kverna Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Samme som Rxj0n. Vurderte det veldig lenge, klarte å få snakka ut om det. Etter jeg hadde snakka med en person jeg stolte på følte jeg meg bedre, men etterpå slutta personen å snakke med meg. Hva kan jeg si, ikke bry andre med dine egne problemer.. Fikk ikke akkurat mindre "lyst" etter jeg mista den eneste jeg følte jeg kunne stole på. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Triste historier.. Interessant å lese, fordi jeg (som alt for mange andre) har vært nede på det nivået! 4 selvmordsforsøk, som heldigvis gikk galt. Led av angst og manisk depresjon. Kom meg heldigvis opp av dette etter at jeg flyttet, fikk nye venner og begynte å leve et normalt liv! Kjente en som etter å blitt behandlet dårlig av foreldrene sine hengte seg på en lekeplass (rettere sagt et huskestativ) ikke langt fra der jeg bodde. Trist, for det var en fin fyr. Han fikk ikke hjelp, fordi han aldri sa noe! Ingen visste hva som skjedde innenfor husets fire vegger, inntill det kom frem i etterkant av selvmordet. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 For dere som ikke visste det, er selvmord noe man ikke snakker om. La det i det minst gå fredlig for seg. For alt dere vet kan det være noen her på forumet som leser dette, som har opplevd det og ikke vil snakke om det. Google heller litt, finner nok den informasjonen du skulle trenge der: http://www.google.no/search?hl=no&q=selvmo...=S%C3%B8k&meta= Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 For dere som ikke visste det, er selvmord noe man ikke snakker om. HÆ? Selvmord er noe man BØR snakke om. Større åpenhet og viten om temaet - større sjanse for å stoppe et eventuelt forsøk. La det i det minst gå fredlig for seg. For alt dere vet kan det være noen her på forumet som leser dette, som har opplevd det og ikke vil snakke om det.. Det er da ingen som tvinger noen til å snakke om det. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 (endret) En [ikke navngitt bekjent] av meg prøvde for to-tre år siden å ta livet sitt med en pillecocktail fra helvete. Endte opp på sykehus, men overlevde utrolig nok. I dag er denne personen langt oppe av grøfta igjen, og gjør det stort sett bra. EDIT: OMFG slutt å pelle på postene mine. Endret 14. mai 2005 av HalTan Lenke til kommentar
kverna Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 blir bare dumt å si at folk ikke skal snakke om det. Fri verden og man snakker om det man vil. Helt klart ville det blitt mye bedre hvis selvmord ikke hadde vært ett sånnt tabu det er idag. Opplevde selv det første gang jeg sa det. Svaret jeg fikk var: Ikke vær latterlig, det er bare dumt! Dette fra en kamerat jeg stolte skikkelig på og følte at jeg kunne betro meg til. Noe som var feil.. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 For dere som ikke visste det, er selvmord noe man ikke snakker om. Dette er jo helt feil. Grunnen til at mange idag begår selvmord er nettopp pga at de ikke får snakker ut om problemene de har. Tror det finnes svært mange som kan skrive under på at en god og dyp samtale med en svært god venn har snudd litt på selvmordstankene. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Hva slags mediafokusering gir økt risiko? Men dessverre er ikke all mediafokusering av det gode. Flere forskningsprosjekter har vist at sensasjonspreget omtale av konkrete tilfeller av unges selvmord, der selvmordssted og -metode beskrives og der det skildres detaljer omkring hendelsesforløpet, vil kunne føre til imiterende selvmordsatferd hos andre unge. Særlig godt kjent er pionerundersøkelsen utført av den amerikanske sosiologen Phillips, som allerede i 1974 var i stand til å demonstrere at sensasjonspreget avisomtale av selvmord økte risikoen for selvmord i avisens nedslagsområde (Phillips 1974). Liknende funn ble senere gjort når det gjaldt sensasjonspregete historier om selvmord skildret i TV (Phillips & Carstensen 1986). Fra nyere tid kjenner vi særlig Schmidtke og Häfners studie i Tyskland (1989). De påviste en klar økning i antall togselvmord blant unge menn i Tyskland etter visning av en TV-serie på seks episoder – en serie som fokuserte på en ung manns livsproblemer og i detalj skildret veien fram til han kastet seg foran toget og døde. Programserien hadde i utgangspunktet et selvmordsforebyggende siktemål, men fikk altså helt motsatt effekt. At uheldig mediafokusering på selvmord kan lede til imiterende selvmord ble også vist i en østerriksk undersøkelse (Etzersdorfer et al. 1992). Da Wien på midten av 80-tallet opplevde en sterk økning i antall selvmord i byens tunnelbanesystem, ble det i samarbeid med den østerrikske foreningen for selvmordsforebygging utarbeidet strengere retningslinjer for medienes omtale av selvmord. Etter dette falt antallet tunnelbaneselvmord med hele 75 %. Endelig vil vi nevne erfaringene fra San Francisco og Golden Gate-broen, som er det enkeltsted i verden der flest mennesker (som vi kjenner til) har tatt sitt eget liv. Hittil er det registrert over 1100 personer. Men man regner med at det reelle tallet er langt høyere, fordi de som hopper fra broen, sjelden blir funnet i sjøen på grunn av de uvanlig sterke havstrømmene på stedet (J. Motto, personlig meddelelse, 1997). Broen har lenge øvet en viss tiltrekningskraft på alle som går med selvmordstanker, men situasjonen kom helt ut av kontroll for en del år tilbake da store avisoppslag ledsaget hvert nye selvmordstilfelle på broen. Da massemedia etter oppfordring fra det lokale fagmiljøet sluttet å omtale konkrete nye tilfeller av selvmord på broen, falt også antall broselvmord raskt. Vet du hva det betyr at noe er tabubelagt? Sorry om jeg er den eneste her som er imot Lenke til kommentar
kverna Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 det der er jo ett klart tegn på og få oppmerksomhet, rop om hjelp om du vil. Å gjøre noe som andre har kommet i avisa for er vel det siste som topper isfjellet. "Go out with a boom" Lenke til kommentar
norseson Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Jeg vil si at selvmord er den ultimate seier over kroppen. For den vil etter instinkt og mennesklig natur gjøre alt for å hindre deg. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Hva slags mediafokusering gir økt risiko? Men dessverre er ikke all mediafokusering av det gode. Flere forskningsprosjekter har vist at sensasjonspreget omtale av konkrete tilfeller av unges selvmord, der selvmordssted og -metode beskrives og der det skildres detaljer omkring hendelsesforløpet, vil kunne føre til imiterende selvmordsatferd hos andre unge. Særlig godt kjent er pionerundersøkelsen utført av den amerikanske sosiologen Phillips, som allerede i 1974 var i stand til å demonstrere at sensasjonspreget avisomtale av selvmord økte risikoen for selvmord i avisens nedslagsområde (Phillips 1974). Liknende funn ble senere gjort når det gjaldt sensasjonspregete historier om selvmord skildret i TV (Phillips & Carstensen 1986). Fra nyere tid kjenner vi særlig Schmidtke og Häfners studie i Tyskland (1989). De påviste en klar økning i antall togselvmord blant unge menn i Tyskland etter visning av en TV-serie på seks episoder – en serie som fokuserte på en ung manns livsproblemer og i detalj skildret veien fram til han kastet seg foran toget og døde. Programserien hadde i utgangspunktet et selvmordsforebyggende siktemål, men fikk altså helt motsatt effekt. At uheldig mediafokusering på selvmord kan lede til imiterende selvmord ble også vist i en østerriksk undersøkelse (Etzersdorfer et al. 1992). Da Wien på midten av 80-tallet opplevde en sterk økning i antall selvmord i byens tunnelbanesystem, ble det i samarbeid med den østerrikske foreningen for selvmordsforebygging utarbeidet strengere retningslinjer for medienes omtale av selvmord. Etter dette falt antallet tunnelbaneselvmord med hele 75 %. Endelig vil vi nevne erfaringene fra San Francisco og Golden Gate-broen, som er det enkeltsted i verden der flest mennesker (som vi kjenner til) har tatt sitt eget liv. Hittil er det registrert over 1100 personer. Men man regner med at det reelle tallet er langt høyere, fordi de som hopper fra broen, sjelden blir funnet i sjøen på grunn av de uvanlig sterke havstrømmene på stedet (J. Motto, personlig meddelelse, 1997). Broen har lenge øvet en viss tiltrekningskraft på alle som går med selvmordstanker, men situasjonen kom helt ut av kontroll for en del år tilbake da store avisoppslag ledsaget hvert nye selvmordstilfelle på broen. Da massemedia etter oppfordring fra det lokale fagmiljøet sluttet å omtale konkrete nye tilfeller av selvmord på broen, falt også antall broselvmord raskt. Og ut av dette skal vi altså kunne trekke at selvmord er noe vi ikke skal snakke om Det blir bare helt feil. En ting er at media skriver om det, en annen ting er at folk skriver/forteller om det. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Så lenge folk snakker om det her på forumet, så gjelder det jo folk her på forumet. Media skriver om det = alle leser det Dere skriver om det = alle på forumet her leser det. Prinsippet er det sammeda. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 (endret) Så lenge folk snakker om det her på forumet, så gjelder det jo folk her på forumet. Media skriver om det = alle leser det Dere skriver om det = alle på forumet her leser det. Prinsippet er det sammeda. Nei! Så definitivt ikke. Media skriver tilnærmet objektivt, folk skriver subjektivt. Det ligger en forskjell der, og da er det ikke det samme synes nå jeg. Endret 14. mai 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 (endret) Jepp, og er jo noen her som har skrevet om at de har hatt selvmordstanker men greid å komme seg opp igjen. Vil si at det påvirker positivt. Dessuten så er åpenhet en fin ting. Jeg vil si at selvmord er den ultimate seier over kroppen. For den vil etter instinkt og mennesklig natur gjøre alt for å hindre deg. BURZUM fan? Endret 14. mai 2005 av TLZ Lenke til kommentar
norseson Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Jepp, og er jo noen her som har skrevet om at de har hatt selvmordstanker men greid å komme seg opp igjen.Vil si at det påvirker positivt. Dessuten så er åpenhet en fin ting. Jeg vil si at selvmord er den ultimate seier over kroppen. For den vil etter instinkt og mennesklig natur gjøre alt for å hindre deg. BURZUM fan? Hehe, du avslørte meg ja. Mannen er jo genial. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Jaja, det var bare min mening. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Jepp, og er jo noen her som har skrevet om at de har hatt selvmordstanker men greid å komme seg opp igjen.Vil si at det påvirker positivt. Nettopp Selvmordstanker er i realiteten noe svært mange er innom i løpet av livet, og en meget stor andel overlever det. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Jeg vil si at selvmord er den ultimate seier over kroppen. For den vil etter instinkt og mennesklig natur gjøre alt for å hindre deg. Den vil absolutt ikke hindre deg i veldig mange tilfeller. Det finnes mange måter å ende sitt liv på, noe jeg synes vi ikke skal snakke mer om. Lenke til kommentar
Z4rgo Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 (endret) Vetles minneside Dette var en god å trivelig fyr som alle på Inderøy viste hvem var, savner deg vetle.. Endret 14. mai 2005 av Z4rgo Lenke til kommentar
norseson Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Jeg vil si at selvmord er den ultimate seier over kroppen. For den vil etter instinkt og mennesklig natur gjøre alt for å hindre deg. Den vil absolutt ikke hindre deg i veldig mange tilfeller. Det finnes mange måter å ende sitt liv på, noe jeg synes vi ikke skal snakke mer om. hmm. Trur du missforstår noe her. Der er ikke snakk om hvordan du gjør det, det er snakk om at kroppen din og psyken din vil prøve å hindre deg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg