Gå til innhold

Ny pumpe som lekker

Anbefalte innlegg

Kjøpte dette settet nå før helgen : WaterChill CPU Cooling kit Entry Kit KT03-L20/220v

Men når jeg testkjørte det, lekker det litt fra pumpen. Har prøvd å kutte slangen på nytt flere ganger, men det blir ikke tett. Det ser ut til at lekasjen er mellom pumpehus og nippel, og ikke mellom nippel og slange.

Regner jo med at det går greit å få byttet pumpen, men nå er jo butikken hvor jeg kjøpte den stengt frem til onsdag. Og jeg klør selvsagt etter å få montert settet i PC'en :D

Å skru nippelen hardere till, er vel bare en dum ide som ikke bør prøves, eller?

Tror dere det er stor sjangs å få det tett, ved å skru ut nippelen og eventuelt påføre noe tettningsmiddel på gjengene?

Hvordan er dette gjort fra fabrikken, er nibbelen "limt" sånn at jeg risikerer å ødelegge pumpen dersom jeg prøver å skru den ut?

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du beskriver litt bedre om hvor det lekker fra, så blir det lettere å gi råd.

Det settet bruker såvidt jeg kan se, såkalte "push-in" nipler, i alle fall på vannblokken(e).

Om det er tilfellet for pumpa også, så er det særdeles viktig at slangen dyttes helt på plass i nippelen.

Sett av en strek ca 20mm fra enden av slangen, og pass på at slangen stikkes så langt inn at streken ligger flush med kanten på nippelen.

Om det evnt lekker fra gjengene i niplene på pumpa, så kan du forsiktig prøve om det går å trekke til disse litt hardere.

Edit: Ser nå at du nevner lekkasje mellom nippel og pumpe, men tipsene ovenfor kan i alle fall være greie å ta med seg.

Det bør være mulig å se om nippelen er skrudd inn i pumpa. I så fall, forsøk som sagt å trekke til nippelen litt bedre.

Lenke til kommentar

Når jeg nå prøver å kjøre det uten noe som helst form for tank, virker det som nesten umulig å ungå at det oppstår luft.

Dette er min første vankjøling, og har derfor lite peiling.

Regner jo med at det skal være mulig å kjøre uten tank, siden settet selges sånn, men ville ikke sytemet vært mye bedre og enklere med en tank ? ( tenker på lufting og etterfylling av vann)

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

En tank har absolutt sine fordeler, med tanke på etterfylling og utlufting ja.

Om du kjører "tankløst", så betinger dette at du har en eller annen form for utlufting i systemet, fortrinnsvis på høyeste punkt.

Dette kan relativt enkelt arrangeres, med en "T"-kobling i en av slangene.

Utlufting

Tilførsel >_|_ < utgang

Utluftinga forsynes med en slangestump på ca 10cm, som plugges når lufta er evakuert.

Hm, ikke enkelt å tegne det der, sånn i full fart. Men du skjønner vel hva jeg mener....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...