Gå til innhold

Dagens villedende markedsføring

Anbefalte innlegg

Kom over et tilbud i dag som mildt sagt må kunne sies å være villedende. For det første oppgir de ikke om objektivet følger med slik man ser på bildet - noe som sannsynligvis betyr at det ikke er med.

For det andre har jeg litt problemer med tilbudet:

219 kroner i 60 måneder tilsvarer 13140 kroner, mens det står at kredittkortprisen er over 16000 kroner. Dette kan ikke være noe annet enn brudd på markedsføringsloven, siden det her helt åpenbart tilkommer et etableringsgebyr eller lignende som absolutt ikke gis like mye oppmerksomheten som lokkeprisen?

Hvis etableringsgebyret er på over 3100 kroner, bør man vurdere hvordan man bruker penger, siden 3100 er neste 40% av hele prisen på produktet...

Og nevnte jeg at man kan få kameraet med objektiv til 7371 hos IT-butikken?

Å kalle slikt et supertilbud kan ikke være noe annet enn villedende. Tror jeg må ta kontakt med forbrukerombudet igjen :roll:

post-63-1116065059_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
de 35%'ene, gjelder de kreditkjøpsprisen?

35% effektiv rente handler om den faktiske årlige rentefoten inkludert avgifter. Det tallet de oppgir skal da tilsvare 35%. Har ikke regnet på det, men det stemmer nok ganske bra.

ok,(kan ikke dette helt :blush: *

men ta kontakt med forbrukerombudet du :)

Lenke til kommentar

hvis jeg husker rett, er dette markedsføringsloven §2a. VIlledende markedsføring. :D

*sjekke lovdata*

Edit:

var ikke 2a, det var §2 :(

§ 2. Villedende forretningsmetoder.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere.

Kunngjøring eller andre meddelelser om utsalg, realisasjon, eller annen form for salg i detaljhandelen til nedsatte priser må bare anvendes når prisene på de tilbudte varer virkelig er nedsatt.

Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om sammenlignende reklame.

Endret av Kenny000
Lenke til kommentar
Nice one. :D

Finnes utrolig mye villedende markedsføring, blant annet TV-reklamer som sier "Alle bukser til dame/herre til kun kr 399!" elns. Javel, da tar jeg alle buksene i butikken for 399 kroner!

Selv om det kan tolkes litt annerledes kan jeg ikke være enig med deg at det er villedende. Alle forstår jo hva som menes.

Lenke til kommentar
Selv om det kan tolkes litt annerledes kan jeg ikke være enig med deg at det er villedende. Alle forstår jo hva som menes.

Selvfølgelig forstår jeg hva det menes, men på reklamen sier de at man får alle buksene i butikken til en bestemt pris. Er ikke det villedende, så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

det er det samme som: ta 3 betal for 2!!! løp og kjøp!!! da TAR man 3 (putter dem i lomma) og betaler for 2. da får du 5 får prisen av 2. også spør han fyren i disken hva du gjorde, da viser du igjen. da tar du 3 nye og betaler for de 2. da har du plutselig 8 stykker for prisen av 2.

den andre er: alle pølser 15 kroner fra Narvesen. gidder ikke å forklare den engang

Endret av kristopher
Lenke til kommentar

Herregud. Det er da ikke villedende. Det er verken ment til lure, og alle forstår det uansett. Da er det _ikke_ villedende. Bare hobbykverrulanter kan klare å misforstå - og da er det med meningen.

Dette er stor forskjell fra DeserGlows eksempel hvor noe ganske viktig informasjon omgås bevisst for å lure kjøperen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...