Gå til innhold

Tollsatser/gebyrer på import

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har importert/kjøpt ting på fra utlandet i det siste? Jeg kjøpte nettopp noe hardware på ebay.com, fra en amerikansk privatperson. Fikk vedkommende til å sende pakken som "gave". Verdien var omlag 120USD, altså under den magiske 1000-kroners grensen.

Er det noen som vet om det tilkommer noen gebyrer utenom, f.eks fra det amerikanske postvesenet?

Og et spørsmål til. Dersom jeg kjøper varer fra England, under 200-kroners grensen, tilkommer det noen avgifter der? Setter pris på om noen som nylig har handlet kan gi meg en liten "oppdatering".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1000 kr grensen gjelder for pakker som er sendt fra privat personer.

Hvis det står oppført med et firma/nettbutikk navn på pakken som blir sendt så gjelder 200 kr grensen. Også pleier tollen å ta et gebyr på ca.150 kr hvis den blir stoppet. DU vil ikke bli pålagt avgifter fra avsenders land.

Endret av chaiphrom_nick
Lenke til kommentar

Tollgrensen er på 1000,- NOK fra privatpersoner til privatpersoner dersom pakken er en GAVE. Ellers er det 200NOK grense...

Jeg vet at USPS(amerikanske posten) tidligere belastet norske mottakere et fraktgebyr på rundt 186,- kroner, selvom pakken ikke skulle betales toll/moms på. Det er derfor jeg spør her i forumet.

Mer info på www.toll.no

Endret av Clint
Lenke til kommentar

Kjøpte for et par måneder siden noe fra en amerikansk nettbutikk. Betalte varene og frakt på forskudd. Kun moms i Norge (innkrevd av posten) kom i tillegg. Dette slipper sikkert du om det finnes en slik 1000 kroners grense på gaver fra privatpersoner.

Lenke til kommentar

Er ikke gave grensen 500,-? Du burte i hvertfall ikke ha den så nærme 1000,- grensen som mulig, plutselig kan kronen ha sunket seg mens pakken er på vei, og du dermed må ut med noen ekstra kroner.

Siden det er en privatperson, og du sikkert har betalt på forskudd, så ham til å skrive gave og 20 dollar., da ungår du uansett noe ekstra tull. Posten har ingenting med hvis en privatperson har solgt det en ting som normalt koster 1000,- til kun 200,- (for ekslempel)

Lenke til kommentar
Siden det er en privatperson, og du sikkert har betalt på forskudd, så ham til å skrive gave og 20 dollar., da ungår du uansett noe ekstra tull. Posten har ingenting med hvis en privatperson har solgt det en ting som normalt koster 1000,- til kun 200,- (for ekslempel)

hvis verdien settes så lav risikerer han å få veldig lite igjen fra forsikringen som ofte er inkludert fra post-firmaene...dvs at han da bare vvil få 20$ om pakken blir borte på veien til han eller liknende

Lenke til kommentar

Det var akkurat det jeg også tenkte på, jeg bestilte nemlig forsikring i forsendelsen. Derfor sa jeg at han skulle sette prisen til rundt 120USD. Men ellers er jeg enig i at det er lurt å sette prisen litt lavere. Det er dessuten ingen tvil i at det finnes en 1000 kroners grense på gaver. Se som sagt www.toll.no, under "privatpersoner".

Takk for alle svar forresten!

Lenke til kommentar
Aldri vært borti noe extra avgift fra USPS jeg nei... og har da fått noen pakker opp gjennom tiden... Så du kan nok trygt motta en gave fra en "venn" uten at det skal koste deg noe extra.

Ikke jeg heller. Så det er ingen fare med USPS.

Lenke til kommentar

selv om pakken er merket gave,så kan posten åpne pakken,og sjekke innholdet.

og de kan også be om bevis for at det virkelig er en gave.

har opplevd det selv,bestilte noen greier fra japan,verdi ca 450 kr,pakken var merket som gave.

fikk telefon fra posten,hvor de ba meg redegjøre at det virkelig var en gave.

sleit jo rimelig med det,så da ble det toll på den :wallbash:

posten kommer nesten garantert til å åpne pakken din,og ser de en kvittering fra butikken der,så blit det mva å betale på deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...