7600 kan jeg ikke skru ned oppløsningen, bare kvaliteten, og jeg ser godt forskjell på god og dårlig kvalitet

Husk at et kamera er lagd for å ta bilder med, og kvaliteten er da på topp ;)

Lenke til kommentar

Husk at et kamera er lagd for å ta bilder med, og kvaliteten er da på topp ;)

Et mobilkamera er jo også laget for å ta bilder.

Men digitalkameraet er spekket med utstyr for å ta gode bilder, mens en mobiltelefon er også fylt med utstyr for å ringe, sende meldinger og alt det andre en mobiltelefon skal ha nå for tiden.

Endret av morra
Lenke til kommentar

Glem antall megapixler.

Det har tatt helt av. Det er mye annet enn antall pixler som er avgjørende.

Jeg har forøvrig Samsung D500 (1,3 mp) og et "gammelt" olympus dig kamera (5 år) på 1,3 mp.....

Det gamle kameraet er utrolig mye bedre enn telefonen på bilder.

Selv om D500 er blandt de beste i dag.

Forskjellen er enormt mye bedre på fotokameraet.

Men greit. Mobilkameraet er bra, fordi man stort sett har det med seg. Til å dokumentere ting som plutselig dukker opp.

Endret av rag-fo
Lenke til kommentar

Vanlige kamerar har som regel VGA oppløsning. Mens mer moderne begynner å få 1,3mp

Men oppløsning har som regel ikke så mye med bildekvaliteten å gjøre.

Det bidrar nesten bare til at bildet blir større eller kan forstørres mye.

Det er selve optikken i kamera som har med dette å gjøre. Det er jo klart at man ikke får så lyse bilder i mørke rom med en så liten linse. Og så tynne som moderne mobiler er i dag, kan man ikke putte inn så mye opptikk i linsene og bildebrikken. De er ikke så rart at vanlige digitale kamerar er så store. Bare se på kreditkort kameraene. De gir ikke akkurat så bra bilder. Eller hva?

Lenke til kommentar

Megapiksel har null og niks å si for bildekvaliteten. Ingenting. Nada. 0.

Alt ligger i optikk, bildebrikke, bildebehandling. Og der er vanlige kameraer enormt mye bedre enn de billige mobilkameraene.

Se på skarpheten i D500 sammenlignet mot selv de første digitale kameraene. Se på støymengden når man senker lysnivået litt. Skru ned ditt 3 megapiksel billigkamera fra rimi til 1 megapiksel, og sammenlign.

Selv de aller billigste kameraer i dag er overlegne det beste mobilkameraet, og sånn vil det være en god stund til. Megapiksler eller ei.

Hadde bare de som skulle kjøpe mobil også skjønt dette.. :(

Lenke til kommentar

Jada.

I tillegg til mitt innlegg ovenfor, må jeg si.

"Alastor" har helt rett.

Er i det hele tatt vanskelig (går det an?) å finne et dig kamera, som er så dårlig, som det beste mobilkamera.

Tror heller ikke vi kommer dit hen, i overskuelig fremtid heller.

Mobilkamera kan kun være egnet til å fange en hendelse der og da, fordi man har det i lommen.

Og til nærmest å bruke som en morsomhet da. Sende bilde fra ferieturen på mms....osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...